bockhäst!?

M

mattttilda

hej jag har en 5-årig häst som är jättetrevlig att rida i paddocken och när jag rider ut själv går det också jätte bra
men när jag rider ut med andra börjar han bocka,sparka bakut och trippa i sidled i både traven och galoppen... speciellt när jag rider efter de andra men även när jag rider i täten... någon som har några förslag på vad jag ska göra?:confused: eftersom han inte annars är den stressade typen utan ofta lugn och stabil undrar jag varför han börjat såhär??

Sv: bockhäst!?

Tror det beror på att han tycker det är kul (han är ju trots allt inte så gammal) och det kommer gå över med tiden och när han mognar.. Men samtidigt är det viktigt att du visar att det "inte är okej" som att säga nej väldigt bestämmt. Men som sagt det kommer nog dröja då det är hans sett som unghäst att visa att det är kul (även äldre hästar bockar när något är kul):)

Sv: bockhäst!?

pröva att rida ut med bara en häst/ryttare som sällskap, då lämpligen en äldre stabil häst. när/om han börjar "konstar" så driv frammåt (tjuvhåll inte) och beröm då han "slappnar av" och lyssnar på dig.

varför ? ja, det kan bero på bra mycket. omöjligt att svara på utan att ha sett/veta mer IRL. det kan ju vara så att det bara är "vanligt" unghäst trots som går över med konsekvent handlande. en del får det - andra inte. jag har aldrig accepterat att någon av mina hästar bockat/slutat lyssna "för att det är kul" oavsett ålder.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama