J

JohanssonMalin

Har du något tips på faktaböcker om allt som gäller hästar,ridning, sitts, körning osv.? :)

Sv: Böcker

Bo Tibblins bok Ridlära är verkligen toppen.
Sen Lussans och Kyras böcker är också riktigt intressanta!

Tkr cristina Plancks bok om foder är bra tror den heter hästens utnäringsbehov och utfodring (eller något liknande), tkr även boken Friskare häst är bra, tkr även böckerna av sally Swift om centrerad ridning (mkt om sits) är läsvärda. Finns nog många fler bra böcker men är de här jag kmr på nu.

För mig är Dressyr med Kyra en ryttares bibel :bow: Finns allt förutom hoppning, för då är Hopplära strömsholmsmetoden som gäller :banana:

Jag som rider isis gillar verkligen "reynirs ridskola". Den är jättebra nu när jag tränar på att få ordning på gångarterna, men det finns även massa bra tips och tydliga förklaringar och bilder till de vanliga dressyrövningarna. Det står först hur man ska göra väldigt välförklarat, eller kanske mer hur hästen ska göra och hur man ska få hästen att göra så.
Sen står det vad som kan gå fel och vad det beror på och hur man kommer till rätta med felet.

Denna boken tycker jag är jättebra om man redan kan det mesta men behöver lite hjälp och tips i sin träning.

Jag skulle också vilja läsa kyras bok som jag har hört ska vara bra. Och sen är jag lite nyfiken på Dansa med hästar som jag också har hört massa ros från.

Jag söker böcker om tömkörning.. någon som har nåt tips?

Jag :love: böcker så några ska jag väl kunna rekommendera
Bo Tibblins ridlära
K.F Hempflings Dansa med hästar
Sally Swifts Ett med hästen (& Centrerad ridning)
Kyra Kyrklunds Dressyr med Kyra
Michael Peaces Tänk som din häst
Lesley Bayleys Lär känna din häst

Jag söker böcker om tömkörning.. någon som har nåt tips?

Jag :love: böcker så några ska jag väl kunna rekommendera
Bo Tibblins ridlära
K.F Hempflings Dansa med hästar
Sally Swifts Ett med hästen (& Centrerad ridning)
Kyra Kyrklunds Dressyr med Kyra
Michael Peaces Tänk som din häst
Lesley Bayleys Lär känna din häst

"Dansa med hästar" och "Centrerad ridning" håller jag med om. Det är riktigt nyttinga bra böcker!!
Andra böcker som jag kan rekommendera (lite beroende på vilken ridning du utövar) är;

"Skola din häst - till ökad samling och hållbarhet" av Katrin Wallberg
"Akademisk ridkonst" och "Ridning på kandar" av Bent Branderup
"Från mina händer till dina" av Monty Roberts

:)

Förstå din ridhäst av Rikke Mark Schultz.
Om man är inne på islandshästar finns även Förstå din islandshäst.

Här kommer länk till en tråd i samma ämne där du också kan få många boktips:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=904787

Real Riding av Perry Wood är bra (finns också en svensk översättning - rid i harmoni med hästen tror jag den heter) liksom Sally Swifts böcker. Båda är bra för den som vill förbättra sin sits och hitta en balanserad och följsam grundsits! Perry är också duktig på att få oss att sätta oss in i hästens situation och förstå den bättre såväl uppsuttet som avsuttet!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Kultur Letar desperat efter böcker att läsa i höstmörkret. Jag älskar böcker med en övernaturlig touch och gärna åt det lite obehagliga hållet...
Svar
16
· Visningar
411
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17