Bocelli 1044

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Skrutt
  • Startdatum Startdatum
S

Skrutt

med exteriört utlåtande enligt följande:
Maskulin och välproportiornerlig hingst. Något bred välvd hals. Något omarkerad och låg manke samt något matt i sin rygg. Välformat kors. Obetydligt tåtrång vänster fram. Avspänd, rörlig och taktmässig skritt. Luftig, bogfri trav med god balans. Poäng: 88899=42 (4 år)"
Hmm, mitt sto har omarkeradå låg manke och matt i ryggen tycker jag inte om.
Nu är hon ju drygt ½-år efter sin tid, växer väldigt sent osv som alla avkommor har gjort.
Vad tycker ni, jag vill ha en gångartshingst iaf som är högställd.
Help, förslag...

Dressyrmänniskor jublar över Bocelli, själv tycker jag att det är vansinne att godkänna en hingst som fick 3-3 på löshopningen ÄVEN om det är en renodlad dressyrhingst. Alla behöver inte vara multitalanger som tex Briar, men 3-3.... :confused:

Hmmm, ja du har rätt, 3-3 är ju inget!! Tycker också att de i min närmsta dressyromgivning inte tittar på exteriören utan bara på rörelserna i princip och så högställdheten.
Har alltid tittat på exteriören å tänker så göra i fortsättningen med men lätt är det inte!

3-3 i hoppning gör inget, det är extriör och gångarter som påverkar en dressyr häst, men det gör inget om det är en häst som är bra på att hoppa!

En riktigt bra häst är bra på både dressyr egenskaperna samt hopp egenskaperna.

Nu ska man inte titta sig blind på vårt mediokra bruksprov, om inte formen infinner sig på den enda dagen som hästen löshoppar ska man nog akta sig för att döma ut den på, ta alla andra dagar som den löshoppar bättre på. Vårt bruksprov här i sverige är väldigt enkelt och man kan inte döma ut en hingst på ett försök! Det vore mer rättvist att vi hade som holländarna och tyskarna längre prov så man verkligen ser om det är en formsvacka eller en kunskapsbríst. ;)
Bocelli är en bra hingst med svenska mått mätt.

Jo det är han verkligen, MEN jag har även hopp i stammen (alla har hoppat bra) trots dressyrinriktning så det är ett + om hingsten har lite i sig! OCH jag vill även titta på exteriören på hingsten.
MEN som du säger så vore det bättre med längre prov för då skulle det ge mer, har man en dålig dag=dåliga poäng osv...
Har använt Cortez, Cairo mm förut å de har blivit bra avkommor m både gång å hoppförmåga. Men så kanske det är lite tur med i spelet också...
Bocelli är läcker, sett honom på video bara men är nöjd med det jag sett.
Frågan är bara den svaga ryggen kontra ett sto med anlag till lång rygg som inte ääärrrr lång ännu...

3-3 i hoppning gör inget, det är extriör och gångarter som påverkar en dressyr häst, men det gör inget om det är en häst som är bra på att hoppa!

Det är just det jag tycker är kruxet. ÄVEN om det är en renodlad dressyrhäst tycker jag att 3-3 i hoppningen är ICKE GODKÄNT (rent ut sagt katastrof!). Jag tycker att 5-5 är dåligt, men det är åtminstone godkänt. Jag tycker INTE att någon hingst borde godkännas om inte alla delar i vårt mediokra bruksprov är åtminstone godkänt ! ÄVEN om det är en häst med en specialinriktning. Som sagt ALLA behöver inbte vara multiTALANGER, men nog fan skall de kunna kravla sig över godkäntgränsen på löshoppning. Jag tror att vi på sikt utarmar avelsmaterialet annars.

Men framför allt så borde bruksprovet vara mycket längre precis som du skriver så att man verkligen kan skilja på en dålig dag och en riktig brist, som det är nu är det lite lotteriartat.

Personligen skulle jag aldrig betäcka med en hingst med så usla hoppbetyg ÄVEN om jag avlar dressyr, det finns en massa bra hingstar som är mycket bättre rakt igenom, eller rättare sagt som åtminstone VISAT bättre. Bocelli kanske är världens hopptalang fast hade en dålig dag. Vi får hoppas på det, för DET vore väldigt bra.

Det finns ju tex Akribori, hoppstam EGENTLIGEN, men väldiga anlag för dressyr. Jag vet inte hur exterörutlåtandet på honom är...

akiboris utlåtande är: "Akribori är en maskulin, välproportionerlig och elegant hingst.Han har ett vackert huvud, välformad väl ansatt hals och en välutvecklad manke, djup bog, bra överlinje och välmusklat kors. Väl inskenad från sidan, men något tåvid fram. Akribori har en avspänd, rörlig och taktmässig skritt. Ganska taktmässig och elastisk trav. Mycket välbalanserad, rund och rytmisk galopp under ryttare."

han ger otroligt fina avkommor. jag älskar honom =)

Uj, det lät ju inte illa !

Om jag hde en märr så skulle jag mycket väl kunnat tänka mig denne oavsett om avkomman skulle vara hopp eller dressyr även om Accord-blodet är mest hopp. Jag har för övrigt sett en annan Accord-blodad häst som är fantastisk både till dressyr och hoppning.

Akribori...en fantastiskt vacker häst...men jag tror ändå att de som tänker avla dressyrhästar kommer att bli besvikna! :crazy:

För inte såg jag några lysande gångarter under ryttare då Akribori visades!!...sedan att det är en väldigt vacker häst och kanske lite allroundbetonad...ja det är väl en sak.Men det är ju definitivt inga "Napoleon-rörelser" om ni förstår vad jag syftar på!?! ;)

Ja, det skall verkligen bli spännande att se vad han egentligen ger Akribori. Antagligen både och. Jag tror inte att de kommer att vara allroud-medelmåttor utan snarare multitalanger. Men det beror ju *lite* på vilka ston han får också. :)

SJälv tycker jag att de tyska Holsteiner hästarna har en fantastisk bakbensaktivitet, visserligen inte lika mycket frambenssprattel som de gamla svenska stammarna, men wow !vilket hasarbete. Men som sagt smaken är som baken.

Jag blev inte heller imponerad av Akribori rörelsemässigt, men det beror förhoppningsvis till stor del på hur han visades vid det tillfället. Inte heller har jag imponerats av de föl jag såg i höstas. Hade jag sett dem lite tidigare hade inte mitt Martini-sto just nu varit dräktig med honom. Jag hoppas dock att hon som vanligt nedärver mycket av sig själv... Dessutom brukar hennes föl kunna hoppa, så det kanske blir en liten hopphäst istället för den gångartshäst som var tänkt.
Jag ser också fram mot det Bocelliföl vi väntar. Modern är mycket allroundbegåvad och brukar nedärva både gång och hoppförmåga, så man kan hoppas att avkomman får lite av det iallafall.

Björnvarps Gård

Ja, Akribori ser ju onekerligen fin ut, men det är inte den direkta dressyrhingsten jag letar efter. MEN han är läcker, skulle gärna vilja veta lite om avkommorna...

Jag håller fullständigt med angående Akribori, han kan ha talang angående dressyr men hans stam skvallrar om hoppning, vi vet inte vad han förärver.
Bocelli är en topp häst, hans moderstam skvallrar om kvalite, mormodern har väl inte lämnat en enda häst som inte är kanon, kolla in syskonen på moderns sida, Ravell, Ballerina(bocellis mamma) Baccara etc. Sedan är väl inte Don Shoufro helt fel, han är snudd på helbror med Don Primero Helt suverän i sin förärvning.
Mitt sto som blir tre kommer med all säkerhet att betäckas med Bocelli i sommar, otrolig bra stam.

Ja du har nog rätt!!
Det låter bra å alla avelsmänniskor häromkring bara jublar över honom (dressyrfolk). Sen är det så att även om man har en bra hingst till sitt sto så kanske man inte blir av med fölungen...
Mitt sto är 3 och kommer inte visas som 3-åring, blir kanske nu betäckt, kommer hon visas som 5-åring, kanske. OCH får man då fölungen såld, mamman har ju då inte gjort något och det blir säkert ett svårsålt föl...
Ja, nu börjar jag tveka...

Betäckte med Bocelli förra året men skulle egentligen haft Florecio I som till skillnad från Akribori (som var lite väl på tårna när jag såg honom på Flyinge) verkar det vara en MYCKET cool herre med både hög ridbarhet och kapacitet inoom samtliga områden. Kolla www.eklunda.com

Utlåtande:
På sitt bruksprov erhöll han inte mindre än 10 p. för Skritt, 8,5 p.för Trav, 9,5 p. för Galopp, 8 p. för löshoppning, samt sist men inte minst 10 p. för ridbarhet :smirk:

Hej Grimman!
Har tittat på Florencio och tyvärr finns det ingen möjlighet för mej att betala alla avgifter samma år utan jag behöver har fölavgift... Annars hade han gått först!!!!
På så sätt försvinner många bra hingstar från min lista!

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt sto, hon är efter Warsteiner, Lemon, Klass 1 . Har bestämt mig för Bocelli eller Zuidenwind, har en favorit men...
Svar
16
· Visningar
4 456
Senast: bravur68
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka