Bo Tibblins bok Ridlära

Sv: Bo Tibblins bok Ridlära

Nej jag har ju inte sett filmerna. Visste inte ens att det fanns några. Det kanske är tur det för det verkar inte vara något att se. Synd eftersom jag har sett honom ha lektion många gånger och det har varit njutbart.

En sådan tid har jag tack och lov aldrig haft. Varför tyckte du så? Det känns som en dum fråga men jag förstår faktiskt inte.
Jag skulle känna mig ganska misslyckad om jag fått skavsår på fingrarna av att rida.

VA!! Har du aldrig fått skavsår på fingrarna??!!

Jag växte upp på större ridskola i Stockholm och fick där lära mig att var man inte genomsur av svett, illröd i ansiktet, spaghettiben och skavsår på ringfingrarna efter lektionen, ja då hade man inte jobbat tillräckligt hårt på lektionen och var därför ingen duktig elev.

bigganl skrev:
En sådan tid har jag tack och lov aldrig haft. Varför tyckte du så? Det känns som en dum fråga men jag förstår faktiskt inte.
Jag skulle känna mig ganska misslyckad om jag fått skavsår på fingrarna av att rida.
Ja, herregud... Skulle jag få det idag skulle jag gråta.

Men om man är typ 12 år, rider på ridskola, det är den typ av ridning man får beröm för och inga alternativ presenteras - då tänker man inte alltid så mycket själv som man borde... :(

Jag började på ridskola när jag fyllde 10. Jag red där tills jag var 25 och jag har aldrig fått skavsår av tyglarna. Vare sig när jag var ung eller senare. Vi fick inte ens hålla i tyglarna på vanligt vis första året utan fick ha knut på tygeln att hålla i tills vi hade tillräckligt bra balans i sadeln för att kunna hålla handen buren. (för att inte ha tyglen som ett stöd)

Det låter som att du hade betydligt bättre ridlärare än vad jag hade, var glad för det!

Ridskolan var i privat regi och drevs av en f.d kavallerist. Han visste precis hur han ville ha allt och det rådde militärisk´ordning överallt. Det är jag glad för nu, men då tyckte vi det var konstigt att vi fortfarande red med täthäst och bara hade börjat träna på att vända över ridbanan när de på andra ridskolor i stan både galopperade och hoppade. Vi fick en väldigt bra grundträning som sitter i än. Tack till farbror Lasse som är i himlen nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka