Bockande femåring?

S

Schmetterling

Har börjat rida min pappas femåring några dagar i veckan och försöker få bukt med en olat han har, nämligen att han nästan alltid bockar eller sparkar bakut i galoppfattningen...
Ska jag bara skänkla på honom och se glad ut eller ska jag bestraffa honom på något vis?

Sv: Bockande femåring?

Om du sitter kvar, ingnorera, sakta av och fatta ny galopp.
Focusera på att göra så många fattningar som möjligt med så små medel som möjligt.
Upplever många gånger att hästar tar i som du beskriver när fattningen blir en stor sak. Öva fattningar så att det bara blir en del av ridningen, inget speciellt.

Min valack la sig till med den där ovanan att bocka/sparka bakut i fattningarna. Kom sig av att han från början som yngre ibland gjorde det, jag ignorerade och red på. Men han 'fick för sig' att det skulle fattas med bock, och tyckte det var kul med.

Jag tyckte inte det var kul, jag har en ryggskada (orsakad av den hästen). Och eftersom sakta av och fatta ny galopp inte fungerade (alltså det fungerade att sakta av och fatta ny, men bockandet i fattningen minskade inte) utan han tvärtom, när han blev starkare, la till VÄRRE glädje/bakutbockar så insåg jag att nu måste jag göra något för min ryggs skull om inte annat.

Så jag tog helt sonika och ryade i NEJ när han bockade, och gjorde en ganska brysk avsaktning till halt, och sen upp i trav och ny fattning. Om den var med bock så NEJ och sakta av igen, om den var utan bock så beröm och galoppera på.

Det tog honom inte lång tid att fatta att 'aha, det är INTE populärt att bocka i fattningen!' och så slutade han.

Men det krävdes att jag tydligt hjälpte honom att förstå att jag INTE gillade det. Han hade ju ingen aning om det innan.. Och när jag saktade av och fattade om så blev han mest 'stressad' över vad sjutton han gjort för fel egentligen. Utan där var det enda som krävdes att tydliggöra vad det var jag inte gillade, sen var det borta.

OBS Se till att hästen inte bockar pga obehag (dvs kolla häst & sadel och hur du sitter i fattningen) utan att det är bara busbock/glädjebock.

Har precis samma problem med en ridskolehäst, nästan alltid bakutsparkar vid galoppfattning - vilket blir otroligt irriterande.
Ny galoppfattning tycker jag är vad som gäller!

Han har inte ont nånstans???

Hästar blir lätt snea i kroppen och är det en unghäst så kan han ju spänt sig vid ridning osv.

Min häst gjorde också detta och det visade sig vara ett snett bäcken som var orsaken.

Jag skulle kolla detta först innan jag fortsatte någon ridning alls eftersom det kan orsaka ännu fler problem.

Hur hogt bockar hasten?? Ar det riktiga bock-sprang dar man kan ramla av, eller ar det mindre skutt?

Det viktigaste nar man har med hastar att gora, forrutom att se till att de ar friska och mar bra, ar att blockera dem INNAN de gor nagonting dumt. Nu vet jag ju inte hur det ser ut nar hasten bockar eller hur du rider honom, men jag skulle kortat tyglarna och hallt upp huvudet pa hasten, sa att han inte fick en chans att bocka.
Nar det gar bra skulle jag ge honom langre och langre tygel, tills man rider "normalt". Men upp med huvudet pa hasten sa att han inte far kraften att bocka med dej.

Läste i en bok att man med fördel kan rida hästar som bockar i galoppen i uppförsbackar, eftersom det är grymt jobbigt för dem att bocka där, så kanske du kan testa att fatta i motlut och se om det fungerar :) För övrigt hävdar författaren även att hästar som gärna bockar ofta blir bra hopphästar...

nu vet jag inte hur pass riden din femåring är, men jag hade en häst som alltid sparkade bakut (så man nästan flög av) i galoppfattningen. det beteendet blev jag (nästan) av med när jag slutade krypa ihop (för att jag var rädd för bakuten) och istället samlade ihop honom ordentligt, och liksom "retade" honom in i galoppen. driva-samla-driva-samla-samla-galoppfattning-driva-samla-driva-samla.

bakutandet i det fallet berodde alltså mest på att jag fattade galoppen för "fritt".

Så gjorde jag också. Tanken är: Bockar du så tar det roliga (galoppen) Slut!!! Han bockade MKT, tänk rodeo... :crazy:

Man behöver inte bli så väldigt arg eller dra för hårt, räcker med att säga "Nej!!", bryta av och fatta ny. Dom lär sig snabbt att bockning ej är ett önskad beteende. Om han bockar i galoppen nu, vilket han kan göra om han är väldigt glad, så säger jag bara "Nej" och då ger han sig, för han vet egt att det är fel och behöver bara bli påmind.

Detta med att ryta "NEJ" har jag också testat. Min tjej som fyller fem i år började bralla när jag började hoppa uppsuttet, tidigare hade hon inte gjort det med mig på ryggen (bara stegrat...:angel: ). Hon började koppla hoppningen till att "då är det ok att bocka" eftersom jag ibörjan bara låtsades som att det regnade och fortsatte rida framåt när hon gjorde sina rodeohopp. Men sedan började hon ta med sig brallarna ut i skogen och då kände jag att jag måste göra något åt detta eftersom det inte känns så bra att flyga av mitt ute i urskogen.. Eftersom damen i fråga har haft lite bekymmer med framåtbjudningen kändes det heller inte bra att bryta av galoppen när hon brallar. Jag vill ju att hon ska tänka framåt vilket jag riskerar att motverka om jag tvärnitar henne. Därför testade jag att ryta "NEJ" när hon brallade, galoppera vidare tills hon slutade och sedan bryta av och fatta ny galopp. Efter några gånger kom brallarna av sig när jag morrade ifrån i skogen. Igår tog jag med mig metoden in på hoppträningen och se - hon la faktiskt av att bralla när jag rytit åt henne två gånger! :love: :)

*KL*
Jag skulle inte acceptera att hästen gjorde så.
Håll upp huvudet i fattningen.
Om den måste belasta bakdelen kan den inte lätta med bakdelen eller bocka.
Glöm inte att berömma den och sen återgå till normalform.
Om den sen vill börja bocka igen, så gör ett snabbt upplyftande tygeltag (bägge tyglarna).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 826
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar