Bockande häst

M

Mirre_1

Börjar med att säga Hej!

Detta är mitt första inlägg här. Var med och skrev lite grann på stallet tiden kom sedan ifrån det. Har läst rätt så mycket här nu på senaste och tänkte att det kanske är någon som kan komma med lite råd angående min valack.

Köpte som många andra (dumt nog) en problemhäst. Detta var dock en häst som jag har känt hela hans liv. En häst som skulle blivit min för flera år sedan men då tyckte jag att det var för mycket häst för mig. För 1,5 år sedan ringe tjejen som ägde honom och frågade om jag ville köpa honom. Funderade lite och kom fram till att jag kunde inte missa chansen för tredje gången.

Alla problem som hon beskrev för mig lät väldigt främmande. Hon hade ju dock bara haft honom i två år och som jag hade förstått det på dom som sålde honom till henne så var hon duktig på hästar. Det var massor bla så bockade han mycket, gick ej in i transporten, var rädd för nästan allt ja jag kan göra listan lång. Jag hämtade i allafall hem honom och lätt lastad var han inte!

Nu 1,5 år senare så är nästan alla problem lösta. Han går fint in i transporten, han är inte direkt rädd för saker längre men bockandet. Han bockar inte i skritt och trav längre men desto mer i galopp. Det verkar inte som om jag blir av med detta. Jag tror jag har provat det mesta och det finns nog inte någon form av "häst doktor" som inte har tittat på honom. Jag hade honom hos "tandläkaren" där dom hittade en vargtand. När vi tog bort den så löste det många av problemen men bockandet har jag kvar.

Jag tar tacksamt emot alla era tips och råd. Det kanske är för lite info om hästen men är det något mer ni behöver veta så bara fråga så ska jag svara så utförligt jag kan.

// Mirre

Sv: Bockande häst

hej!! vilka anledningar finns det till att hästen bockar? och när bockar han? gör han det när han blir rädd eller bara i största allmänhet? sitter sadeln som den ska?
//hanna

Hej
Jag har också en häst som tidigare bockat som en galning, både i trav och galopp. Eftersom han inte verkade gilla att bli sadlad så bytte jag sadel till en som jag tyckte passade bättre och efter några månader så slutade han att bocka och har inte tokbockat nu på nästan två år. Han spänner sig inte heller vid sadling, vilket han gjorde med den gamla sadeln.

Så har du inte gjort det innan så ta kontakt med en sadelutprovare som kan prova ut en sadel som passar.

Hej!
Tack för svaren.

Vilka anledningar han har att bocka vet jag inte. Detta är något han kan få för sig när som. Det enda jag har märk är att när man galopperat en längre stund så slutar han, men det tror jag beror på att han inser att det är jobbigt. Han kan även få för sig att öka traven till någon form av slängtrav och om jag då tar i honom så gör han små tendenser till att bocka. I dessa lägen bruka jag försöka rida i serpentiner på vägen och då lugnar han sig igen.

Jo då det där med sadel har vi provat. I början hade jag en bomfri på honom, nu har jag en vanlig engelsk sadel. Jag har i och för sig inte haft en profesionell sadelutprovare hemma men det är flera personer som har kollat sadlen och alla säger att den ligger bra.
Jag rider fortfarande i den bomfria ibland men det gör ingen skilnad. Jag vet att tjejen som hade honom innan hade en sadel som inte passade men hon bytte den. Inte kan det väl vara så att det fortfarande sitter kvar alltså minnet av att den sadlen inte passade?

Det som talar emot att det skulle vara sadlen är ju att han faktiskt har slutat bocka i skritt och trav.

// Mirre

Märker du tydligt att han är grinig när han bockar?
Eftersom han inte bockar när ni galopperat ett tag skulle det kunna vara överskottsenergi, men isåfall borde han inte vara grinig när han gör det.

Hej!

Nej han är inte grinig. Snarare är det mer åt överskottenergi hållet. Det tråkiga är att ju mer jag rider honom ju mer energi får han. Vi är ute på en långtur i veckan (+ träning och ridning där emellan givetvis) och när vi har ridit en mil så är han fortfarande snabb att bocka i början av galoppen.

Ibland har det känts som att han blir värre när jag stoppar honom från att sträcka ut riktigt. Det finns ju situationer där det inte är lämpligt att galoppera i full fart men helt ok att ta en lite mer samlad galopp.

Om det nu är så att det är överskottenergi. Vad gör man åt detta? (Longering innan ridning är inget alternativ för han blir väldigt stressad av detta.)

// Mirre

Hej!

Vad är det för häst, ras ålder? Och vad får han för mat och hur mycket?

Det är svårt med hästar när det blir så här man vet ju inte vad de tänker på. De flsta hästar som jag vet gör bocksprång är vid början av galopp för att de tycker det är kul och det är några skutt sen så slutar de. Men tror du inte att det är en olat som han har lagt till.

Han var ju "problemhäst" och många saker hade du ju löst. Men bokandet i galopp har inte löst sig än. Jag tror att det kommer han att sluta med också. Fast det är något som han fortfarande kan göra. Testa att bara galoppera i uppförsbackar, det blir ju mycket jobbigare för han. Sen om det pasar er så kan du ju också strunta i att galopper på ett tag. Men det vet jag inte om det passar han.

En variant är:
OM du inte har några problem att sitta kvar så skulle jag helt enkelt ignorera hans bocksprång..
Kräv lite mer samling i galoppfattningarna och galoppen.. låssas inte om att han bockar utan jobba på som vanligt.
Efter som att han slutat i skritt o trav så är det väl inte omöjligt att han gör det i galopp också?

Hur länge sedan var det du kollade munnen på honom, när dom upptäckte vargtanden? Dom såg inget annat då, tex sår eller klämskador?
Själv har jag ett sto som jag haft drygt ett år bara. I somras råkade hon ut för en skada och blev konvalescent i 8 mån. Nu har jag börjat rida henne igen. Första månaden skrittade jag bara, men nu är vi inne på andra "travveckan".
I slutet på första travveckan så började jag märka saker som hon inte haft förut. Hon är tex väldigt stel i höger sida och när jag tar i henne så försöker hon dra sig undan, hon har tom bockat ett par ggr. Och det har hon ALDRIG gjort förut!!
Jag har ett vanligt tvådelat på henne, nu har jag fått låna ett rakt bett som jag ska prova. Jag har inte hunnit med det än så jag har inte sett någon verkan av det, men det är alltså mitt tips; byt till ett annat bett, eller ännu hellre; prova sidepull på honom.

Mirre_1 skrev:
Hej!

Om det nu är så att det är överskottenergi. Vad gör man åt detta? (Longering innan ridning är inget alternativ för han blir väldigt stressad av detta.)

// Mirre
Det är ju bättre att det är gädjeskutt än protester.
När han börjar bocka så DRIV, han ska inte ha tid med några dumheter, det är framåt ni ska. Min dotters häst bockar gärna i ren glädje, men om hon arbetar ordentligt, även ute i skogen och inte bara åker, så går det mkt bättre. ( nu säger jag INTE att du bara åker). Det är ju inte bara benen som ska jobba, huvudet vill också ha sitt.
Vad äter han? Äter han havre kanske du kan pröva med att byta ut den?

Det är en arab/lip han är 9år. Han har gått på fri tillgång på hö + mineraler och vitaminer. Har varit pigg och alert så det har inte känts som om han har behövt mer. Enligt hö analys så räcker det för honom. Fri tillgång på hö vill jag att han ska ha i och med att han går ute dygnet runt.

En olat kan jag mycket väl tänka mig att det är. Det där med att strunta i galoppen har vi gjort länge mest pga att jag inte har vågat, jag vet vad han kan i trav i form av bocksprång det vill jag inte uppleva i galopp. Tror du att det kan hjälpa att lägga ner den igen och prova igen senare?

Han kollas i munnen en gång per år. Det är snart dax igen. När dom hittade vargtanden så såg dom inget annat utan tänderna för övrigt såg jättefina ut. Jag fick även lite tips på enkla sätt att kolla själv (han är väldigt lätt att kolla i munnen) och vad jag skulle kolla efter. Detta på vilkor att jag inte skulle skippa den årliga kontrollen.

Jag fick två bett utprovade till honom av "tandläkaren" när jag var där. Än så länge har jag dock inte känt något behov av bett i ridningen (har inte kommit så långt i utbildning ännu) så vi rider bettlöst och har gjort sen jag fick hem honom.

Helt klart bättre med glädjeskutt än protester.

Det där med att jag bara åker kan du nog ha lite rätt i i allafall ibland. Har du några bra tipps på vad man kan göra för övningar på grusvägar och skogsvägar så är jag tacksam. Som det har varit nu när han har bockat har jag haft nog med att bara sitta kvar och hålla galoppen. När han bockade i traven började jag med serpentiner och mycket ökad och minskad trav. Men det käns inte helt tryggt att göra detta i galoppen, ökad galopp på en trafikerad grusväg. Detta är ju dock något man kan lägga vikt på när man tränar i ridhus eller på banan.

Man kan göra det mesta på uteritterna.
*Skänkelvikningar från ena sidan vägen till den andra.
*Öppna och sluta
*Framdelsvändninar
*Ryggningar
*Slalom mellan träden
*Fundera lite så kommer du på massor!
Tempoväxlingar är ett bra sätt att få hästen att lyssna. Även i skritt, men framförallt när du vågar dig på galoppen igen (på en väg utan trafik).
Om du våga driva när han bockar blir han antagligen så paff att han lyder av ren förvåning. :D

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag gjorde när min lilla dam fick dessa tendenser (hade en period efter vintervilan) var att när jag kände att hon spände sig, drev jag på henne, petade med spöt och sade bestämt NEJ. Därefter fortsatte jag att rida som vanligt. Funkade kalas. Tror det är viktigt att hästen lär sig att det är fel att bocka, även glädjebockningar.

Mvh//LG

Min lilla arabtjej bockar emellanåt. Det mesta har lagt sig på henne (hon är 6 år). Innan gjorde hon nästan alltid det i trav också. Nu är det dock mest i gallopp.
Jag måste alltid aktivera hennes huvud så hon får tänka....
Rider rätt ut i skogen så hon får lyfta benen, skänkelvikning på vägen,
öppna och sluta mm. Däremellan galopperar jag litegrann, övar galoppfattningar. Skulle hon göra en tendens till bockning så antingen driver jag på eller så bryter jag av och börjar om.
Lycka till

Tråden kanske är gammal, men tack för bra tips alla. Ska hem å testa lite med min pålle som är glad o bockande i galoppen!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 845
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama