Jodå, jag är här nästan dagligen men sällan jag loggar in, nu gjorde jag dock det för en gångs skull
Malta är det mycket svenskar på, just nu svinkallt, kan vara väl värt att tänka på att vintern blir jäkligt kylig där, i veckan har det bara varit ett par grader, och då ska man beräkna att det är lika kallt inomhus också till skillnad mot Sverige. Men det är kallt, även för att vara Malta, och om ett par månader blir det riktigt behagligt igen
. Kan hjälpa dig med en hel del kontakter om du vill, svårt att gå lägenhet idag och våran är dessvärre uthyrd just nu, men rum är inga problem för en ensam tjej att få mitt i smeten, kostar 250-600 per månad om det är så. Det kan bli ett ledigt rum i min mans lägenhet i april, det vet han inte ännu dock och vi vet inte heller om vi ska sälja då han äger den ihop med en annan kille som inte heller finns kvar på ön, men än är den kvar.
Kairo (är hemma och jobbar igen, men åker igen i april/maj som det ser ut då jag har ett projekt där) är ju en storstad och jag har fortfarande inte lärt känna staden trots att jag tillbringat en hel del tid där. Inga problem att röra sig som västerlänning eller som utländsk kvinna skulle jag säga, har flera kursare som är 20-22 år och åker dit som ensamma tjejer och trivs bra så det beror inte heller på att jag är en sliten morsa med utseende därefter, men däremot finns det ställen skulle jag säga som man inte ska bo på. Salmalek kan man bo i utan problem, mycket svenskar där (ö mitt på Nilen). På csn klarar man sig rätt bra där, jobb är det värre med då det är hög inflation och svårt att tjäna bra. Finns dock, om du har lite erfarenhet gott om jobb på internationella skolor och jag vet flera familjer om det är så som behöver lite hjälp med svenskastudier där det även finns rum att hyra också.
Hurghada annars kanske? Hör av dig om du vill dit, mannen har en del kontakter från vår vistelse där och kan nog hitta både boende, jobb och goda vänner åt dig via de vänner vi fick där.
Delar @tornblomma´s åsikt om Tel Aviv, det är en fantastiskt stad. Bomber behöver man knappast vara orolig för. Däremot delar jag inte tornblommas åsikter om Israelerna, men då studerade jag ju fredsstudier i Palestina, så jag ser det nog lite från andra sidan. Däremot lever folk i sin egen bubbla i Tel Aviv, konflikten är inte så aktuell där. Haifa är annars en trevlig stad i Israel (längre från Gaza) och min personliga favorit är Ramallah på Västbanken. Möjligen Betlehem, men det är lite för kontrollerat av Israel för att det ska vara tryggt på kvällarna.
Jag har bott i Dubai och Irland i min ungdom också. Båda är trevliga länder, det ena dock lite regnigt, det andra lite dyrt för en vanlig student.