Sv: Bockande femåring?
Min valack la sig till med den där ovanan att bocka/sparka bakut i fattningarna. Kom sig av att han från början som yngre ibland gjorde det, jag ignorerade och red på. Men han 'fick för sig' att det skulle fattas med bock, och tyckte det var kul med.
Jag tyckte inte det var kul, jag har en ryggskada (orsakad av den hästen). Och eftersom sakta av och fatta ny galopp inte fungerade (alltså det fungerade att sakta av och fatta ny, men bockandet i fattningen minskade inte) utan han tvärtom, när han blev starkare, la till VÄRRE glädje/bakutbockar så insåg jag att nu måste jag göra något för min ryggs skull om inte annat.
Så jag tog helt sonika och ryade i NEJ när han bockade, och gjorde en ganska brysk avsaktning till halt, och sen upp i trav och ny fattning. Om den var med bock så NEJ och sakta av igen, om den var utan bock så beröm och galoppera på.
Det tog honom inte lång tid att fatta att 'aha, det är INTE populärt att bocka i fattningen!' och så slutade han.
Men det krävdes att jag tydligt hjälpte honom att förstå att jag INTE gillade det. Han hade ju ingen aning om det innan.. Och när jag saktade av och fattade om så blev han mest 'stressad' över vad sjutton han gjort för fel egentligen. Utan där var det enda som krävdes att tydliggöra vad det var jag inte gillade, sen var det borta.
OBS Se till att hästen inte bockar pga obehag (dvs kolla häst & sadel och hur du sitter i fattningen) utan att det är bara busbock/glädjebock.