BLW och plockmat

eyz

Trådstartare
Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat!

Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från ca 4,5 månader har hon fått smaka på mosad mat med sked som hon själv hanterar. Hon har varit väldigt intresserad när vi ätit och gjort det väldigt klart för oss att hon också ska äta när det är matdags. Det känns dock lite bökigare nu när man behöver ta hänsyn till järninnehåll och målet är att i alla fall lite ska slinka ner i magen och ge viss mättnad O_o

"Ge bebis samma mat som resten av familjen äter, möjligen lite modifierad" har jag läst inför men problemet är att vi äter väldigt bebisovänlig mat har jag insett. Den här veckan är det en rätt som lämpat sig att även servera bebis, resten har krävt alldeles för stora åtgärder för att ens kännas lönt.

Bäst hittills har gröt på havremjöl, mjölk, mixade pumpakärnor, olja och bär funkat. Även bananpannkakor funkar bra (och gott för mamman att äta det som bebis inte orkar med :angel:)

Vi har letat med ljus och lykta efter palttunnbröd här hemma och i grannstaden utan framgång. När vi äntligen fick tag på ett (jättestort) paket verkar det som att hon inte vill äta det vi gör med det mixade brödet :D

Sitter nån på ett recept som er bebis har gillat med palttunnbröd så dela gärna med dig 🥹

Igår smaskade hon nöjt på den största jordgubben i förpackningen under hela måltiden. Frukt och broccoli är det som serveras flitigast hittills 😬
 
Jag har än så länge bara en liten tjej på en månad hemma, men när det är dags tänkte vi också börja med BLW. Har sedan en tid tillbaka följt Knatteplock på instagram samt köpt en bok därifrån. Tycker det finns många intressanta tips där 😊
 
Jag har än så länge bara en liten tjej på en månad hemma, men när det är dags tänkte vi också börja med BLW. Har sedan en tid tillbaka följt Knatteplock på instagram samt köpt en bok därifrån. Tycker det finns många intressanta tips där 😊
Har också boken, det är gröten i boken som dottern gillar :love: Den är riktigt inspirerande att bläddra i. Mitt problem är lite att det stannar vid bläddrade haha.

Har inte känt mig motiverad att ta mig an de riktiga rätterna än.
 
Jag gav av det vi vuxna åt, men i säkra former. Krånglade inte med specialmat överhuvudtaget.
Har du lust att berätta lite hur ni gjorde? Jag tycker som sagt att just det är ganska klurigt, maten vi äter är olämplig för så små och blir i princip en ny rätt om vi anpassar den till bebis. Naturligtvis finns det rätter som passar men de flesta gör inte det.
 
Har du lust att berätta lite hur ni gjorde? Jag tycker som sagt att just det är ganska klurigt, maten vi äter är olämplig för så små och blir i princip en ny rätt om vi anpassar den till bebis. Naturligtvis finns det rätter som passar men de flesta gör inte det.
Vad är det som är olämpligt för barn? Nu är mitt barn stort men när hon var liten åt hon bara våran mat.
 
Båda mina har fått äta själva från 6 månader, jag testade nån gång att göra grötpinnar och sånt men insåg att jag var för lat :angel: Så det blev mest vanlig mat i säkra former, typ banan och leverpastej i stavar eller så (minnet är kort så jag har lite svårt att komma ihåg men jag följde råden i solid starts appen). De åt också bebisgröt med händerna 😅
 
Har du lust att berätta lite hur ni gjorde? Jag tycker som sagt att just det är ganska klurigt, maten vi äter är olämplig för så små och blir i princip en ny rätt om vi anpassar den till bebis. Naturligtvis finns det rätter som passar men de flesta gör inte det.

Jag undrar också, vad är olämpligt?

Äter ni en kryddstark gryta med ris så får bebis ris.

Äter ni kött och potatis får bebis säkra bitar med kött och potatis.

Äter ni spagetti och köttfärssås blir det ett jävla gegg och jag rekommenderar IKEAs plaststol som ni sen duschar av 😂.

I början så tränar bebis bara på att äta. Tränar på smaker, tränar på former, tränar tarmens flora, tränar på hela grejen liksom. Näringsintaget är främst från bröstmjölk eller ersättning.

I takt med att bebis lyckas få i sig mer och mer ökar näringsintaget från maten, i perfekt lagom takt till att tarmen vant sig mer.
 
Oj, jag har inte ens reflekterat över mats lämplighet kan jag erkänna :o
Nu är vår så liten att han inte börjat äta sånt än, men sen har vi tänkt ge av vår mat (lägga undan en klick innan vi saltar bara, på rekommendation av BVC).

Väldigt nyfiken på vad som är olämpligt och varför.
 
Våra har typ fått exakt samma mat som oss från dom var rätt små. Men hade vi tex indisk gryta med en del kryddor, så fick minien samma men med mkt mer kokosmjölk samma med köttfärssås, då blev det med krossade tomater/tomatpure till det den lilla skulle ha.

Lr så typ mosade vi maten och hade lite mjölk i moset :)
 
@Krålus @skiesabove svarar båda i samma svar

Ett urval från den gångna veckan:
Kålpudding med potatis - pga kålen gick puddingen bort, för stora bitar för den lilla
Svennetacos - skulle kunna servera gurkbåtar endast (?)
Egengjord pizza - för torrt/hårt bröd, annars hade man ju kunnat ge pizzabotten med tomatsås
Pastasallad - här inser jag nu att vi kunnat sparat några bitar kyckling och gett tillsammans med gurka :)
Makaroner och falukorv - korv går bort, makaroner potentiell risk utöver svår för bevis att greppa. Vi behöver köpa in pasta som är bebisvänlig

Hur länge kändes det ok att en måltid kunde bestå av bara potatis/ris och eventuellt någon grönsak? Jag inser att jag nog blivit lite lurad av boken jag har och av kommentarer som "den åt vad vi åt från start" för jag ser mer av en komplett måltid framför mig. Eventuellt.

Jag vet att mat just nu bara är för att öva och att näringsbehovet utöver järn täcks av bröstmjölk/ersättning.
 
@Krålus @skiesabove svarar båda i samma svar

Ett urval från den gångna veckan:
Kålpudding med potatis - pga kålen gick puddingen bort, för stora bitar för den lilla
Svennetacos - skulle kunna servera gurkbåtar endast (?)
Egengjord pizza - för torrt/hårt bröd, annars hade man ju kunnat ge pizzabotten med tomatsås
Pastasallad - här inser jag nu att vi kunnat sparat några bitar kyckling och gett tillsammans med gurka :)
Makaroner och falukorv - korv går bort, makaroner potentiell risk utöver svår för bevis att greppa. Vi behöver köpa in pasta som är bebisvänlig

Hur länge kändes det ok att en måltid kunde bestå av bara potatis/ris och eventuellt någon grönsak? Jag inser att jag nog blivit lite lurad av boken jag har och av kommentarer som "den åt vad vi åt från start" för jag ser mer av en komplett måltid framför mig. Eventuellt.

Jag vet att mat just nu bara är för att öva och att näringsbehovet utöver järn täcks av bröstmjölk/ersättning.
Jag anser att all er mat är barnvänlig, varför skulle det inte vara barnvänligt? Vi gjorde variant av blw och pure, till alla tre barn. Har fungerat bra :)
 
Oj, jag har inte ens reflekterat över mats lämplighet kan jag erkänna :o
Nu är vår så liten att han inte börjat äta sånt än, men sen har vi tänkt ge av vår mat (lägga undan en klick innan vi saltar bara, på rekommendation av BVC).

Väldigt nyfiken på vad som är olämpligt och varför.
Du har ju gott om tid att förbereda dig 😊

Det är främst sådant som kan riskera att fastna i halsen som bör undvikas. Generellt rekommenderas stora bitar framför små i början t.ex en stor jordgubbe där bebisen bara kan gnaga på den än en mindre som kan råka slinka ner i halsen.

Vet inte vad mina råd är värda när jag skapar en tråd som denna men rekommenderar Solid starts och/eller Knatteplock på instagram om du är aktiv där. Annars finns det nog böcker på ämnet också, och solid starts appen som är gratis som nämnts tidigare i tråden :)

Bra BVC som rekommenderade er att ge vanlig mat. Vi har bara fått höra att vi ska börja med gröt eller välling...
 
Jag anser att all er mat är barnvänlig, varför skulle det inte vara barnvänligt?
Okej, så bra för oss :D Varför jag inte tycker det står ju i texten (i stort i alla fall)

Hur skulle du servera någon av rätterna till en 6-månaders?
 
Okej, så bra för oss :D Varför jag inte tycker det står ju i texten (i stort i alla fall)

Hur skulle du servera någon av rätterna till en 6-månaders?
Kålpuddingen skulle jag tillaga utan salt, sedan mixa och sedan salta min mat på min tallrik.
Pizzan skulle jag skära i långa slajsar (stavas?) och ge.
Pasta skulle jag välja typ penne, koka utan salt och ge. Korv ge i stavar, dela korven i typ kvarts stavar.
Tacos ge stavar av tex gurka, kanske utan skal, tacobröd i remser, en klick créme fraiche att kladda i, tomater skurna i båtar osv.

Salt är inte farligt i liten mängd, tex i korv :)
 
@eyz att det inte kan fastna i halsen är ju självklart. Inga vindruvor tex. Tänkte mer på vad som skulle vara olämpligt rent råvarumässigt.

Ungen är fyra månader snart, så vi ska börja med smak snart tänkte vi.

Min BVC är kanon! Sköterskan som "har hand om" oss vill alltid göra det så billigt, smidigt och stressfritt som möjligt. Hon är underbar!

Jag undviker Instagrammare som säljer saker.
 
  • Gilla
Reactions: eyz
Kålpuddingen skulle jag tillaga utan salt, sedan mixa och sedan salta min mat på min tallrik.
Pizzan skulle jag skära i långa slajsar (stavas?) och ge.
Pasta skulle jag välja typ penne, koka utan salt och ge. Korv ge i stavar, dela korven i typ kvarts stavar.
Tacos ge stavar av tex gurka, kanske utan skal, tacobröd i remser, en klick créme fraiche att kladda i, tomater skurna i båtar osv.

Salt är inte farligt i liten mängd, tex i korv :)
Okej, som jag skrev tycker jag pizzan blir för hård, varför den inte serverades. Kanske behöver omvärdera det dock!

Korv rekommenderas inte första året på grund av kvävningsrisken. Tacos äter vi med chips och cocktailtomater. Detta behöver vi lära oss att tänka om och anpassa Vilket absolut inte var denna vecka tydligen :angel:

Men generellt har du rätt, jag behöver lära mig bryta ner rätterna bättre :nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp