Bockar och gör "grisnit" vid övergång mellan trav och galopp

R

Rocky_Star

Hej,
Finns det någon bland er som kan ge oss ett gott råd vad vi ska göra.
Vi köpte en maxad c-ponny till vår dotter för några månader sedan, en hel otroligt snäll häst. Det är en 15 årig svensk ridponny som är minst 50% Haflinger.
Han är vallack och har haft problem med lite hovröta vänster fram som nu är borta.
Men, hur snäll han än är så fattar vi inte varför Rocky gör grisnit vid övergång mellan trav till galopp och bockar.
Vi lät en van ryttare testa honom igår, han kastade av henne tre gånger, dessutom så svårt att hon fick åka till lassarettet.

Kan någon människa förklara för mej varför han gör så och vad ska vi göra. Vi vill ju bara att vår dotter ska kunna lita på hästen.

Detta är inte roligt, varken för oss eller vår dotter, inte äns för de som försöker rida Rocky....

:confused::confused: Lasse&Anna-Lena:confused::confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bockar och gör "grisnit" vid övergång mellan trav och galopp

För mig låter det som att hästen känner obehag eller har ont av nånting eftersom reaktionen är så stark. Har ni låtit en veterinär undersöka hästen så att det inte är något fysiskt fel på den och är utrustningen som t ex sadel och bett kollade så dessa passar? Jag skulle ha börjat i den änden. Hästar är ju egentligen aldrig dumma men däremot ofta väldigt känsliga även för små "störningar".

I det där läget får man köra med uteslutningsmetoden eftersom hästarna inte kan prata själva. En nöjd och frisk ponny bockar inte konsekvent. Alltså är ponnyn missnöjd med nånting eller ofrisk. Eller båda.

Är ponnyn ordentligt kollad av veterinär?
Passar sadeln?
Passar resten av utrustningen och är den rätt för just er häst?
Får hästen rätt typ av foder i rätt mängd?

Personligen tycker jag inte att er ponny verkar frisk.

Hoppas det löser sig

Det låter nästan som någonting gör ont på ponnyn när han ska fatta galopp, kanske en muskelskada eller någonting annat?
Jag skulle kontakta en veterinär och en equiterapeut och gärna också massör för att hitta ev. skador eller spänningar i kroppen.

Eller verkar det mer som om det är överskottsenergi? Fast då borde han inte nita utan springa medan han bockar.
Har han varit så på provridningen?
Vad säger föregående ägare om saken?

Kolla sadeln. När hästen fattar galopp blir den rundare över ryggen och om sadeln på något sätt inte passar kan den åka fram och antingen trycka över bogbladen (om hästen dessutom har spänt sig länge så gör det mer och mer ont i musklerna) eller slå i manken (för vid).

skulle tagit hästen till vet, den har säkert ont någonstans, skulle även kollat upp sadeln. har ni provat och longerat den och sett om den gör lika då ??

skulle tagit hästen till vet, den har säkert ont någonstans, skulle även kollat upp sadeln. har ni provat och longerat den och sett om den gör lika då ??

Ja, pröva att longera i galopp med och utan sadel samt med och utan ryttare så kanske ni hittar orsaken.

Nu ni alla som undrar,

Det är inget fel på hästen, han är kärnfrisk!

Felet var i sadeln, "brusten bom!"

Nu är han som vanligt igen:banana::banana::banana::rofl:

Men tack till er alla som svarat på detta.

//Rocky

Hur såg ni/kom fram till det? *aldrig vatt med om brusten bom*

Vi hade en massör som tittade på honom, hon såg att sadeln var sned och efter ytterligare och djupare titt så visade det sig att sadeln var bruten i "bommen".
//Rocky

Vi hade en massör som tittade på honom, hon såg att sadeln var sned och efter ytterligare och djupare titt så visade det sig att sadeln var bruten i "bommen".
//Rocky

:bow: till dig som insåg att man måste kolla hästen. Verkligen inte alla som gör det. Men trasig bom kan man också kolla själv, därför är det viktigt att kontrollera sin sadel och att den passar varje gång man sadlar.

Lycka till med den nya ponnyn! :)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 121
Senast: lillamy73
·
Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Ridning tips mottages gärna på hur jag ska få till en bättre avsaktning från galopp till trav. När jag saktar av från galopp till trav så är...
Svar
4
· Visningar
2 815
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama