F

Fantasi

jag funderar på om hästen jag ska ta över är bockbent, men ska jag vara ärlig vet jag inte 100 hur det ser ut, visst är det då dom "hänger" i knäet från sidan sett?

på vilket sätt påverkar detta hästens användning?

Sv: bockbent

Det är väl skillnad på bockbent och "hänger i knäna".

En bockbent häst är inte kapabel att räta ut benen fullt - medan en häst som "hänger i knäna" bara gör det när den står, den sträcker ut benen helt raka när den rör sig.

Så - det är kanske inte helt lätt går att avgöra om hästen är bockbent eller "hänger i knäna" bara genom att se den stå på backen.

/Dobben

Sv: bockbent

har nu talat med vet, hästen i fråga har "tendens till bockbent" men det är allt och det är inget som kommer att påverka hästen i framtiden enligt vet.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 937
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 794
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar