Bo och leva som ensam tjej i ett annat land

Tel Aviv!!! Staden andas framtid, entreprenörskap, folk är unga, drivna, sociala. Staden kan bäst beskrivas som Israels New York. Människor känns utåtriktade och öppna. Sen är maten och klimatet fantastiskt (dock lite väl varmt på sommaren, men då kanske du kan köra semester i Sverige och kyla ner dig lite? ;) ) Fördelen med Tel Aviv är att det är en storstad med allt vad det innebär, ett stort utbud av aktiviteter, nöjesliv (partystaden nr 1!! ) och samtidigt med en av världens bättre stränder! Stan har både sol och bad men också shopping och nöjesliv!
Jag funderar själv på att flytta till Tel Aviv! :banana:

Och bombhotet?

Tänker du på ngt specifikt?
Det har ju varit minst sagt skakigt i Europa sista åren, inte minst sista tiden. Säkerheten i Israel är mkt bättre än i tex Frankrike, Belgien och Tyskland.

Nu kanske det var något år sedan men jag såg en dokumentär om modeveckan i Tel Aviv, såg ut som en helt valig stad precis som du beskriver och hux flux började ett bomb larm gå, folk gömmer sig i trappuppgångar etc sen slutar larmet gå och livet återgår.

Men det kanske bara är jag som är väldigt bombrädd och aldrig skulle utsätta mig för liknande:)

Nu kanske det var något år sedan men jag såg en dokumentär om modeveckan i Tel Aviv, såg ut som en helt valig stad precis som du beskriver och hux flux började ett bomb larm gå, folk gömmer sig i trappuppgångar etc sen slutar larmet gå och livet återgår.

Men det kanske bara är jag som är väldigt bombrädd och aldrig skulle utsätta mig för liknande:)

Bomblarm i Tel Aviv? Låter mycket märkligt. Är du säker att det är Tel Aviv du tänker på? :confused:
Jag känner mig betydligt mer oroad när jag reser till Paris! Israel har ett helt annat säkerhetstänk gentemot terrorism än ngt annat land i Europa som jag har besökt. De är ju också betydligt mer restriktiva med vem de släpper in över gränsen. I Europa är det ju fritt fram för vem som helst att ta sig in lite varstans känns det som (har varit så fram till nu iallfall).

Bomblarm i Tel Aviv? Låter mycket märkligt. Är du säker att det är Tel Aviv du tänker på? :confused:
Jag känner mig betydligt mer oroad när jag reser till Paris! Israel har ett helt annat säkerhetstänk gentemot terrorism än ngt annat land i Europa som jag har besökt.

Är 100%.

Dock tror jag inte den staden är något target för bombning, tror mest de vill skrämmas. Men ändå mycket obehagligt.

Är 100%.

Dock tror jag inte den staden är något target för bombning, tror mest de vill skrämmas. Men ändå mycket obehagligt.

Ok! Inget jag hört eller upplevt dock! :) Jag känner mig mer trygg i Tel Aviv än i många städer i Europa.
Israelerna blir rätt förvånade över hur "slapp" syn på säkerhet vid tex allmänna platser vi har i Europa. Tragiskt på sätt och vis att det ska behövas men utvecklingen går ju åt det hållet...
Man reagerar första gången i stan på militär närvaro lite varstans, speciellt då de bär k-pist. Såg ett par som satt och tog en öl vid strandpromenaden med k-pisten lite slappt lutad mot stolen :cautious: Dock är alla väldigt trevliga och tillmötesgående, och en stor del av dem är kvinnor! Jag uppskattade också att de var vaksamma och närvarande i Jerusalem när jag fick lite problem med sexuella inviter som inte var helt angenäma. Fick eskort till hotellet! :up:

Om du inte kan t.ex. spanska eller franska så hade jag valt ett land där även lokalbefolkningen talar någorlunda bra engelska. Detta för att öka möjligheterna att hitta bekantskaper för en lite längre tid och om hyresvärdar bara kan 10 ord engelska så är risken stor att de hellre hyr ut till någon som hen kan kommunicera med. Där är t.ex. Malta som redan nämnts ett väldigt bra alternativ. Kanske en universitetsstad för att försäkra sig om att det bor många i samma livssituation på orten.

Jag har bott i några olika länder och det land jag gillade bäst var Holland, fast något överdrivet varmt klimat var det ju inte så det är säkert inget för dig.

Senast ändrad:
Malta låter trevligt! Finns en del annonser ute, så tänker väl börja med att söka där. Spanien och Barcelona skulle kunna vara något. Eller Grekland kanske. Jag skulle tänka mig att jobba som nanny/aupair också. Kan vara värt att kolla upp.

Ett generellt bombhot menar du? Över hela staden? När kom det?

Det var nåt år sedan eller två, jag är inte säker. Men jag skrev i ett annat inlägg att staden ser väldigt trevlig ut, folk handlar och cyklar och bara har det gott. Sen går varningklockorna på för plan med bomber, folket gömmer sig under byggnader typ balkonger men endel bara fortsätter med sitt, sen går larmet av och folk åtegår till det normala.
Det jag såg det här i var modeveckan i tel aviv så det var inte mycket fokus på detta.

Det var nåt år sedan eller två, jag är inte säker. Men jag skrev i ett annat inlägg att staden ser väldigt trevlig ut, folk handlar och cyklar och bara har det gott. Sen går varningklockorna på för plan med bomber, folket gömmer sig under byggnader typ balkonger men endel bara fortsätter med sitt, sen går larmet av och folk åtegår till det normala.
Det jag såg det här i var modeveckan i tel aviv så det var inte mycket fokus på detta.
Jag förstår att det är krig i regionerna där nere. Men att det ska vara ett aktivt bombhot i flera år i hela staden är jag skeptisk till. Jag hittar inte den info någonstans och ingen reseavrådan finns från något land alls. Det står till och med på många ställen att våldet/attacker har minskat.

Jag förstår att det är krig i regionerna där nere. Men att det ska vara ett aktivt bombhot i flera år i hela staden är jag skeptisk till. Jag hittar inte den info någonstans och ingen reseavrådan finns från något land alls. Det står till och med på många ställen att våldet/attacker har minskat.

Vad bra att det har minskat :)

Jodå, jag är här nästan dagligen men sällan jag loggar in, nu gjorde jag dock det för en gångs skull :)

Malta är det mycket svenskar på, just nu svinkallt, kan vara väl värt att tänka på att vintern blir jäkligt kylig där, i veckan har det bara varit ett par grader, och då ska man beräkna att det är lika kallt inomhus också till skillnad mot Sverige. Men det är kallt, även för att vara Malta, och om ett par månader blir det riktigt behagligt igen :). Kan hjälpa dig med en hel del kontakter om du vill, svårt att gå lägenhet idag och våran är dessvärre uthyrd just nu, men rum är inga problem för en ensam tjej att få mitt i smeten, kostar 250-600 per månad om det är så. Det kan bli ett ledigt rum i min mans lägenhet i april, det vet han inte ännu dock och vi vet inte heller om vi ska sälja då han äger den ihop med en annan kille som inte heller finns kvar på ön, men än är den kvar.

Kairo (är hemma och jobbar igen, men åker igen i april/maj som det ser ut då jag har ett projekt där) är ju en storstad och jag har fortfarande inte lärt känna staden trots att jag tillbringat en hel del tid där. Inga problem att röra sig som västerlänning eller som utländsk kvinna skulle jag säga, har flera kursare som är 20-22 år och åker dit som ensamma tjejer och trivs bra så det beror inte heller på att jag är en sliten morsa med utseende därefter, men däremot finns det ställen skulle jag säga som man inte ska bo på. Salmalek kan man bo i utan problem, mycket svenskar där (ö mitt på Nilen). På csn klarar man sig rätt bra där, jobb är det värre med då det är hög inflation och svårt att tjäna bra. Finns dock, om du har lite erfarenhet gott om jobb på internationella skolor och jag vet flera familjer om det är så som behöver lite hjälp med svenskastudier där det även finns rum att hyra också.
Hurghada annars kanske? Hör av dig om du vill dit, mannen har en del kontakter från vår vistelse där och kan nog hitta både boende, jobb och goda vänner åt dig via de vänner vi fick där.

Delar @tornblomma´s åsikt om Tel Aviv, det är en fantastiskt stad. Bomber behöver man knappast vara orolig för. Däremot delar jag inte tornblommas åsikter om Israelerna, men då studerade jag ju fredsstudier i Palestina, så jag ser det nog lite från andra sidan. Däremot lever folk i sin egen bubbla i Tel Aviv, konflikten är inte så aktuell där. Haifa är annars en trevlig stad i Israel (längre från Gaza) och min personliga favorit är Ramallah på Västbanken. Möjligen Betlehem, men det är lite för kontrollerat av Israel för att det ska vara tryggt på kvällarna.
Jag har bott i Dubai och Irland i min ungdom också. Båda är trevliga länder, det ena dock lite regnigt, det andra lite dyrt för en vanlig student.

@Cambrie Jag tänker att jag ska åka i mars, stanna minst en månad. Vill inte bo kollektiv så som sovsal med 8-10 pers, inneboende helst med eget rum går bra.

Du får gärna prata med dina kontakter! Just nu svävar jag i ovissheten om jag är stark nog att klara detta, men jag behöver förändring i mitt liv. Har börjat titta på Albanien också, ska vara otroligt fint och billigt där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka