Bockar - varför?

M

mago

Har en foderhäst, valack, halvblod, sedan 3 veckor tillbaka som inte varit riden på några år. Mycket okomplicerad i all hantering, men mycket spänd i ridningen. Den bockade några gånger precis i början vilket vi inte brydde oss så mycket om utan vi började longera före ridningen. Den kan då ibland jaga upp sig, bocka och skutta en stund, lugnar sig sedan. Vid ridning kan den rätt som det är ändå explodera och bocka av ryttaren. Detta har hänt ett par, tre gånger nu.
Vad vi inte förstår är varför. Ev sadeltvång borde väl visa sig i början av ridningen och vid sadling? KS? Det omöjligt att se eller förutse att en explosion är på gång. Det har hänt vid skritt och vid trav. Den går i "form" i skritt men i trav sätter den upp huvudet och verkar inte trivas. Den är veterinärbesiktigad ua.
Den är enbart riden i paddock hittills. Vad ska man göra? Är tacksam för alla tips! Ryttaren är mycket erfaren och duktig, men aldrig varit med om detta förut. Tanken är att rida för tränare när hästen fått lite kondition, men vi får kanske börja med det tidigare än beräknat...

Sv: Bockar - varför?

Ja har lite av samma problem som du, hästen kan helt plötsligt få tok å skutta, ofta bocka å stegring efter. Ja ska kolla upp min häst ifall hon har ont. Så de rekomenderar ja med. Först iallfall.

Ja tanken har slagit mig med att det är någon smärta. Dock hoppar hästen, utan ryttare, högt.. Hoppat ut ur hagen några gånger med ett staket på 1.40! Men det utesluter ju inte att det är något under ryttare som inte stämmer.
Tror inte det är sadlarna. Det är samma reaktion med både dressyr och hoppsadel.
Ni tror inte det är testning?

kan det inte bero på alldeles för snabb igångsättning, låter som att ni kanske kräver lite för mkt av en häst som inte ridits på flera år efter bara 3 veckor, träningsvärk kanske?

Jo, det har jag också funderat på. Men eftersom utbrotten kom redan i början när han bara reds i skritt så undrar man ju. Han reagerar inte heller om man trycker honom längs ryggraden och det har hänt med 5-6 dagars mellanrum. Nu får han en veckas vila iallafall så får vi se efter det.
Fler tips?

Jadu vårat avelssto galopperade runt som en dåre i hagen (ofta) trots brutet hovben (visste ej om det vid tillfället). Det ligger i hästars natur att dölja smärta. Jag hade kollat hästen och hittade man inget på kliniken så skulle jag ta kampen då, om det är testning.

Självklart kan det vara som alla säger att den har ont.

Men samtidigt, den är inte riden på flera år:confused: Varför? (Det kan ju innebära att den haft en skada som nu gör sig påmind igen, tex)

Annars är det ju så att efter flera år så har hästen nog glömt en del av sin uppfostran.....dvs att vara ridhäst. Det låter rätt självklart för mej att det kan bli en del problem med detta när man åter vill att den ska lyda en ryttare.

Den har dessutom troligen en del energi och kanske har ni också gått för fort fram så att den protesterar. Det låter som om ni ridit en hel del på dessa 3 veckor, jag skulle nog rått er att tömköra mest i början och bara sitta på den kortare stunder efter detta, några dagar i veckan. Gå ut och skritta i skogen (om det går) osv. Rid inte varje dag. Annars FÅR den ont, även om den inte hade det innan.....

Det kan finnas flera orsaker till beteendet med andra ord.

JAg har tex haft ett fölsto som när hon skulle ridas igen efter 3 föl var ett monster bitvis. Hon var eg en utbildad dressyrhäst sedan flera år, men hade med tiden kommit ifrån ridningen och ifrågasatte vad det var för dumheter att göra ridhäst av henne igen:eek:

Hon älskade egentligen att arbeta, och när hon var igång var det en lugn trevlig mycket snäll häst. Men som sagt under det första halvåret när vi (långsamt) satte igång henne igen var det en hel del utbrott, minsta ljud fick henne att flyga i luften vissa dagar, eller krav som hon inte ville ha, tex om hon ville galoppera på så flög hon i luften av ilska om man ville ha ett annat tempo än hon.....

Det var inget fel på den hästen, och inte på sadeln heller.....

Efter att hon mer och mer kommit igång återgick hon till att vara den trevliga ridhäst hon var, egentligen. Man fick se det lilte som att börja om, efter de 3-4 åren, och framförallt fick jag markera ganska ordentligt vad som gällde i ridning. (Hon var en "bockig" häst öht, även i hagen, det var natrurligt för henne och hon hade "glömt" :angel: att det inte var ok under ryttare)

Men ni som har hästen där kan ju bäst bedöma i vilka situationer det händer saker, om det finns en förklaring i tex att den är överfrisk, och minsta intryck blir utlösande, som ljud, fladder i något i närheten osv. (Som i vårt fall tex)
Eller om det kan vara en ren smärtreaktion.

Kolla skadar inte men om man sätter igång en häst efter flera år så får man kanske räkna med lite bekymmer eventuellt, när den ska återgå till arbete.

Och sen, som sagt, ha tålamod, gå inte för fort fram. Tömkör mycket, varva arbetet. Och VARFÖR är den inte riden? Vet ni det?

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla synpunkter, allt är av hjälp.
Hästen är ej riden pga att den blivit kvar hos en uppfödare och bara fått vara häst bland många andra. Där har den gått och haft ett gott liv. Den är dock inriden och riden tidigare.
Jo vi räknade med lång igångsättning och vissa problem, typ som inridning av unghäst, men dessa bockningar är som sagt mycket plötsliga utan förklaring typ löv som blåser upp, dörr som slår igen osv. Då hade det varit lättare att förstå.
Vi backar naturligtvis i igångsättningen nu, även om vi tycker vi gått långsamt fram med typ 95% skritt och inte långa stunder. Fortsätter det efter vilan får det bli klinikbesök.

jag skulle åka till klinik bums o får rygg o halskotepelare röntgad. Jag har haft en häst med lite liknande symptom. Ena dagen underbart fin o avspänd, hoppade hus o hade massa power, sen kunde han bocka resa sig o leva fan, rusa mot hinder o vara totalt omöjlig. Visade siug att han hade förträngningar o trappstegsbildningar i halskotetpelare o var sammanväxt i ryggen från manken till korset.
Så åkjdirektr, idioti att vänta o se. Bättre att veta för att kunna utesluta att hästen har fysiska problem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 114
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?