Bockande häst i grupp?

P

Provincia

Hej!
Jag har en fråga som vänder sig till de som har hästar som bockar när de galoperar i grupp t.ex. på en uteritt. Vad gör ni? Går det att få bort på något sätt? Jag vet att hästar blir peppade av varandra när de springer i grupp, men hur får man bort bockandet? Är det ett glädjerus som man bara får leva med? Tror ni det hjälper att låta hästen vara före de andra i galoppen? Har kollat andra trådar, men inte hittat något om hästar som bockar i grupp.

tacksam för svar! :)

Hmm jadu. Min pålle kan få för sig att bocka, och oftast är det när man är flera som rider.
Jag brukar hojta till dom andra så dom kan sakta ner eller bryta av. Men jag försöker att plocka upp huvet och driva på så han fortsätter galoppera istället.
Min brukar oftast bocka när han ligger efter dom andra. Han blir lugnare när han är först. Men samtidigt ska han kunna gå sist utan att bocka så jag brukar variera.
Jag tror inte att det blir bättre av att man rider först jämt, för då kommer man inte åt problemet.

Bra fråga!!! Min häst är 20 år och verkar inte ha ngr som helst planer på att sluta bocka i skog och ridhus när det är fler med men jag hoppas också på lite tips :)

Min är inte så gammal än så det kanske går över.. Men när jag hörde att du har en häst på 20 år som fortfarande bockar så undrar jag om det komemr att gå över.. :) Jag ska testa att galoppera först för omväxlingens skull, men som den som svarade först på inlägget sa så ska man ju inte göra det till en vana. när jag galopperar själv, då bockar hon aldrig men det är väl just att hon är så glad att få springa med sina kompisar o så.. :smirk: och fort ska det gå! :) Är det några som har några tips?

Känner igen mej... Min pålla bockar om hon inte får vara först när jag rider ut med andra.
Fast bara i galoppen, i traven går det bra. ;)

Min häst bockar också då han får galoppera efter andra. Aldrig nånsin då han är själv eller först.

Mmm, trav går jättebra för min med. :) Vad brukar ni göra när era hästar bockar? Har ni några tips?

Min 18-årig som gått på ridskola i 11 år bockar ibland även inne i ridhuset, så det sitter nog inte i åldern.....

Mitt tips är att inte ge för långa tyglar så att hästen får ner huvudet så långt, om du tenderar att ramla av, vissa bocker ju så mycket med ryggen att det blir som en katapult...

Tips nr två, om du känner att du inte tänker trilla av just då, är att driva med skänkeln framåt. Det betyder för hästen att han måste jobba, inte busa.

Shettisen som jag är medryttare på bockar ibland, och jag tror inte att det är någon bra idé att låta hästen få vara göre de andra.. då kanske han bara fortsätter eller tror att han får sin vilja igenom... driv framåt i stället och om hästen vill vara först, vänj honom undan för undan att låta honom gå bakom de andra hästarna...
Inte för nära förstås...;)

Zandra

Jag rider en häst på ridskolan, han är 25 år gammal och bockar som bara den när man ber om byten från trav till galopp! Jag manar på honom bestämt och det brukar hjälpa...

NÄe det tror inte jag heller, just därför skrev jag att jag brukar variera. Han ska kunna gå både först och sist eller i mitten.
Men det kan vara lättare när man ligger först att hålla honom på backen. Han är inte sån som måste ligga först annars.

sätt en rem runt halsen som extra säkerhet som du kan hålla dig i om det blir för långa bockserier. För en eller två språng går ju bra men fu katten för hela serier.
Prova oxå att allternera att vara först och sist.
Korta galopper som ni sucksesivt gör längre för varje gång.
Rid i grupp ofta så blir det kanske mindre spännande.
Tillsist lite kul och bocka ibland är bara bra för själen.

Tusen tack för alla svar! :) Ni får gärna fortsätat att svara! ;)

Som nogat sa: en rem runt halsen...
Tack, den som uppfann fegisremmen!! :D :p :rofl:

Sv: Bockande häst i grupp?

gör de andra ryttarna medvetna om ditt problem. då kan gruppen i första hand (de första gångerna) anpassa tempo och antal steg i galoppen och därmed hjälpa dig tills din pålle fattat galoppen (hah, där var jag fyndig :laugh:)
en 'fegisrem' är super att ha :) andra tips är väl att sitta ner och driva mer med sitsen. som du säkert är mycket medveten om behöver hästen få ner huvudet för att bocka. höj tyglarna något över manken och driv vidare när du känner att det är på väg.
jobba med övergångar. går din pålle som du vill x antal steg, bryt av, samla och fatta igen. (här ska väl de andra ryttarna göra likadant, annars kan du få en riktigt het häst om du försöker bryta av när de andra fortsätter :d) jobba också med halvhalter och håll dig i främre delen av klungan när ni galopperar.
hoppas det bättrar sig! :)

Sv: Re: Bockande häst i grupp?

sätt en rem runt halsen som extra säkerhet som du kan hålla dig i om det blir för långa bockserier. För en eller två språng går ju bra men fu katten för hela serier.
Prova oxå att allternera att vara först och sist.
Korta galopper som ni sucksesivt gör längre för varje gång.
Rid i grupp ofta så blir det kanske mindre spännande.
Tillsist lite kul och bocka ibland är bara bra för själen.

för all del, men när man flyger som skjuten ur en katapult varje gång är det inte lika kul och inte heller lika bra för själen, ajajaj ;) haha!

Sv: Re: Bockande häst i grupp?

Min häst bockar också då han får galoppera efter andra. Aldrig nånsin då han är själv eller först.

Precis !! Om hästen går först bockar dom sällan ,oftast är det för att ryttaren tjyvhåller och inte släpper fram hästen.En häst med stort steg kan känna sig instängd..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama