bockar vid galloppskänkel

F

farliga illern

Jag är medryttare på en 4,5-årig nordsvensk och har stora problem med att få henne i gallopp.När jag rider ute bockar hon sällan vid galloppfattning men i paddocken är det omöjligt att få henne att bjuda.. I trav och skritt går hon som en ängel, men hon trilskas som bara den i galloppen. Damen som äger hästen har sagt att hon brukar sitta av när hon bockar, för att leda henne ett tag och sedan sitta upp igen. Jag tror att hon gör det för att hon är lite rädd och osäker (damen alltså). Jag vet inte hur jag ska göra för att komma på rätsida med problemet. När hon bockat tar jag ner henne i skritt och gör halt eller rider på en volt, sedan provar jag igen efter ett tag. Men det bli inte bättre. Ibland gör hon rätt men det är sällan. Vad kan jag göra?

Sv: bockar vid galloppskänkel

Om hästen mår bra, allt ligger bra, så skulle jag varje gång hon bockar till tänka på att sänka handen och driva fram henne, alltså skänkla fram henne lite överdrivet mkt.

Jag hade gjort ungefär som du men jag hade inte sänkt handen utan istället höjt handen. Sänker du handen trillar man gärna i framvikt själv vilket göra att man lättare trillar av och man ger hästen möjlighet att sänka huvudet alltså blir bocksprången gärna större än nödvändigt. Det viktigaste är att du inte stannar för då har hästen sluppit undan det arbete som du bad om, rid alltid fram ur bockningarna.

Mvh

Camilla

Senast ändrad:

hon orkar antagligen inte bära sig i paddocken, är paddocken liten? blir det mest på volt? ute i naturen blir det mera rakt fram och naturligt lättare för hästen att galoppera.

Eller så är det din skänkel hon ogillar. Kan vara så att du blir för stark/hård i skänkeln eftersom du VET att det är svårt att få galoppen. Ute behöver du ju inte gå på så hårt eftersom du har bjudningen. Prova med en mildare skänkel och hjälp till med pisken istället.

hon kanske inte är mogen för galopp? att bära sig i galopp på volt är ganska jobbigt för hästen och eftersom hon är ung, så tycker jag att det låter som att hon inte orkar. har hon ont i ryggen? jag tror att det är ganska vanligt med hästar man har gått för fort fram med. tänk på att nordsvenkar är ganska stora och inte direkt skapta för att galoppera på volt :D . orkar hon bära sig bra i trav? orkar hon hålla form vid ökning och minskning av trav? orkar hon göra mite mer krävande rörelser? skänkelvikning? orkar hon sätta under sig det bärande bakbenet?

jag tycker att det låter som att hon inte har kraften och smidigheten än till att klara av det sistnämnda?

i galopp blir detta speciellt framträdande, då hästen inte bara ska hålla kolla på alla 4 fötternam utan dessutom klara tempot och vikten från dig (du väger ganska mycket i det ögonblick hästen "landar" efter ett språng) och balansen! när man tänker på det är det en hel del att tänka på.... till skillnad från när ni är ute i naturen. då är det "bara" vikten och farten hästen behöver ordna. och självklart lite balans. min erfarenhet säger mig dock att man gärna intar en lättare form av fältsits när man galloperar i naturen.

oj, va långt det blev.... :o
och ursäkta alla stavfel!!!! :D

ja, kanske är det så att hon inte är tillräckligt stark ännu! ska prova alla bra tips jag fått. tack för hjälpen

hohoooooooooo, om jag gjorde så på min häst skulle hon bocka helt hysteriskt... Skänklar man min häst flyger hon i luften, tjooohooooooo, så gissa om jag har jobbigt o hålla igång hennes galopp... hehe...

Näää, när min häst bockar, då bryter jag av... Och gör om fattningen, sen bryter jag INNAN hon bockar igen, det brukar vara dagsformen, så bockar hon första galoppen så vet jag....
men på en inte så känslig häst ska man ju öka farten rejält, då brukar dom lägga av...

/cj

Bara att driva så kom kommer framåt och inte smiter undan (så vida hon inte har ont menar jag)... När ni saktar av vet hon ju att hon bara behöver bocka lite för att "slippa" jobba...

Jag håller med Cilla och undrar om din häst verkligen är färdig för att galoppera på ridbanan,

Min kallblodstravare gjorde likadant tidigare. Jag insåg ganska snabbt att hon inte var färdig för galoppen än, så jag satsade på att bygga upp henne i skritt och trav istället. Galopperade gjorde vi bara på uteritter.

Det har tagit några år att bygga upp henne, men nu fungerar galoppen bra även på ridbanan.

Immer

hoho, rodeo idag... Idag bockade min häst så mkt att jag för första gången på...22 år faktiskt åkte i backen...

Helt mörbultad och alla fick sig ett gott skratt... :)

/cj

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama