Bockande häst

Y

ylv4

Hej hej Igår så har jag ramlade av och så har jag behövt limma ihop ögonbrynet på akuten. :(
Det är så att på senare tid har min (unghäst) börjat bocka ovanligt mkt. Det är mest när hon är uppskärrad eller när jag vill sakta av från något av gångarterna.. .Då höjer hon huvudet väldigt mkt och sedan slungar hon ner det och bockar kraftigt bakut. Det är första gången idag som jag ramlar av i skogen. Hon är extra okontrollerad då när jag rider med andra hästar. Hon är inte så jättevan att rida med andra hästar.
Idag har hon bara exploderat, en gång från skritt och sedan bli jätte lugn igen. Hon jag red med sa att hon hade hatt en likadan häst och hon då hatt en indragningstygel som gör att hästen ej kan dra upp huvudet.??? Vad kan jag finna den? :confused:
Hjälper det??
Tacksam för svar :crazy:
 
Sv: Bockande häst

Hej - hade likadana problem med en unghäst för många år sen. Och visst blir man :devil: när hästen bara tramsar. Så jag lånade en monté-sadel med träns och därtillhörande nackrem, ställde nackremmens längd så att hästen kunde ta ner huvudet till "tillåten" höjd - men när den skulle köra ner huvudet för att bocka av mig så sade nackremmen STOP. Tyvärr blev det så att utan nackrem (hästen visste mycket väl vad hon hade på sig) så brallade den som vanligt - men bara man hade nackremmen på så var den en :angel:
 
Sv: Bockande häst

Det är mest när hon är uppskärrad eller när jag vill sakta av från något av gångarterna.. .Då höjer hon huvudet väldigt mkt och sedan slungar hon ner det och bockar kraftigt bakut.
Det låter som att bockandet är kopplat till förhållningar.

Rider du med bett?
I så fall gissar jag att hästen bockar för att bettet är obehagligt eller plågsamt och om så är fallet bör du gå över till något bettlöst.

För övrigt:
Om hästen inte frivilligt släpper in ett bett i munnen trots att den borde vara van vid det bettet så är det ett tillräckligt skäl för att sluta använda bettet.
 
Sv: Bockande häst

Den kanske bara har tandpoblem? Den kanske har en vargtand som bettet trycker på vid förhållning? jag hade med ett fullblod som bockade jämt jämt jämt. plockade bort en vargtand och problemet löst!
 
Sv: Bockande häst

Reagerar hon om du kortar tyglarna och tar tag i skritt? Om inte är det troligen bara bus.:smirk: Din ponny gillar helt enkelt inte att du ska komma och styra och ställa när den får galoppera eller inte. är den väligt pigg och het i övrigt?

Tänk också på vad du gör med resten av kroppen när du bromsar. Om det är det enda tillfället i din ridning som du sätter dig tungt i sadeln kan det vara värt att kolla så att ponnyn inte är öm i ryggmusklerna. Kika i munnen också och kolla så bettet ligger bra i munnen.

Fjordingen var en riktig buse när jag var liten, och det berodde garanterat inte på några smärtor, då jag var betydligt mindre och svagare än ägaren, och han helt enkelt passade på o göra som han ville när jag red:) :love:
 
Sv: Bockande häst

TAck för alla svar :D

Jag tror inte att det är för hon har ont utan det är nog bus.. Hon har Arabblodet i sig och kan därför bli väldigt "pigg"
 
Sv: Bockande häst

Nu känner ju jag varken dig eller din häst men jag tycker det låter dumt att utesluta att hon har ont bara för att hon har arab i sig och kan bli pigg. Hade jag vart dig så hade jag kollat upp om det faktiskt finns en anledning till att hon reagerar som hon gör. Bättre de än att ta de osäkra före det säkra och riskera att du gör hästen illa!:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp