Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dålig idé skulle jag säga. Dels för att det brukar bo många i närheten när man bor så (större risk att katten råkar ut för nån elak människa, samt att det redan brukar finnas många lösa katter i sånna områden och då ökar risken för slagsmål), dessutom stor risk att katten blir insläppt i trapphuset när du inte vet om det (och då blir det himla tråkigt för både katt, dig och grannar om den gör sina behov där). Tänk även på vad katten ställer till med utomhus (bajsar i barnens sandlådor, gräver i rabatter m.m.). Dessutom har den ju inte tillgång till bra mat och fräscht vatten ute, vilket åtminstone jag tycker är viktigt att mina katter har.Hej!
En fundering. Finns det någon av er här som bor i lägenhet och har katt som utekatt och inte bor på första våningen?
Hur funkar detta?
och slår på ringklockan (!) när de vill ut.
Kan hålla med om det där med bilvägar och elaka människor. Det beror ju lite på hur katten i fråga är också. Många katter är ju duktiga på att hålla undan från bilar, rör sig bara i närområde så man kan ha koll osv.
Vi har ju en katt som i många år bodde och rörde sig i Huddinge C (!!) och klarade sig fint med trafikvett osv. Vi valde dock att inte släppa ut henne i Solna då jag var rädd för elaka människor. Då katten var van vid att vara ute såg man ju att hon inte gillade livet som innekatt. Hade vi bott i ett mindre, mer naturnära område hade jag absolut släppt ut henne. Nu bor vi i kedjehusområde med mycket katter i omgivningen och det är inget att diskutera. Kattan gick ut redan efter en sådär 4 dagar. Ut på framsidan, runt huset, in altanvägen. Samma veva gång på gång under dagen, dag ut och dag in. Funkar hur bra som helst. En äventyrlig katt som vi inte varit lika säkra på kanske vi hade varit mer försiktiga med men ut hade den nog fått gå oavsett. Tänker lite som med min fångponny. De måste ju få vara katt/häst/whatever också. I alla fall när de visar att de inte vill bo i sandpaddock eller inne i lägenhet utan möjlighet att gå ut.
Är det en katt som redan är i TS ägo och att området tillåter så tror jag att TS kan avgöra vad som är vettigt.
MissFideli: Är du TS granne och anser att det är ovettigt? Man är olika. Om någon inte gillar det får man väl framföra det? Mig spelar det ingen större roll om det går katter i området. Andra tycker att det spelar roll och då får andra framföra det till TS, om de nu drabbas av katten.
Jag har grannar med lösgående katter. En av dom smiter regelbundet in hos mig, och slåss med mina katter. Så numera har jag ett galler i hallen så den inte kommer in så långt. Samma katt stjäl gärna kött från grillen. Detta har ägaren till katten givetvis ingen aning om, för jag vet att hon inte kommer hålla sina katter inne bara för att jag påpekar detta, men det stör mig lik förbannat. Samma katt smiter gladeligen ner i källaren nästan varje gång man ska ner dit, senast jag bar upp den satte den klorna i ansiktet på mig så blodet rann, så nästa gång får den förmodligen stanna där nere eftersom det inte går att fösa upp den med benen. Det finns redan kattkiss där nere efter att en annan katt smitit in och blivit instängd.MissFideli: Är du TS granne och anser att det är ovettigt? Man är olika. Om någon inte gillar det får man väl framföra det? Mig spelar det ingen större roll om det går katter i området. Andra tycker att det spelar roll och då får andra framföra det till TS, om de nu drabbas av katten.
MissFideli: Är du TS granne och anser att det är ovettigt? Man är olika. Om någon inte gillar det får man väl framföra det? Mig spelar det ingen större roll om det går katter i området. Andra tycker att det spelar roll och då får andra framföra det till TS, om de nu drabbas av katten.