bockar vid uppsittning

D

diggiloo

hej! :)

jag har en liten undran angående min pålla, det är så att hon brukar bocka när jag precis suttit upp. när jag satt mej ner och lägger till skänkeln bockar och kickar hon. det är inte varje dag hon gör så, kanske varannaneller var tredje. jag har alltid tagit det som ett tecken att hon är extra pigg (för det är en häst med mycket motor) men häromdan var det en som sa till mej att hon trodde min häst har ont i ryggen. den tjejen gillar att trycka till andra och ingen brukar lägga särskilt mkt vikt vid vad hon slänger ur sej, men sånt tar jag alltid på allvar eftersom ajg självklart inte vill att min häst ska ha obehag och ont. att jag inte tror hon har ont beror på att:

- efter en liten stund när hon har "busat av sej" lugnar hon sej och slappnar av under resten av ridturen
- det är inga problem att jobba henne i form, att få henne att jobba med ryggen och sätta under sej
- hon lyfter på svansen när jag rider (har hört att de inte kan lyfta svansen om de har ont, ursäkta om det är helt fel)
- hon har väl tillpassad sadel, utprovad av certifierad sadelmakare

men vad tror ni, behöver jag oroa mej? skulle ni oroa er?

Sv: bockar vid uppsittning

kan ju ha ont lr vara spänd... Lr så blir det bara jsut när du sitter upp, sitter du upp från marken lr en pall ?

ja, det är som sagt när jag precis hoppat upp som hon studsar runt och gör blandade småskutt, och sedan lugnar hon sej. jag sitter upp från ramp, och växlar mellan båda sidorna.

Jag skulle definitivt misstänka tt något var knas. Att hästen känner någon form av obehag, t ex ont i ryggen.

Hur länge sedan var det som sadeln provades ut? Kanske har hästen ändrat sig i kroppen så att sadeln inte passar lika bra längre?

Mitt ena sto hoppade till när man satt upp rätt så nyligen och det brukar hon inte göra så vi bytte till en annan sadel och då slutade hon. Skulle tro att det är sadeln som inte passar.

Sadeltvång??

Heter det verkligen så? lät jätte skumt nu när jag läste det, du förstår säkert vad jag menar om det inte heter så..
Totalt hjärnsläpp..

Hur gör hon om du rider barbacka?
Gör hon likadan om du longerar henne lite stund innan du hoppar upp så hon får bocka av sig?

En av mina hästar har vatt svåra pga sadeltvång, och fast vi bytt sadel så sitter det i skallen, så brukar longera henne en lite stund innan där hon bockar av sig.
Efter flera veckors arbete har hon lugnat ner sig. Men ska ge henne några veckor till innan jag hoppar upp direkt. För bådas säkerhet.
(och ja, hon är kollad av vet, ET, sadelutprovare vatt ute, samt fd galoppör)

Det behöver inte vara så att din häst har ont i ryggen, men den kan känna sig kall och stel i ryggen och därför reagera på detta sätt. Värm gärna upp den med liten promenad och longering innan så att ryggmusklerna får chans att mjukna innan.

Jag har en häst som lätt laddar upp inför ridtur och kan vara lite "lättfotad" just efter uppsittning. För något år sedan blev det värre, och han kunde bocka och skutta efter att jag kommit i sadeln. Jag tog det då som om hästen inte kände sig riktig ok, även om det bara var vid uppsittning och att han sedan lugnade sig när han fick gå framåt en stund. Jag kollade iallafall upp det, och det visade sig att hästen hade låsningar i bäckenet. Han behandlades och beteendet försvann.

Ibland när hästar har problem med rygg eller något annat som visar sig i ryggen, kan det bli bättre när de får röra sig eller "knycka till". Så har det iallafall varit för min häst. Öm i ryggen innan ridning, bättre efter.

Har en B ponny som gjorde så med ungarna när de skulle hoppa upp. Barnen är inga vana ryttare så de kom till slut inte upp på honom förens de blev avbockade. Det slutade ju så klart med att de inte var så sugna på att rida.

Vi lämnade honom till en lite äldre ryttare som började träna honom. Han bockade med henne också i början. Men hon hoppade bara snabbt upp och försökte sedan bara att få honom att stå stilla. När han sedan stod stilla red hon iväg med honom. Hon höll på med detta ganska länge. Någon månad iaf innan han lärde sig att när nogon hoppar upp ska man stå stilla och inte bocka.

Att våran ponny gjorde så tror jag berodde på att han var lite osäker när barnen skulle hoppa upp på honom. Sedan är han ju inte dummare att han fattade att han slapp arbete då. Dock var han bara 4 år, så det var ju inte den bästa kombinationen med ovana barn och unghäst.

Efter några månaders träning blev han i alla fall helt underbar med ungarna. Nu är han 5 år och har verkligen utvecklats. Klok, orädd och världens snällaste. Känner mig trygg nu när barnen handskas med honom.

kanske trycker och blir obehagligt när du sätter dej ? skulle nog kolla om hon ömmar i ryggen

sadeln är utprovad i somras, iofs några månader sedan men jag tror inte att hon ändrat sej så mkt. jag kollade den lite idag innan jag red och den ligger i balans, ligger an längs med hela bossorna både med och utan gjord och lagom med luft vid manken. så jag tror inte sadeln är problemet. men jag ska se om jag kan få tag på min utprovare ifall hon kan kolla den igen.

grejen är att pållan har ju inte alltid studsat vid uppsittning, utan det började för ett par veckor sen, ungefär samtidigt som det blev kallt och snö här när jag tänker efter. kanske kan vara som helan sa, att hon blivit kall och stel på ryggen när det blev kallare? för nu har hon varit som vanligt och inte bockat på några dagar, och nu har det blivit varmare igen... kanske helt enkelt är så att jag ska lägga varmt på ryggen, massera eller ngt innan jag rider när det är kallt?

hon bockar sådär ibland när jag hoppar upp barbacka oxå, när jag longerar bockar hon alltid mkt, men det kan jag försäkra bara är rent bus och glädje :)däremot brukar hon aldrig bocka om jag rider efter att jag longerat.

har någon känt igenom ryggen på henne då? Min ena häst behöver med hållas varm om ryggen, går han utan täcke en kall dag så är ryggen stenhård. Lätt åtgärdat med täcke och sen brukar jag gå en sväng med honom innan och efter ridturen.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30