Bockande/bakutsparkande frustande häst!

Mysaan

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Lite bakgrundsfakta. 5 årig varmblodstravare som gick av banan förra sommaren efter noll starter. KOm till mig i feburari och av olika anledningar påbörjades inte omskolningen förräns i slutet av mars början av april.

I slutet av april fick han för sig att man inte kunde rida ut på honom. Skrev ett inlägg när det regnade som värst. Nu har jag efter träget jobb fått honom att kunna ridas en runda som vi gick dagligen innan. Dessutom fungerar paddocken igen.

Problemet är att han när man travar oftast försöker falla in i galopp. När han gjort det så börjar han sparka bakut och frusta och går på.

Dessutom har han börjat takta en hel del så det är svårt att rida igenom honom ordentligt.När man lyckas få honom att gå i samlad trav och skaplig form så krullar han ihop sig och tappar all framåtbjudning han har. Sedan fortsätter han gå så och slå med huvudet även när man släppt efter på tygeln och han ska gå på långtygel igen.

Behöver bygga bakmuskler på honom men lyckas liksom inte. Problemet där är att jag har 1 runda ut som han kan ridas och det fungerar men det är inte så mycket backar osv. I paddocken fungerar bommar på marken men eftersom vi inga cavallettibommar har så har jag byggt med hjälp av hinderstöd och då är det livsfarligt.

Lägger in en bild så ni får se honom.

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id392701.html

Senast ändrad:
Sv: Bockande/bakutsparkande frustande häst!

Helt klart att han inte kan bära sig i galoppen. Börja med att klättra honom mycket, forma honom runt träd mm, så han blir smidig och stark i sin rygg...
När du väl kommit till läget då det är dax att galoppa, höj din hand, ställ dig i lätt sits(med relativt korta läder), rid framåt när han bockar, backa inte, det är mkt lättare för honom att gallopera i balans i lite fart...

Lycka till

hmmm, låter lite som om han vet att han kommer undan..

Men en sak jag tycker du ska göra eftersom han slår med huvudet, är att kolla tänderna, han kanske har någon vargtand som behöver dras ut? jag drog två på min nyligen, han är oxå 5 år och det blev mycket bättre... Han kanske behöver raspas med?

Det kan delvis förklara beteendet, att han inte vill ta bettet riktigt, för det gör ont...

Annars håller jag med ancan, jobba honom i backar osv och stärk muskulaturen, långa skritt rundor är oxå bra

Tack för svaret! Fast han försöker själv gå in i galoppen. Innan för typ 2 veckor sedan så kunde han galoppera jättefint ca ½ paddock men nu börjar han bocka direkt. Han gör detta även om jag tömkör och började med det oxå för ca 2 veckor sedan.

Kanske förklarade lite dåligt. I början tar han jättefint stöd så detta att han slår med huvudet verkar vara när han inte tycker det är kul längre efter ca 20 minuter. Han går ju givetvis inte helt stadigt i form av förklarliga själ. Eller om han kanske blir trött. Kollade tänderna nyligen och då var de fina.

Klättra kan vara lite svårt eftersom det inte är så mycket klättermöjligheter i vår omgivning och som jag skrev ahn tycker det är lite lässkigt att ridas ut.

Senast ändrad:

Rider en liknande häst som när vi rider på åkern faller in i en ihopkrullad galopp när jag lägger en stor volt (efter ca halva volten) = DÅLIG BALANS
åt ena hållet är det svårt att svänga i trav o galopp kan leda till bock o bakutsparkar = DÅLIG BALANS

För att hjälpa hästen rider jag mkt i skogen (över stock o sten), klättrar, många avsaktningar och igångsättningar på grusvägar (för att lugna ner )... :idea:

efter att ha haft en häst som har sugit tag i bettet och dragit samt inte kunnat stanna (göra halt) när näsan pekar hemmåt med vanligt tvådelat bett både gummi o metall så har vi bytt till ett tredelat sötmalmsbett o det blev skillnad :) inget stickande o bromsen funkade med...

strecha hästen i benen och halsen för att tänja på muskler

lycka till...

Jag tycker det låter som om han testar dig, och ser hur långt han kan gå. Nu när det här med ridning börjar bli vant hittar han på egna tricks istället!

han kanske är öm i rygg eller/och bakbensmuskulaturen?

Omskolningen har ju inte pågått särsilt länge, bara ett par månader. kanske behöver han mer tid.

Håller med föregående om att klättra mm samt att höja handen o sitta stadigt i galoppen....

Följande skrivs i största allmänhet:
Sen vill jag bara påpeka att stretching och massage är ingenting man lär sig genom att läse ur en bok. :mad: Man behöver kunskap om hur muskulaturen går och hur det känns när den är i stretchat läge. Det kan bli allvarliga konsekvenser av att hobby-stretcha om man drar för hårt, för länge och i fel riktning....
Ta ut en massör el liknande som kan visa först i sådana fall....

Fast när han väl gått i form ett tag så krullar han sig vilken gångart jag än rider i. Tack för svar i alla fall. Brukar inte galopper mer än max 1 varv i varje varv eftersom jag tycker han bär sig dåligt och att han ska få bättre muskler av traven först.

Jo det tycker jag iofs oxå att det kan vara. Jag jobbar på så mycket det går med tempobyten osv för att han ska fatta att jag bestämmer. Dock svårt att rida lätt i traven när han från vilket travtempo som helst ehlt plötsligt faller i galopp.

Har kännt över ryggen och där ömmar han inte men det är klart i bakbenen kan han iofs ömma. Ska ta och kolla upp det.

Mysaan skrev:
Fast när han väl gått i form ett tag så krullar han sig vilken gångart jag än rider i. Tack för svar i alla fall. Brukar inte galopper mer än max 1 varv i varje varv eftersom jag tycker han bär sig dåligt och att han ska få bättre muskler av traven först.

Han går bakom bettet mao, det låter som han försöker komma undan något...

Jag tycker definitivt att du ska klämma igenom ryggen och kors muskulaturen och se om han reagerar för det......

Jag lyckades överrida min gamling så han blev öm i korset, det tog 4 månader innan han var helt återställd, vet inte vad du har för kunskaper, men om du är osäker så hade jag helt klart tagit ut någon kunnig.

Sen kan det vara så, att han blir lite för ivrig och därför går bakom bettet, isåfall måste du driva och åter driva honom in i handen kortare bitar. Men det låter som om han har för lite träning för det än, och jag tycker helt klart att det låter som han är överansträngd och därför försöker visa det...

Givetvis behöver han tid. Just nu kräver jag egentligen fortfarande bara att han inte ska rusa i traven. Skritten fungerar bra med tempoväxlingar osv. Söker sig fint ner i form självmant inget jag alltås drar ner honom i eller så.

Traven har vi fortfarande jobbigt med eftersom han antingen går så samlat så han krullar ihop sig och nästan trampar på stället eller så faller han in i galopp och bockar. Svårt att få bra framåtbjudning när han går lagom fort. Det gärna lite rallystuck om han har bra bjudning.

När han bockar så ställer jag mig upp och tar stöd i byglarna för att slippa buffas av då höjs händerna automatiskt och han bockar inte särskilt länge.

Skulle tro att det är för att han blir ivrig. Givetvis ska jag inget ta för givet så jag ska kolla genom honom oxå.

Försöker rida på halvlånga tyglar men han krullar så glatt ihop sig efet att ha gått i lång/lågform i 20 minuter och sedan gått nästna på tygeln till och från i 10 minuter.

låter som han blir trött och slutar jobba med bakdelen, gå över till långa skritt pass då, på långa tyglar och få honom att sträcka ut.

Den här ivern du beskriver har jag sett på många travare, de vill ju ofta så mycket, för mycket för deras eget bästa ibland!

Lycka till!

Min erfarenhet är att hästar med svaga ryggmuskler och dålig balans oftar tar galopp med frambenen, medans bakbenen i bästa fall korsgalopperar, i sämsta fall någon mellanting mellan trav o galopp :crazy: .

Titta ordentligt på honom från marken så kanske du kan få hjälp att se var hans problem är...

Tror fortfarnade att du ska backa i utbildningen och ta det från början, med muskeluppbyggnad mm...

Jag tror inte att detta verkar vara en häst som man "rider igenom" problemet med...

Lycka till!

Jag tycker att allt du beskriver (+bild) verkar vara en häst som inte orkar det som krävs..

Hera skrev:
Sen vill jag bara påpeka att stretching och massage är ingenting man lär sig genom att läse ur en bok. :mad: Man behöver kunskap om hur muskulaturen går och hur det känns när den är i stretchat läge. Det kan bli allvarliga konsekvenser av att hobby-stretcha om man drar för hårt, för länge och i fel riktning....
Ta ut en massör el liknande som kan visa först i sådana fall....
Är man uppväxt med hästar så har man oftast lärt sig stretcha för att minska träningsvärken på en häst som man bygger upp. Det är JÄTTEVIKTIGT annars drar han bara ihop sig just så som mysaan beskriver. Sen drar man ju inte allt vad man orkar, utan hästen sträcker ju ut själv, man "visar bara vägen" för den.

Just det som beskrivs låter som att han har träningsvärk, kanske du ska jobba utan att rida då och då, tömköra och låta honom sträcka ut halsen emellanåt. Jobba-sträcka ut, i intervaller under passen. Typiskt oxå för travare med fel muskler, och som det ser ut, ganska framtung. Du kan ju tänka själv vad ont i rumpan du skulle få om du inte använt den och sen ska träna upp den :)

scarlettlady skrev:
Är man uppväxt med hästar så har man oftast lärt sig stretcha för att minska träningsvärken på en häst som man bygger upp. Det är JÄTTEVIKTIGT annars drar han bara ihop sig just så som mysaan beskriver. Sen drar man ju inte allt vad man orkar, utan hästen sträcker ju ut själv, man "visar bara vägen" för den.

Jag förstår absolut inte vad du menar. Stretching är inget man kan bara prova sig fram för att lära sig. Man behöver veta vilken muskel man stretchar, hur den muskeln arbetar och var fäste o ursprung är.

Visst kan alla få träningsvärk, men stretching är inte nödvändigt efter alla ridturer o inte på alla hästar. Men bra uppvärmning, lösgörande arbete o nedvarvning efter arbetet och en ordentlig avskrittning så klarar sig många bra. I alla fall bättre än när någon okunnig kommer o drar.

Jag tror inte att så många är medvetna om hur måna olika muskler man kan stretcha genom att hålla frambenet framåt o i olika lägen. Och inte vilka muskler som stretchas heller.

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Träning Har en 15 årig ponnytravare (russ) som har haft en del problem med ryggen, detta är nu mycket bättre då hon regelbundet får massage och...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Vita_N_6520
·
Träning Lite bakgrund: 5 årig varmblodstravare som var insutten när han kom till mig för 6 månaders edan. Av olika anledningar så kom vårt...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama