Bockbent/hänger i knäna

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lady_bus
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bockbent/hänger i knäna

Hur gammal är fölet ?

Båda mina avkommor har hängt i knäna, hingsten i år är fortfarande lite hängig till och från (snart 6 veckor).
På mina har man sett tåsträckaren rätt tydligt till en början men den har ju tänjts ut vid mycket utevistelse.

Jag hade ut hovslagaren förra året och var jätteorolig, denne var dock frågande till varför jag ringt ut honom då det var ingen fara alls enligt honom.

Det är ju självklart från fall till fall hur utgången blir och hur det bör behandlas.

Det där behöver du inte bekymra dig om. Jag har haft föl som sett mycket värre ut men blivit helt bra utan åtgärd.

den vanligaste orsaken till att fölen hänger i knäna eller rätar upp sig är att de växer så fort att senorna inte hinner med.
Senan är för kort och då är benet lite "ihopvikt". Drabbar ofta snabbväxande föl enligt min erfarenhet. (ett av stona var inte stor, hon var gigantisk och lämnade dito ungar...)

När tillväxten lugnar sig och sena och ben kommer i taktmed varann så rättar det till sig.

Fölet är född 4 juli, hon har växt enormt sen hon föddes. Hon är värre i knäna nu än när hon föddes, på bilden är hon 2 veckor, nu alltså 5 veckor. Ska ta nya foton och lägga upp.

Vad skönt att höra att det rättar till sig när tillväxten lugnar ner sig.

Jag har en som bara är ytterst lite hängig i knäna men hon har vuxit närmare 10 cm på sin första månad så då kan jag lugna ner mig lite. Stoet är även i det här fallet stor liksom hennes tidigare avkomma så den här blir nog även hon kring 170 cm.

Fölet är född 4 juli, hon har växt enormt sen hon föddes. Hon är värre i knäna nu än när hon föddes, på bilden är hon 2 veckor, nu alltså 5 veckor. Ska ta nya foton och lägga upp.

Jag hade ett föl som var så. Skakade i benen också ibland. Fick bassning av veterinären för att jag inte ringt tidigare. Selen-brist kan ge såna här problem. Gav VSL (flytande) i några veckor och det blev snabbt stor skillnad.

Det är fullt logiskt att hon är värre nu. Det är ju nu tillväxten skjutit fart ju!

De jag haft som hängt lite i knäna har i princip alla fötts korrekta men börjat krokna vartefter det börjat växa. De brukar gå över efter någon månad när de växerlugnare och hinner med sig själva.

Mammor som ger mycket mjölk och går på frodigt bete ger ibland också de här fenomenet. Som sagt, i de flesta fall beror det på att fölet växer fort och är inget att oroa sig för. Det är alltid bra att låta något titta om man själv är osäker och inte haft erfarenhet av fenomenet tidigare.

Om fölet verkar påverkat av de krokiga benen ska man självklart alltid konsultera vet! (fast det har jag aldrig upplevt med mina?)

Håller med de andra. Det där är ingen fara.
Vår ena hingstunge hängde rejält i början.
Nu som 4 månaders kille syns det enbart fåtal gånger.
Då har han ändå en far som har dokumenterat lite hängande knän....

Mitt fjolårsföl hängde lite i knäna, men inte lika mycket som ditt. Efter någon månad hade han rätat upp sig av sig själv. Höll honom givetvis under uppsikt för att se om det blev värre men det blev det inte. Det var oförändrat den första månaden men sen gick det sakta tillbaka och när han var 4-5 månader var det borta helt.

Jag har ett sto vilkas föl alltid börjar hänga i knäna efter några veckor. De brukar även börja skaka litet.

Jag ger Shyyfeeder och VSL så rätar det till sig. som vuxna blir avkommorna korrekta och ger i sin tur inte föl med häng i knäna.

//Waern

Lite mer nytagna bilder. Här är hon 1 månad precis. Menar ni alltså att ni ger fölet shy-feeder och VSL? Stoet har ju fått shy-feeder och selen under dräktigheten, menar ni att det kan finnas brist ändå?
comely1.jpg

comely2.jpg

Inte så erfaren men kan bara jämnföra med mitt föl.Behövde inte göra ngt men min veterinär hade koll på henne.(hon var stor och växte fort i förhållande till mamman)Här kommer lite olika bilder.

5 dagar
5dagar.jpg

3 veckor
3veckor.jpg

4 veckor
4veckor.jpg

7 veckor
7veckor-2.jpg

4 månader
4mnader-1.jpg

14 månader
14mnader-1.jpg

Men som sagt var under koll av min veterinär då hon växte så fort.

Jag hade ringt och hört med en veterinär så att man inte väntar tills det har gått förbi den tiden när det går att göra något och även hört om man måste göra något. Hur pass duktig är din hovslagare och den som hovis rådfrågar på fölben?

tack Pinto för bilder, intressant att se flera med denna benställning. Mitt föl har växt 9 cm på 5 v!!! Jag har självklart frågat både veterinär och även djurkliniken där jag bor. De tycker inte det behövs ngn åtgärd. De har heller inte sagt något om shy-feeder eller selen. Min hovslagare är superduktig, utbildad och noggrann. Hon skulle fråga en hovslagare som jobbar med kliniken i Sundsvall. Så jag känner att jag har bra hjälp runt mig men var ändå nyfiken på andras erfarenheter. Har fött upp 10 talet föl. Ingen har haft denna benställning så detta är nytt för mig. Antar att mitt föl blir en ganska stor häst, stoets första avkomma blev 166 cm, stoet är 162 cm och pappa Click and Cash är ju 172 cm. Fölet är hur som helst helt underbar att hantera, rör sig super och är allmänt söt och go :)

Jag tycker att du ska lyssna till din veterinärs ord.
Förmodligen ingen anledning till oro.

Det är inte en katastrof med hästar som "hänger lite" i knäna , inte ens som vuxna. Det ska inte vara några som helst effekter vad det gäller hållbarhet, utan är ett litet "skönhetsfel" .

Vissa hingstar (vanligt hos fullblod) har hängande framknän, samt nedärver det till viss del hos sina avkommor.

Bild från idag. Möjligen ngt bättre.
comely-ben.jpg

Ja, fölis rätar upp sig mer och mer :) Så det blir nog bra! Hon hänger bara lite nu om hon är trött. Har köpt VSL och även shy-feeder och ger mamma och föl detta, om det är det som hjälper eller bara tiden som går..vet jag inte. Men bättre är hon!
Se bilderna!
comelyny2.jpg

comelyny1.jpg

Det var roligt att se att hon rätat upp sej hoppas det fortsätter så.Hoppas att du fortsätter att uppdatera.Hon ser fin ut tycker jag.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 685
Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 648
Senast: lewellyn
·
Avel I Söndags fick vi ett halvblodsföl som gick på tårna och kotade över i fram. Måndag åkte vi in till klinik och han fick gips på båda...
2
Svar
21
· Visningar
4 813
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023