Bockar efter hindren

S

Silly

Hur gör ni om hästarna bockar när ni hoppar? Håller i och låsas som ingenting eller drar ni upp huvudet? Motivera...

Sv: Bockar efter hindren

Jag tar upp huvudet och driver på framåt. Detta för att hästen ska lära sig att det inte är läge att bocka när man hoppar, utan den ska koncentrera sig framåt istället.

Om hästen bara gör det för att "latja" (busa) så har jag lärt mej att säga till med pisken( alltså inte hårt utan bara säga till ).
Men annars gör jag som ovanstående; rider bara på framåt. Kanske lägger en volt efteråt eller ngn annan övning så att hästen ska koncentrera sej och alltid lyssna på ryttaren efter ett hinder.

:bump:

frågan är om hästen har en anledning att göra det....

Skulle först undra om det är normalt om den gör det efter varke språng, då skulle jag antagligen kolla upp den hos veterinären. Om den bara gör det ibland skulle jag antagligen dra upp huvudet och driva framåt eller ge den ett hårt jäkla rapp med spöt, i mina ögon dumheter....

Hoppade en kompis dressyrhäst som inte hoppat på typ ett halvår. Hon bockade efter varje hinder, jag drog upp huvudet och red på. Fast då var det bara av glädje, men hon slutade när vi hoppade bana för då började hon koncentrera sig :)

mina hästar bockar ofta "av glädje"
även ibland efter någon serie eller om de hoppat väldigt stort på ett hinder eller så.... även ibland vanligtvis med. mina hästar bockar av glädje = jag ger dem inget straff för det utan klappar bara kanske lite på halsen eller gör ingen ting.
Tycker inte man ska straffa hästen , den är ju bara glad :D

en av mina bockar alltid de 2 första varven i galopp ALLTID på vintrarna. haha

Senast ändrad av en moderator:

Håller upp huvudet och driver framåt, skulle jag inte låtsas om det så skulle jag antagligen inte sitta kvar i sadeln :angel: :D

Min ponny är ganska grön innom det här med hoppningen och när hon tex kommer fel inpå ett hinder och hoppar så blir hon jätteglad efteråt när hon klarat det... Då bockar hon/sparkar bakut men jag anser inte att det är ngt att smälla till henne för. Som det tidigare sagts, hon är ju bara glad. En smäll hade hon kanske tolkat fel och trott att det var för att hon hoppade fel... men aja. Bockar hästen varje gång när ni hoppat ett hinder så borde du gräva lite djupare i saken. kanske det inte bara är ett hyss.

*knapp*

Oftast är ju pållen bara glad och när han är glad är jag glad så jag brukar oftast skratta lite, klappa lite på halsen när han lugnat sig. MEN blir det rejäla bocksprång så det är risk att jag åker i backen, då tar jag upp huvudet och driver på framåt

Trycker på framåt. Och håller upp huvudet.
Jag lägger till spöet (bakom sadeln)om hästen inte tar framåtdrivande skänkel.

dotzie - om man använder spöet på fel sätt, dvs som straff istället för en hjälp så kanske det kan misstolkas av hästen.

Min häst brukar göra det väldigt ofta.
Han gör det mest när det är små "fjutt hinder" som han tycker är fjuttiga han tycker att det är så kul, men sen när jag kankse hoppar ett hinder som är ganska högt kan han oxå göra det, det är som att han tänker yes vi klarade det.
men aldrig när vi hoppar bana men jag brukar bara rida på som vanligt för jag vet ju att han älskar att hoppa:)

Kanske bockar hästar efter hinder därför att de tappar balansen?

*knapp*

Oftast är ju pållen bara glad och när han är glad är jag glad så jag brukar oftast skratta lite, klappa lite på halsen när han lugnat sig. MEN blir det rejäla bocksprång så det är risk att jag åker i backen, då tar jag upp huvudet och driver på framåt

Haha så brukar jag oxå göra skattar och klappar:)
Och min gör oxå rejäla, men sen när jag väl börjar skratta och han märker att jag inte är med i svängarna så då passar han på att göra fler och då skrattar man mer så då är risken väldigt stor att man ramlar av haha

ja.. VARFÖR straffa den när den är glad? det fattar jag inte ?

Ja eller varför tolka att ridspöet är ett straff ? Då har man liksom inte fattar hur det ska användas.

om vi säjer såhär då :

Varför "tillrättavisa" (så säjer man väl om spöt) hästen om den inte gjort något fel? fattar faktiskt inte det.

Hästen jag brukar rida bockar inte efter hindrena, så jag är ju inte van, så när en häst gör det brukar jag oftast flyga av i bara farten. :oDock har jag testat att göra halvhalt efteråt, eller göra en volt och liksom få hästen att koncentrera sig, så den inte hinner tänka att den ska bocka. Det brukar funka :crazy:

Nej, spöet är inget annat än en hjälp, precis som skänkeln. Tillrättavisningen är att driva hästen framåt - med skänkel eller om man behöver förstärka - med spöet. Det är mycket synd att folk inte vet eller förstår det.

Sen om man vill ha en häst som bockar så behöver man ju inte göra någonting (eller som vissa klappa den och skratta). Men JAG vill inte ha det. Jag skulle gissa att typ ingen tävlingsryttare heller vill ha det.

Det finns ju de som tycker det är gulligt när hästar tigger också. E

Senast ändrad:

Jag har då aldrig sett Rodrigo "tillrättavisa" Baloubet du Rouet när han gör sina skutt inne på tävlingsbanan och det har ju funkat utmärkt ändå ;)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 675
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka