Joyze

Trådstartare
Jag har helt fått hjärnsläpp, vad innebär det nu att en häst är bockbent och att den har pålagringar? :crazy: En häst jag funderar på att köpa är nämligen det men enligt veterinär bör det inte påverka dess prestationer. Då bör det väl inte vara någon fara? Eller hade ni tyckt det var för riskabelt att köpa en sådan häst?

Sv: Bockbent?

Jag kan tycka att det är riskabelt att köpa en sådan häst , sen handlar det alltid om pris vad hästen är utbildad till samt ålder ?

Men ordet Bör hålla gillar jag inte och pålagringar samt att knäna får ta stryk .

Var hade den pålagringar?

Till sist så är det du som beslutar och får ta konsikvenserna .

Mvh Mia

Hästen är fem år gammal. Det är "marginella" pålagringar på båda fram, allt jag vet.
Instämmer med att det känns trist att köpa en "ofrisk" häst... Speciellt då jag har haft så mycket problem med min nuvarande. Kanske borde titta efter någon annan ändå. :grin:

Jag har helt fått hjärnsläpp, vad innebär det nu att en häst är bockbent och att den har pålagringar? :crazy: En häst jag funderar på att köpa är nämligen det men enligt veterinär bör det inte påverka dess prestationer. Då bör det väl inte vara någon fara? Eller hade ni tyckt det var för riskabelt att köpa en sådan häst?

att den är bockbent betyder att den inte har en normal vinkel på benet från knäna ner till kotan, utan benen belastas i fel vinkel. Det är oerhört riskabelt att köpa en sån häst om den dessutom bara är 5 år och man inte vet hur den kommer hålla. du kan få hur mycket problem med senor, kotor och hovleder som helst. om den dessutom har pålagringar är detta ytterligare ett dåligt tecken att lederna är påfrestade. Köp den INTE.

Att den är ung gör prognosen sämre, då den redan i ung ålder fått förslitningsskador. Finns många friska hästar man kan köpa.

Lycka till!

Det är inte bra. känner till en häst som är rejält bockbent och det sys riktigt hur den belastar fel bara av att stå rakt upp och ner på platt mark. Hänger liksom i knäna.. hua! Dock är den 6 år och inte varit halt eller liknande men den rids inte speciellt hårt heller.Köp inte den där hästen!

Hur ser en bockbent häst ut egentligen? Ingen som har en bild? TS, har du bild på hästen du ev ska köpa?

Har íngen bild, men det betyder alltså att benaxeln är bruten framåt i knät. blir en felaktig vinkel och belastningen i ff:a knän och kotor blir stora.

Ok, tack för svaret. Jag kom på att jag nog vet vad det är förrestän, har ju haft ett föl med den åkomman, men det växte bort på honom. Lite skillnad på en femåring kanske.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 755
Senast: astronaut
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka