Bockar när hon får mat?

ffengvall

Trådstartare
Har en ponny som har börjat bocka när hon får mat. Undrar om någon bara kan ha en idé om varför hon gör det, och hur man kanske kan åtgärda det? :)
Det är alltså när hon får sitt hösilage som hon bockar/sparkar bakut. Det verkar inte vara mot någon speciell häst, och när man är inne hos henne i boxen (eller står vid henne i hagen) så gör hon det inte. Alltså då står hon bara stilla och äter.

Mvh Frida

Sv: Bockar när hon får mat?

Jag tror att hon gör så för att hon blir glad helt enkelt. Kommer ingen till skada så gör det ju ingeting.

Hur ser matrutinerna ut över dygnet?
En del hästar uppvisar märkliga beteenden när de får man om de gått hungriga länge och byggt upp lite förväntan och stress över fodret. :)

Popcorn: nej det skadar ju ingen men tänkte ifall det var något bara. Fast det låter ju en del när hon tjongar in i väggen ;)

pinky: De får 7 på morgonen, runt runt 12, sen runt 5 och sist 21 :).

Jo det är säkert någon sånt. Det började ett tag efter att vi bytte stall. Det kanske har något med att göra vart hon står. Andra har sagt att deras hästar inte gillat att stå där eftersom höpåsarna och maten är precis intill och att det går folk där lite ibland. Eller något liknande som skapar beteendeändringen. Blev bara lite "nyfiken" och ville se om det fanns en anledningn :)

Fast det viktiga är ju hur mycket mat hästen får vid varje utfodringstillfälle, eller egentligen; hur länge den är utan mat från det att fodret ätits upp tills nästa giva.

Det hjälper ju inte att fodra 4 gånger per dag om hästen inte får tillräckligt lång tuggtid varje gång, den blir inte mätt då. Minst en timme skall varje giva räcka!

hon har alltid halm att tugga på när hon står inne, hon får 8.5 kg varje dag och lite krafft på kvällen. (2,2,1.5,3). hon är en c/d ponny.

såklart det itne hjälper att fodra varje gång om hästen får jättelite, då är et hellre färre gånger med mer mat, det förstår man ju.

Alla förstår inte det, tyvärr, därför frågar jag alltid extra om det när det inte klart framgår. Förlåt om jag är tjatig. :D

okej, nej det gör ju inte alla :). det e ju bra att du göre iofs, ja tänkte väl typ "en till som tror man e dumare i huvudet för man e yngre" ;D (inget du kanske kunde veta med :P)

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 543
Senast: amsway
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross