Bockar vid drivning

T

Trolltyg

Hur blir jag av med detta problemet? Spelar ingen roll hur jag driver, säte, sänklar, smackningar eller spö. Hästen svarar genom att bocka oavsett hur jag gör. Vill ha tips och råd!

Sv: Bockar vid drivning

uteslut först fysiskt problem, sedan att utrustningen passar fullt ut, se över din ridning, en del hästar är känsliga om tex. hjälperna är hårda/stumma, låt inte hästen få ner huvudet när du driver (ryck upp det om hästen "dyker" för att bocka)

rid för tränare som kan se irl. hur/när hästen bockar och hur det lättast plockas bort.

kolla först upp det som hillevie skrev..
är allt okey kan det fungera med att du har någon på backen som är duktig och hjälper dig att driva fram om h*n inte tar din drivning, kanske bäst att börja med att tömköra och se till att han där förstår framåthjälpen först, även om du "håller kvar" lite i tömmen och ber om mer energi.. sedan överföra sammasak till ryggen

Hur gammal är hästen och hur mycket riden är den? har den alltid reagerat så här?

Hästen är under inridning. All hantering/arbete från marken funkar nu utan bekymmer. Till en början så var hon mer på tvären än gav med sig. Upplever henne nu som en en snäll häst så länge man inte ställer krav på ridningen. De första tre veckorna under inridningen visade hon inget dåligt humör vid ridningen men nu bockar hon så fort jag begär mer av henne. Bitvis kan hon glimta till och gå riktigt bra men så driver jag lite och då :devil:

tror man får bli lite arg på dom när dom gör så, och fortsätta driva så inte hästen kommer undan med de.
sen träna på framåtbjudningen för den är ju inte riktigt där om hästen bockar.

hur lyssnar hästen på rösten? för många hästar skärper sej om man ryter till åt dom..iallafall dom lite lite känsligare hästarna.

Om hon gått under inridning i några veckor och först nu börjat med detta, så skulle jag nog ge hästen en paus faktiskt.

Den kanske behöver smälta vad den lärt sig? Ibland backar de ju flera steg i utbildningen sådär i början. Låt henne vila en vecka eller så och börja sedan med något hon kan och är duktig på, för att sedan testa att kräva lite mer.
Det är vad jag hade gjort iaf.

Känner igen mej...

Min q-märr har betett sej så periodvis. (5år "inriden" vid 2års ålder)
Beteendet har kommit när man satt press på henne, har man bara lallat omkring kravlöst -Fine, inga problem!

Men så fort man krävt något då jävlar!!
Mina tränare försökte, jag försökte...

Bytte tränare nu i våras, de som ingen lyckats lösa på 2års tid gjorde han på 5min:devil::cool:
Problemet har varit att jag inte kan lägga an benen ordentligt (ryggskada) och pusha henne när det varit på G. Det kunde han:D
Han la an sporren och höll den där till hon fattade att det var visst inte lönt detta.. Surt sa räven:rofl: Jäklar i h*te vad hon fightades, men han bara satt och molhöll med benen och han dessutom handbolls klister i röven:p
Sedan dess har hon aldrig mer försökt, går som en klocka och säger OKAY till allt.

Tackar för hjälpen säger bara:bow:
Så fort hon har börjat tröga till är det bara att snudda lite med hälen och då säger hon oups! Just det:o

Så på henne fungerade det att var riktigt hård, inga slag och skrik. utan bara press. Inget hackande eller så.

(tillägg:all utrustning är väl tillpassad, och hon är väl genomgången av massörer och vet regelbundet.)

Om du uteslutut smärta är väl det tydligaste sättet att alttid fortsätta med hjälpen fram tills att hästen ger dig det du vill, då slutar du genast. Den kanske inte har helt klart för sig vad som krävs av den.

I dag så gick hon halvhyffsat! Började med att tjafsa med eftergiften för att sedan, 2 min senare, komma på att det inte lönade sig och höll sig sedan i fin form mestadels. Vid galoppfattning så blev det en bockning... Jäkla häst att hon inte kan ge sig någon gång! Travade fint även när jag drev på lite. Humörshäst!!

En gammal tränare till mig sa något vist en gång om hästträning.. Be om en sak, säger dom "NEJ" så fortsätt bara be. Gäller kanske i synnerhet ston, man kan få tjata fram vissa saker..

..fast hade jag suttit i din sits och känt att jag inte Riktigt rett ut det.. så hade jag Lätt gjort som Lazy - Ringt dit en tränare :bow:

Absolut ingen fara att jag inte sitter kvar, hon bockar "snällt" och jag är inte det minsta rädd heller. Får väl börja be lite mer då:rofl:

Hur reagerar du när hon bockar? Om du slutar driva när hon bockar så ser hon det som belöning. Fortsätt bara att driva tills hon slutar bocka och börjar öka istället och beröm som en dåre när hon gör rätt. Om hon fortsätter att bocka får du öka drivningen lite och vara övertydlig tills hon förstår vad du vill.

Hon bockar oftast bara en gång/tillfälle och jag fortsätter att diva tills hon ökar. Men då jag fortsätter att driva så slår hon med huvudet som en tok om jag är lite elak och pressar på samt "ramar in". Här rinner mycket svett vill jag lova och så är det hon som får ge sig till slut.

Det är ingen idé att driva med skänkeln- som den inte förstår ännu.

använd hellre spöt.
Den bockar för att den inte vill gå framåt.
ta upp huvudet, smacka o använd spöt- beröm.

rid endast korta stunder o rid helst ut. Då får de naturlig framåtbjudning om du först har draghjälp o sen har den bakom dig.

Då brukar de ha mkt att titta på o slutar med bocket.

Det är ingen idé att driva med skänkeln- som den inte förstår ännu.

använd hellre spöt.
Den bockar för att den inte vill gå framåt.
ta upp huvudet, smacka o använd spöt- beröm.

rid endast korta stunder o rid helst ut. Då får de naturlig framåtbjudning om du först har draghjälp o sen har den bakom dig.

Då brukar de ha mkt att titta på o slutar med bocket.

Bockar värst då jag använder spöet för att inte säga klockrent varje gång! Faktiskt minst då jag använder skänklarna:confused: Rider just nu bara ut och har annan häst med ungefär hälften av gångerna.

Du har ju fått många bra råd. :) Är lite nyfiken på hur gammal är hästen? och hur många dagar/ vecka arbetas det? varieration? :)

Går den när du leder den/ tömkör?förstår den?

tömkör o använd bara rösten o linorna som drivmedel:grin:

Se till att den svarar o beröm.

Som jag skrev innan så är det inga problem från marken oavsett vad vi gör. Bockar bara då jag sitter på. Varierar så gått det går och antalet dagar är 4-5/vecka. Övriga upplysningar om hästen vill jag inte skriva här....

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama