Bo i kallt hus med spädbarn

vinkelina

Trådstartare
tanken var att försöka flytta innan babyn kommer, men just nu har vi varken hittat ny bostad eller energi att flytta, så vi kommer troligen att bo kvar första vintern

Saken är den att vårt hus är KALLT på vintern. Sällan de är mera än 18 grader inne på vintern (på nedre våningen, vi har aldrig kollat vinden där sovrum och wc finns) huset är byggt på 30 talet, och har tex orginalfönster som drar, försökt täta med vadd mellan fönstren och fönstertape. Huset har el-element, men de lönar sig inte att höja dem mer än till 20 grader, annars eldar vi bara för kråkorna, kostar mer än vad de ger, elementen är även underdimisonerade, men finns inte tillräckligt med uttag att lägga in lösa element heller.

Räddningen är en Högfors vedspis i köket, och hoppas kunna elda dagtid när jag är hemma.

Men hur klär man ett litet barn som beräknas komma i slutet på november. Dagtid tror jag de är lättare då vi kan vara i tex köket och elda, men till natten, hur göra.

Vi kan ju inte vara enda som har dessa problem (tänker man bakåt så frös väl sällan spädbarn ihjäl inomhus)

Spädbarn är som folk är mest, vissa är små kaminer och andra är lättfrusna.

Min bebis ville helst sova på mig som nyfödd, det är ett sätt att hålla värmen.

Sovpåse på natten och bärsjal på dagen skulle kunna vara funktionellt och mysigt. :)

Vi hade det kallt när sonen var liten.

Han sov i pyjamas och fleeceoverall med luva på. I sängen bäddade vi med en fleecefilt som underlakan och ett tjockare täcke över. När det var som kallast sov han direkt på ett kammarkonsert. Han var en bebis som låg väldigt stilla och sov så det funkade att ha täcke på honom. Annars hade nog en sovpåse varit ett bra alternativ.

På dagarna hade han alltid antingen en fleeceoverall eller en fleecehoddie med luvan uppdragen på huvudet på sig. Tjocka strumpor och låg antingen på en tjock filt eller ett fårskinn.

Bebisar säger till när de är kalla! Klä bebisen som du klär dej själv så löser det sig!

Mvh Miks

tanken var att försöka flytta innan babyn kommer, men just nu har vi varken hittat ny bostad eller energi att flytta, så vi kommer troligen att bo kvar första vintern

Saken är den att vårt hus är KALLT på vintern. Sällan de är mera än 18 grader inne på vintern (på nedre våningen, vi har aldrig kollat vinden där sovrum och wc finns) huset är byggt på 30 talet, och har tex orginalfönster som drar, försökt täta med vadd mellan fönstren och fönstertape. Huset har el-element, men de lönar sig inte att höja dem mer än till 20 grader, annars eldar vi bara för kråkorna, kostar mer än vad de ger, elementen är även underdimisonerade, men finns inte tillräckligt med uttag att lägga in lösa element heller.

Räddningen är en Högfors vedspis i köket, och hoppas kunna elda dagtid när jag är hemma.

Men hur klär man ett litet barn som beräknas komma i slutet på november. Dagtid tror jag de är lättare då vi kan vara i tex köket och elda, men till natten, hur göra.

Vi kan ju inte vara enda som har dessa problem (tänker man bakåt så frös väl sällan spädbarn ihjäl inomhus)
Vi fick tvåan i januari (2015). Då bodde vi i ett kallt hus från 1928, kring 17 grader eller mindre och med kallare golv.
När hon var så liten tyckte jag att det gick hyfsat bra, men när hon började krypa kändes det inte kul.

Vi har aldrig haft så kallt inne men på förskolan (och hemma) sov barnen mycket i oisolerad "kuvös"(norra Norrland). Då bottnade vi med fårskinn ovan madrassen i vagnen och sedan voksipåse (av ull). Tjocksockar, tunn mössa och vantar men sedan vanliga kläder på barnet och en liten filt. Kring -25-30 behövs nog ett lager fleece också men vid sådana temperaturer fick våra sova inne.
Om man nu översätter det här till att vara 17 grader plus istället för minus så får du plocka bort plagg för plagg ;). Kan varmt rekommendera sovpåsar (tror vi köpte våra på Lindex?!) Toppen att kunna knyta ihop i botten, lättsamt att byta blöja och barnen höll sig lagom varma (våra svettades ihjäl när vi försökte med pyjamas.

Ull. Köp bara ullkläder. Finns lager 1, 2 och 3 (dvs även ytterkläder). Nöstebarn, Engel, Disana, Polarn o Pyret, Devold, Lindex, Änglamark, mfl har fina ullgrejer :). Kolla ull-grupperna på FB!

Ull blir nämligen inte kallt när det blir blött, och småbebbar har ju en tendens att läcka...

Köp amningsBH i ull medans du ändå hållet på ;).

Jag bor i England och här är det standard att ha kallt inne. A sover i långärmad body, pyjamas, stumpor och 2.5tog sovpåse på vintern. Vi har ett grow egg, en äggformad termometer/lampa som lyser blå vid kallare än 16, röd över 20 och orange där emellan sen finns en guide hur man kan klä liten efter temp. Tydligen är 18 en lagom temp när man ska sova gäller även de små, detta enligt tillverkaren.

Vi brukar ha ca 18 grader vintertid. Inte för att de inte går att få mer men det är behagligt. Våra två bebisar har aldrig reagerat på det eller haft tjockare kläder. :)

Vårat kråkslott håller sällan mer än 16-18.C på vintern, och jag har bott här i hela mitt liv. Nu är visserligen jag som en vandrande braskamin i mig själv, och alltid varit. Men jag har aldrig upplevt att jag frusit här hemma (med undantag för en vinter för några år sedan när pannan gick och det var ensiffriga plusgrader innne...). Alltså visst, när jag var riktigt liten hade jag inte direkt kortärmat/benat på mig inne på vintern. Men vanlig lite tjockare bomullsbody o.dyl. räckte utmärkt för mig.

@vinkelina: Jag är uppvuxen i ett gammalt hus som alltid varit kallt på vintern. Har man inte eldat ordentligt på kvällen kan det mycket väl vara 14 grader på morgonen om det är ordentligt kallt ute. Jag var visserligen varm som barn (många bilder på en nakenfis även på vintern :D) men har inga minnen av att jag någonsin frös och hade föräldrarna klätt på mig mer än normalt hade jag säkert hört om det eller så hade det synts på bilderna.

Jag är en isbit, medans de finns bilder av min man när han leker naken i snön vintertid ;). Hoppas ungen tar efter honom.

Men skönt att höra att andra överlever kylan...funderar lite på en fårfäll att lägga tex i sängen

Vi hade också kallt inne när sonen var bebis.
Kan starkt rekommendera ett par hängselbyxor i ylle, de värmer bra men blir inte så bylsiga på en liten bebis som tjocka tröjor.
En värmefläkt vi skötbordet så att inte bebis blir kall vid blöjbyten var också guld att ha.

Tänkte också främst vid blöjbyten, försök ha varmt där för annars blir det nog ingen skön upplevelse för bebis.

Jag älskade våra tunna fleeceoveraller, ull funkar nog lika bra. Smidiga att ha i en åkpåse i vagn, i bilen och även uppe i famnen ute kortare bitar.

Vi bor i ett hus som är kallt på källarvåningen, kan vara 11-12 grader där när man kommer upp på morgonen, blir nog inte mer än 16-17 grader trots att man eldar.
Bebis sov med pyjamas med fot och sovpåse när det var som kallast i vintras. Vi har har sovrummen på övervåningen med det drar kallt från fönstrena..
På dagarna höll vi oss på övervåningen men om vi var nere så hade bebis oftast kläder i ull, ullsockor, tunnmössa och tunna vantar

Vi bodde i ett gammalt torp första vintern, dottern föddes i november. När vi vaknade på morgonen så var det 14 grader på nedervåningen :p Inte optimalt, men det funkade! Dottern sov i pyjamas med tjock filt i ett babynest.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Har sett ett tomt hus när jag vart ute och ridit. Ca 30 m från detta hus står ett nybyggt hus. Sååå, jag drar slutsatsen att i det nya...
Svar
3
· Visningar
990
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka