Bockande/bakutsparkande frustande häst!

Sv: Bockande/bakutsparkande frustande häst!

I går fick han bara skritta och på halvlång tygel. Red även med lite hög hand som jag läste om i en hästtidning för att hästen då måste hitta balans i baken. Detta var nog jobbigt för honom för redan efter 10 minuter så började han slå med huvudet.

TYcker inte jag begär något av honom. Vanligast så rider vi i skogen med max 3-4 minuters trav. När vi rider i paddocken så rider vi bara skritt med 4*långsidor i trav sammanlagt under hela passet. Rider mycket volter och serpentiner för att lösgöra honom och då söker han sig automatiskt ner på tygeln alltså inget jag begär av honom.

Skrittar även över aningens upphöjda bommar då vi inte har så mycket klättringsmöjligheter i skogen och den är knappt framkomlig öht sedan stormen.

Tömkör väldigt mycket oxå och då beteer han sig likadant så det är alltså inte bara med ryttare han beteer sig så här.

Som du ser i de andra inläggen så kräver jag fortfarande inget av honom mer än skritt och aningens trav i en form som inte är travarhögt huvud.

Tack för svar! Jag tömkör åtminstone 1 dag i veckan och rider resten i skrittjobb och lite trav bara. Dessutom jobbar han 1 dag och hagvilar 1 dag för att han ska få en chans att vila och bygga muskler.

Eftersom jag jobbat i galoppstall så är jag noga med strechting. Jag kräver aldrig att han ska gå på tygel. Just nu jobbar jag honom alltid på halvlång tygel för att först och främst skapa en trevlig kontakt och att han ska lystra på mig och vad jag begär.

Jag eftersträvar alltså för tillfället att han ska gå i den långa/låga formen. Dvs unghästform. Givetvis begriper jag att han omöjligt orkar bära sig i dressyrform när han inga rumpmuskler har.

Jag stretchar lite grann eftersom jag har lite koll. Men just nu jobbar jag bara i lösgörande uppmjukande rörslser eftersom han var stel som en pinne när han kom till mig.

Hera skrev:
Jag förstår absolut inte vad du menar. Stretching är inget man kan bara prova sig fram för att lära sig. Man behöver veta vilken muskel man stretchar, hur den muskeln arbetar och var fäste o ursprung är.

Visst kan alla få träningsvärk, men stretching är inte nödvändigt efter alla ridturer o inte på alla hästar. Men bra uppvärmning, lösgörande arbete o nedvarvning efter arbetet och en ordentlig avskrittning så klarar sig många bra. I alla fall bättre än när någon okunnig kommer o drar.

Jag tror inte att så många är medvetna om hur måna olika muskler man kan stretcha genom att hålla frambenet framåt o i olika lägen. Och inte vilka muskler som stretchas heller.
Jag har aldrig sagt att jag har provat mig fram till hur man stretchar, jag har lärt mig hur man gör. Min ena häst klarar sig utmärkt med att bara mjukas upp i skritt och trav, och sen varvas ner, men min andra vill gärna dra ihop sig under ridningen, och då skapas spänningar i rygg och länd som man måste hjälpa henne att släppa,dvs, man "hjälper" henne att slappna av efter ridning. Och detta är typiskt just för travare som ska bygga nya muskler efter att inte ha varit i träning på ett tag. Inte heller har jag sagt att man ska stretcha alla hästar, bara att det kan vara bra att göra det, och självklart ska man veta vad man sysslar med, och vet man inte det, ska man be om hjälp.
Hon frågade vad som kan vara fel, och hur man kan avhjälpa det, och mitt svar är att det kan vara att musklerna är för korta, och att hästen spänner sig = kan avhjälpas med stretching. Frågan är varför du tror att jag är en "okunnig som kommer och drar", Jag är ingen expert, men inte helt okunnig, och jag drar som sagt inte. Du vet inte vad jag har gått för utbildningar, eller hur? :confused:

scarlettlady skrev:
Är man uppväxt med hästar så har man oftast lärt sig stretcha

Efter som det inte låter som att du skrivit om dig själv i "jagform" utan mer allmänt, så har även jag jag riktat mig till allmänna svar, men med en reflektion på vad du skrev.

Jag tycker inte att det är något som man bara ska prova på för det kan bli stora konsekvener av det. Det finns bra böcker om detta, men de flesta böcker visar faktiskt inte rätt.

Hera, snart färdig hästmassör.....

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Träning Har en 15 årig ponnytravare (russ) som har haft en del problem med ryggen, detta är nu mycket bättre då hon regelbundet får massage och...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Vita_N_6520
·
Träning Lite bakgrund: 5 årig varmblodstravare som var insutten när han kom till mig för 6 månaders edan. Av olika anledningar så kom vårt...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama