Böcker av Mons Kallentoft

bigganl

Trådstartare
Jag läser mycket kriminalromaner. Det finns många bra författare och jag älskar att få dyka in i en annan människas liv liksom. Personerna blir så levande att det oftast känns som om jag känner dem väl, vet hur de är, hur de ser ut osv. De bli verkligen levande. Nu beslöt jsag mig för att prova en bok av Kallentoft.
Jag har läst nästan halva boken. Personerna är lika verkliga för mig som pappersdockor. Jag får ingen känsla för hur de ser ut, hur de är som människor. Jag känner dem inte alls. Jag tycker personbeskrivningarna är urusla.
På boken fanns en recention där de tyckte att Kallentoft är sveriges bästa deckarförfattare. Är det fel på mig som inte hittar någon känsla alls i boken? Ni som läst hans böcker, vad tycker ni om dem?
 
Senast ändrad:
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Jag älskar honom :love:. Men vet att många tycker han är skitdålig :p. Har läst alla deckare han skrivit men inga andra böcker. Tycker han har väldigt starka karaktärer och framförallt ett lite annorlunda språk jämfört med de flesta andra deckarförfattare.

Jag upplever Leif GW som du beskriver Kallentoft, finns inga karaktärer alls i hans böcker tycker jag. Men det är ju helt motsatt vad alla andra tycker, så jag är väl udda helt enkelt ;).
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Jag säger nja, det funkar men jag har läst betydligt bättre.
Jag gillar Elias Palm mer.
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Jag tycker tyvärr som du. Har försökt läsa men det är platta klippdockor utan trovärdig dialog eller fängslande personlighet.
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Jag har läst tre av hans fyra deckare. Efter varje bok har jag lovat mig själv att inte läsa en till för att de är så usla men så står jag där och ska köpa något att läsa på resan och så blev det visst en till iaf...

Men efter bok nr 3 så har jag satt stopp, tycker precis som du att de är platta och tråkiga!
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Jag tycker inte heller om hans sätt att skriva men allt utpelar sig pa platser där jag vuxit upp, det är roligt att läsa. Mons var granne med min pappa när dom växte upp och min pappa känner igen karraktärerna i hans första (tror jag det är) bok, roligt att prata om.
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Ja vi är nog motsatser. Jag älskar GW och han härliga personporträtt. Att Kallentoft har ett annorlunda språk håller jag med om. Jag skulle inte reagerat på det om språket kändes naturligt, men för mig låter det bara konstlat och onaturligt. Han är nog inget för mig helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

KL
Jag inser att det är fler som upplever böckerna som jag. Jag ska försöka ta mig genom den här boken men sen blir det inte fler. Det finns ju så många bra författare att läsa. Har tex inte läst Peter Robinssons senaste (om Alan Banks) så den måste absolut läsas. :)
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Min första tanke nör jag läste Kallentoft var att han måsta vara lite störd;)
Sen upplever jag det precis som du. Inget för mig alltså,
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Hem och hobby:confused:

Kallentoft har ett fånigt, manierat språk och ett pretentiöst anslag som han inte lyckas leva upp till.

Vill man läsa svenskt krim så är Arne Dahl och Roslund&Hellström topp 2.
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Det blev hem och hobby för jag visste inte vart det passade bäst.
Arne Dahl har jag inte läst. Ska hålla utkik efter en bok. Roslund och Hellström har jag undvikit eftersom jag läst ett par böcker av Hellström och inte alls tycker om språket i dem. (så omständigt och onaturligt), men det kanske inte är så i deras böcker?
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Jag har läst två och en halv (ledsnade mitt i) böcker av honom och tyckte att dom var okej, inte mer. Bara som tidsfördriv under sommaren.
Däremot så läste jag Johan Theorin nyss, fast bara en än så länge med två till på lut, och den gillade jag verkligen. Hoppas dom andra är lika bra.
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Det kan hända den bästa. :p Jag tänkte, vad fan är det här för bok ända tills du sa till mig, och jag tittade lite noggrannare på framsidan.


Ja visst. Är det inte han som är en av författarna? Det var jag så säker på att jag inte ens gav dem en chans. Liiite klantigt av mig. :crazy:
Men då ska jag absolut läsa dem.

Börge Hellström och Björn Hellberg, lätt gjort. Den förste är gammal kåkfarare och den andre är tennisorakel:D

Bigganl, huvudsnuten är samma genom böckerna så man tjänar på att läsa dem i rätt ordning för att följa honom.

Ordningen är:

Odjuret
Box 21
Edward Finnigans upprättelse
Flickan under gatan
Tre sekunder
Två soldater

Mina personliga favoriter är Box 21 och Tre sekunder. Sämst tyckte jag om Två soldater.
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Jag tycker inte heller om hans sätt att skriva men allt utpelar sig pa platser där jag vuxit upp, det är roligt att läsa. Mons var granne med min pappa när dom växte upp och min pappa känner igen karraktärerna i hans första (tror jag det är) bok, roligt att prata om.

Jag irriterar mig tvärtom på att det är så många felaktigheter beträffande just de "verkliga" inslagen. Skolan har t.ex. fel färg. Sedan ogillar jag att han ger en verklig lärare på skolan en känga utan att knappt maskera namnet.

Och för att besvara ursprungsfrågan så är böckerna irriterande dåligt skrivna.
 
Sv: Böcker av Mons Kallentoft

Köpte en bok av honom och nej jag gillade den inte alls. Kunde inte ens ta mig igenom 1/3 av hans bok och det är ovanligt för att vara mig, tyckte inte heller jag fick nån känsla för karaktärer o.s.v.. Jag har alltid varit en människa som slukat böcker i en rasande takt annars. Nu är jag inne i en period där jag nästan bara läser biografier, helst om historiska saker som "Sigrid och Isaac" som var helt fantastiskt, "Årstakvinnans gömda dagböcker" och "Kupongtjuven". Alla ger en bild av ett historiskt Sverige på olika sätt och i olika tider samtidigt som man för följa en eller flera personer genom deras liv. "Sigrid och Isaac" överträffade verkligen alla förväntningar, var verkligen en fascinerade men också ganska tragisk historia på många sätt. Jag har aldrig varit intresserad av konst eller måleri men boken kunde jag inte släppa förrän sista sidan, blev några sena nätter, den handlar alltså om makarna Grunewald (orkade inte leta reda på det tyska u:et med två prickar nu)
 

Liknande trådar

Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
683
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 905
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp