Bockande ponny

C

CindyLou

Har en ponny på foder till sällskap och ridning. Hon är supersnäll i all hantering. Supersnäll när småbarn skrittar på henne . Men när jag rider så sparkar hon bakut i trav och galopp och kastar med huvudet. Så gör hon hela tiden. Har även några mindre tjejer som rider på henne ibalnd och även då sparkar hon bakut och har även kastat av och skenat iväg en gång.

Hur kommer sej detta beteende?
Hur ska man få bort olaten?

Sv: Bockande ponny

Kan det vara så att hon har ont i ryggen/har en felanpassad sadel, eller bara är lite stel någonstans så det blir ansträngande för henne att ha en tyngre ryttare på ryggen, eller någon som "kräver" lite mer av henne, och inte endast sitter och åker med ?

Att en häst kastar med huvdet kan även tyda på att den tycker något ät lite jobbigt.

Hon sparkar även bakut när jag rider barbacka så det är nog inte sadlarna.
Kan ju vara så att hon har ont. Har bara haft henne i 2 månader tror jag så jag vet inte så mkt om henne ännu. Men hon har varit ett avelssto och haft otoligt fina avkommor. Hon har även gått i stuteriets ridlektionsverksamhet men jag tror att det var att eleverna inte ville rida henne mer då hon bråkade så vid ridningen därför fick jag ta henne på foder som rid och sällskapshäst till min unghäst. Efter hon har busat så blir hon jättepigg med, annars är hon ganska lat. hon är ett welshsto och 17 år.

Har en ponny på foder till sällskap och ridning. Hon är supersnäll i all hantering. Supersnäll när småbarn skrittar på henne . Men när jag rider så sparkar hon bakut i trav och galopp och kastar med huvudet. Så gör hon hela tiden. Har även några mindre tjejer som rider på henne ibalnd och även då sparkar hon bakut och har även kastat av och skenat iväg en gång.

Hur kommer sej detta beteende?
Hur ska man få bort olaten?

Kan det vara så att hon testar sina ryttare? Kastar hon med huvudet kan det kanske bero på att antingen är hon busig eller krävs det för mycket av henne?

om hon inte har ont eller nåt, om hon bara bråkar eller testar ryttaren, så kan du försöka med att få upp hennes huvud, luta dig bakåt och driv henne framåt, igenom bocksprången, sedan när hon slutar bocka så stannar du henne. ett tips bara, funkar kanske inte men du kan ju försöka :D
lycka till

Hur gammal är den? Det kan ju vara så att den bara busar och testar er. (det behöver iofs inte ha något med åldern att göra. min är 9 och busar fortfarande och testar mig då och då) ;)

Jag tror att hon känner att jag kan rida och hon är lite lat för att orka göra det jag vill hon ska göra så då sparkar hon bakut istället. Kan det vara så?
Hon har varit väldigt tjock och har nu gott ner ngt kg så westernsadelgjorden jag har börjar bli för lång så sadeln glider fram när hon bockat klart. Dock är den väldigt lätt att sitta kvar i tack vara att den är stabil och har horn.:love: Ska nog köpa en ny gjord.
Har även en hoppsadel som även den sitter bra men det är svårare att hålla balansen i en sådan vid alla bussprång.

Det jag kräver i skritt och trav än så länge är att hon ska bli lite mjukare då hon är stel. Lite ställa till höger och vänster osv.Försöker lite med framdelsvändning. Men hon verkar inte riktigt förstå sidförande hjälper. I traven bråkar hon ibland bara efter några meter på rakspår men oftast när jag vill krävla lite mer. I galoppen så bockar hon direkt hela tiden förutom en gång när jag red ut som hon inte gjorde ngt dumt överhuvudtaget:eek:

Kan ju vara så att det är ryggen. Kan man inte klämma och känna ifall hon ragerar på ngt vis?

Men som sagt så har hon varit så här i många år så fort man begär det minsta lilla som inte passar henne för då blir det jobbigt och ansträngande.

Jag brukar driva på, hålla upp hennes huvud och då slutar hon efter ett tag efter några meter så börjar hon igen men då brukar sadeln ha åkt fram och jag måste sadla om, sitta upp och nya bockningar/och sparka bakut.

Det låter ju verkligen som hon har ont,
Jag har själv vart i den situationen med en häst och hon bockade i galoppen, sen så började hon bocka i tölten, men iaf så visade det sig att hon hade ont, men tyvär så vet jag inte vad det var (ej min häst) men jag tippade på muskelinflammation..

Jag ska tach fråga stuteriägaren om hur länge hon har varit sån och vad hon anser.
Annars är hon verkligen en ängel men hon har gått som avelssto i så många år så det är inte konstigt att hon inte har så mkt muskler. Hon är ju lite svankig nu med.

hmm, ta dit någon skicklig kirpraktor elr hästmassör.. Jag tror att det kan, delvis vara som du säger, att hon känner att du kan rida, och vet att hon behöver anstränga sig och att det är jobbigt. Det verkar ju inte direkt vara några skyhöga krav du ställer på henne, men det du måste ta reda på är varför och vad hon tycker är jobbigt.
Det kan ju vara så att hon har ont någonstans, eller också är hon lite spänd i någon muskel, och då brukar massage och stretching (felstavning ? ) göra susen.

Lycka till!

Här kommer en bild på min och sonens älskade foderponny. Hon är så underbar.:love:

bild_342_1175199077.jpg

Hon rids kanske bara 3 dagar i veckan nu. Funderar på att rida henne oftare så hon kommer igång ordetligt.kanske hon går bättre då.

Hon var ännu tjockare och hårigare när hon kom;)

Hon är mamma till fina avelshingstar och avelsston.:love:

Hur får jag henne i form igen? Långa skritt turer till och börja med?

Det finns en ponny i mitt stall som min kusin (10 år) är fodervärd på. När hon rider honom så är han jättesnäll, en riktig gentleman. Kan hända att han blir ngt pigg i skogen. Men när jag sätter mig på denna ponny så blir han som förbytt - han taktar, blir busig, springer och frustar och slänger med huvudet. I traven och galoppen så bockar han alltidoch tar små glädjeskutt. När det gäller den här ponnyn så tror jag att det handlar om att han märker skillnad på ryttare och själv kommer fram till hur "busig han kan vara". Buset handlar enbart om glädje men han håller den tillbaka när småttingarna rider. Det är en sann barnponny!
Kanske kan det handla om samma sak när det gäller din häst, att h*n märker skillnad på ryttare och passar på när det sitter en mer erfaren på ryggen?

Ja det kan ju faktiskt vara så.

Min son på 4 år och hanstvå kompisar på 5 och 7år så är hon så försiktig och snäll.

Med granntjejerna så busar hon lite, tror att dom är runt 12-13år?

Med mej som är 26 busar hon som bara den ibland. Jag är bara 155cm lång och väger 52kg så borde ju inte vara längden/vikten för barnen som rider henne ibland är längre än mej.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar