Bocelli, Corrado, Wetano....

Molekyl

Trådstartare
Håller på att kolla på en ny hingst till blivande föl.
Har ett sto e Gauguin de Lully, ue Flamingo. Hon är av lite grövre ridhästmodell, något kort hals och hon fick 7:or i stegen på kvalite´n. Detta vill jag alltså förbättras.
Är lite intresserad av att betäcka med Bocelli, Corrado eller Wetano.
Har dock inte sett så många avkommor från dessa. Hur blev era föl efter dessa hingstar. Hur ser de ut?

/Malin

Sv: Bocelli, Corrado, Wetano....

Av dessa är jag mest förtjust i Bocelli. Valet beror på vad du önskar för egenskaper hos avkomman. Bocellis hoppbetyg var ju tex inte så lysande.
Vi har ett underbart trevligt hingstföl e. Bocelli. Han är stor och reslig, snäll som en nallebjörn och rör sig trevligt. Jag har tyvärr inga nytagna bilder, men ska fota snart.
Corrado är en dubbeltalang som jag också gillar men inte själv har använt. Här i länet har det varit mycket Corrado-avkommor och jag är väl inte helt förtjust i alla jag har sett samt att det helt enkelt blir för många på samma ställe.
Wetano har jag aldrig gillat som hingst. Jag tycker att han är intetsägande och trist. Duktig dressyrhäst, men inte mer för mig.

Wetano är enorm ,dom där 175cm som står i katalogen är nog snålt tilltagna. Jag har sett han i boxen och han kunde definitivt mäta sig med min fd.häst som var 180cm.

Är okså mest förtjust i Bocelli, har bara sett 1 avkomma efter honom men den var toppenfin,
själv är han en stjärna.

Jag har en häst e. Wetano och har hjälpt till att rida in hennes helsyster, så jag känner två Wetano-hästar. Båda dessa är trevliga i temperamentet, lätta att hantera och lättlärda. De är högställda och lätta i modellen, moderna hästar med mycket luft under sig.
Jag tror på Wetano inför framtiden och ser fram emot att se hur han utvecklas. Som fyra-åring var han lång och trist, men idag blir han bara bättre och bättre. Susanne Gielen berömmer hans temperament och lynne, och det tycker jag är en viktig egenskap som man idag kanske glömmer bort när man vill ha fram fina hästar...
Vidare säger hon också att hans storlek mest är ben, han är absolut inte tung att rida.
Så - min röst hamnar på Wetano, men de båda andra är också två fina hingstar.

Såg Wetano i höstas på Djursholms elit tävlingar, där var han helt outatanding, inte för att han var hingst utan för sitt sätt att uppföra sig, hur han bar sin ryttar och en av få som inte gapade eller pulade med munnen.
Visst är det mycket ben på honom, som en vacker älg ;) (skämt)

Molekyl skrev:
Håller på att kolla på en ny hingst till blivande föl.
Har ett sto e Gauguin de Lully, ue Flamingo. Hon är av lite grövre ridhästmodell, något kort hals och hon fick 7:or i stegen på kvalite´n. Detta vill jag alltså förbättras.
Är lite intresserad av att betäcka med Bocelli, Corrado eller Wetano.
Har dock inte sett så många avkommor från dessa. Hur blev era föl efter dessa hingstar. Hur ser de ut?

/Malin

Jag hade rek Corrado, han har både gett dressyr och hopp.

Utav dina kandidater faller mitt val på Corrado WL.

Han har ju själv väldigt höga siffror på gångarter, men inte så höga på hoppning, fast trots det visar hans avkommor hoppanlag. Att han själv tävlat på högsta nivå och kommer ur en mycket prestationssäker stofamilj är ytterligare ett stort plus!

Corrado WL är någon av de finaste hästarna jag sett; hade jag själv haft ett lämpligt sto så..

Håller med!

Tycker dock att det skulle bli lite för mycket Jovial om jag tog min Ceylon-dotter till honom.

Jag säger Corrado. En av dom som står på listan för betäckning dom närmaste åren. Får med honom linjeavel på Dragon med mitt sto. Kan nog bli kanon det.

Av dom tre skulle jag välja Bocelli (fast jag gillar inte Bernstein). Wetano o Corrado är jag inte spec imponerad av vad gäller avel. Fina tävlingshästar dock.
Men om jag var du skulle jag nog satsa på ngt ädlare, typ Rubinrot. Eller Don Romantic som rör sig fantasiskt fint, då får du samma pappa som Bocelli iaf. Här kan du bla se video:
http://www.bluehors.dk/hingste/romantic.htm

Har du nån bild på ditt sto förresten? Skulle vara kul o se, har alltid velat ha ett Gauguin-sto o avla på.

/MF

Senast ändrad:

Fast Rubinrot tycker inte jag är så ädel längre tyvärr utan han har verkligen grovnat till och blivit rätt tung sist jag såg honom för ett år sedan ca.

wetano är så snygg! min kompis hade en avkomma efter han,mkt lättlärd och lätt att hantera,tycker man ska satsa mer på att använda wetano till sina ston.

MetalFairy skrev:
Av dom tre skulle jag välja Bocelli (fast jag gillar inte Bernstein). Wetano o Corrado är jag inte spec imponerad av vad gäller avel. Fina tävlingshästar dock.
Men om jag var du skulle jag nog satsa på ngt ädlare, typ Rubinrot. Eller Don Romantic som rör sig fantasiskt fint, då får du samma pappa som Bocelli iaf. Här kan du bla se video:
http://www.bluehors.dk/hingste/romantic.htm

Har du nån bild på ditt sto förresten? Skulle vara kul o se, har alltid velat ha ett Gauguin-sto o avla på.

/MF

Nej men vänta nu, varken Rubinrot eller Don Romantic kan väl påstås vara några ÄDLA individer?! (Även om båda är TREVLIGA individer och inte minst förärvare)

Ingen av dem tilltalar mig alls ! Men av dessa så skulle jag nog välja Corrado . Bocelli kanske är trevlig i gångarterna, men har ju urusla (icke-godkända) hoppbetyg, jag fattar inte att den överhuvudtaget blev godkänd.

Jag har ingen bild för tillfället, jobbar på det. Men hon är fruktansvärt lik sin fader! Har dock hört att många Gauguin-avkommor kan vara svåra att handskas med, något som jag inte alls har märkt av på min. Hon har kanonbra psyke, lättlärd och gör allt man ber henne om.

Är mer intresserad av dressyr, så jag är mycket ute efter att få bättre steg.
Verkar vara få hingstar som är bra på både dressyr och hopp nu för tiden. Mycket trist.
Men mitt sto är en villig hoppare trots dressyrblod och hennes mamma gick medelsvår hoppning, så lite följer nog med därifrån tror jag.

Mitt sto´s halvsyster är efter Corrado WL. Fick diplom och går idag hoppning (och lite dressyrtävligar oxå tror jag). Har dock inte sett henne sen hon var föl men var då mycket vacker.

Har nu fått ner valet till Corrado eller Bocelli...

Jag har också ett Gauguin.-sto, hennes stam är Gauguin. - Ceylon. Det är två intressanta hingstar som du funderar på, Corrado eller Bocelli. Om jag bara fick välja mellan corrado och Bocelli till mitt Gauguin-sto, så skulle jag ta Bocelli. Av de olika hingstar som jag har använt till mitt sto är det med Briar och Biggles som det har blivit bäst rörelser på avkommorna, sen är det en smaksak vad man helt enkelt gillar för slags hingstar.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker det är synd att du tar bort Wetano.
Har sett många trevliga avkommor efter honom.
Bland annat min egna som på mödernet hade wildvogel xx, Indus och Lansiär.

Mamma var väldigt lätt i typen, hade mycket hoppkapacitet men inte tillräckligt stort steg.

Vesslan som bebben kallades fick allt, gång, extriör och hoppteknik....

+ ett enorm fint psyke...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag går i betäckningstankar till våren men har svårt att välja hingst till mitt sto då det är första gången inom avel för mig :)...
2
Svar
20
· Visningar
3 107
Senast: spagan
·
Avel Finns det någon gemensam sida där man kan söka hingstar som står på semin eller är det grovt detektivarbete som gäller med att gå in på...
2
Svar
35
· Visningar
5 510
Senast: jennyjenny
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv