Bockande häst

Bubble

Trådstartare
Försökte hoppa lite med medryttarhästen idag.. :)
Vi hoppade ett pyttelitet kryss men hon bara bockade o bockade. Vad ska man göra, hinner inte slita upp huvudet på henne efter hindret så flög av typ varenda gång..suck :crazy:
Eller är det bara o träna upp balansen o hålla sig kvar :p

Sv: Bockande häst

Sånt där är jobbigt hehe, men tappa inte modet, upp igen när hon bockat av dig :D
Testa att bygga så låga hinder så hästen inte behöver din hjälp över -du inte behöver ställa dig i lätt sits, utan sitt kvar över hindret -Sitt följ med över hindret, ge tyglar men direkt i landningen håll korta tyglar.
Håll emot och låt henne inte bocka! Luta dig bakåt, upp med huvudet och håll om med benen. Driv framåt , sväng in på volt. Hon ska itne tro att det är över bara för att hon har hoppat. Sen kan du ju galloppera/ trava nått varv, och sedan sakta av- ge henne då lång tygel om du tycker det känns bra.

Hästar som bockar efter hinder, gör det oftats av ren lycka, de tycker det är kul. Men kolla upp så det inte är något fel på henne.
Du kan testa att rida över bommar istället för hinder. Eller så kör du bom - bit emellan - litet hinder ( lätt sits över då) - bom igen. Så hon har något att fokusera på direkt i landningen, så hon får lixom ingen chans att tänka på bockning .

Hur funkar hon i travhoppning, då kanske hon inte hetsar upp sig lika mycket. Kan ju vara ett sätt att avdramatisera hindret lite.

Det som jag märkt funkar väldigt bra är att hoppa serier och även sätta hinder tätt efter varandra.

Hoppa t.ex. en liten kryss-stutts på ena långsidan och sätt ett hinder på tvären på lånsidan så att du direkt efter stuttsen måste vända till hö/vä och sedan ta nästa hinder. Då hinner varken du eller hästen tänka på att bocka eftersom ni måste koncentrera er på nästa hinder. Ha sedan en bom några meter efter hindret på kortsidan som ni ska göra halt vid.

Sedan skulle jag jobba mycket med bommar, i både trav och galopp. Mycket överlångar, vändningar m.m. så får ni nog stopp på bockandet. :)

har råkat ut för det med. tror det beror på lycka. testa att löshoppa och på det sättet se vad som händer och hästen kan bli av med ev. överkotts energi.

Lycka till

Smärta eller framtunghet är det jag varit med om. Framtunghet kan man öva bort i dressyren och se till att ha hästen i balans, smärta kan man se till att kolla efter (illa passande sadel - då kommer det märkas vid landningen, låsning eller dylikt) för att kunna utesluta innan man fortsätter träningen.
Ridmässigt får man försöka att inte hamna i framvikt för då är det kört! :p

Jag ser inte så många hästar som bockar efter hinder av lycka. Ser man på uttrycket är det ofta platt bakåtstrunka öron samt ihoppressade läppar. Kan bero på många saker som smärta, aggrition över att ha rivit eller helt enkelt obalans.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama