• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rubytoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 100

rubytoo

Trådstartare
Blir bara så frustrerad när man läser sådant här:

Varför inte index för fälttävlan?
För liten andel av våra hästar har resultat i fälttävlan för att BLUP-index med tillfredsställande säkerhet ska kunna beräknas.

Jag fattar absolut inget alls!! I alla andra länder så räknar man på fälttävlan och de senaste åren har ju det varit hur mycket startande som helst i just fälttävlan!

Läser man den nya tabellen så ligger fäderna till VÄLDIGT många framstående fälttävlanshästar bland de sämsta :mad:

Inte ens deras egna prestationer i fälttävlan räknas in!

Dåligt anser jag!!!!

Jag kan inte för mitt liv anse att man kan bedriva avel genom att gå på siffrorna i Bluppen!

Att de dessutom baserar dessa siffror på förbundets redovisade resultat gör ju saken ännu mer osäker eftersom alla som tävlar vet hur mycket fel det finns i de redovisade resultaten

Sv: Blup????

Tillägg!

Varför eg blandar man ihop 3årstestet OCH tävlingsresultaten för avkommorna??

Det borde ju eg vara olika blup på det, och ser man mer på siffrorona så finns det ju hingstar som har en massa avkommor i 3års som ligger före hingstar som inte har några men som istället har en hel del mkt bra avkommor som tävlar.

Likadant är det ju tvärtom de hingstar som inte har en endaste avkomma i 3årstest, där de har mer presterande avkommor i tävling

Kan inte annat än att hålla med. Kan vara att det är för komplext att räkna på det eftersom det är så mycket som ska stämma för att det ska vara en bra fälttävlanshäst. Ska de delas upp efter vilka som är starkast i respektive del? Jag är inte alls kunnig inom fälttävlan men mycket facinerad så därför sitter jag bara o spånar. Vilka hingstar är det du tänker på som inte ligger bra i BLUP men som är respekterade inom fälttävlansavel?
U

Tycker absolut att detta är en relevant fråga. Jag vet inte om det står någonstanns hur man räknar ut denna siffra, alltså vad som väger tyngst, 3-års eller senare tävlingsmeriter. Hoppas på svar. :)
U

Om jag har fattat det rätt så är delindexen ej tävlingar utan bara 3årstester, så om man jämför den siffran med huvudindex, som är tester + tävlingar, så kan man se hur väl 3 årstesterna har slagit ut.

Jag tycker att det är svårt att få en rättvis uppfattning av äldre och yngre hingstar när de står i samma tabell, de yngre kanske ej har hunnit få tävlande avkommor utan har enbart 3-årstestresultat medan de äldre kan ha många tävlande avkommor.

Tillägg!

Det borde ju eg vara olika blup på det, och ser man mer på siffrorona så finns det ju hingstar som har en massa avkommor i 3års som ligger före hingstar som inte har några men som istället har en hel del mkt bra avkommor som tävlar.

Likadant är det ju tvärtom de hingstar som inte har en endaste avkomma i 3årstest, där de har mer presterande avkommor i tävling

Anledningen till att blandar ihop är att man gjort studier som visar att sambanden mellan dessa resultat är höga. Dvs det ena ger ett hum om det andra.

Vet inte hur man viktar de mot varandra i själva indexet, men jag antar att tävlingsdelen borde väga lite tyngre eftersom det är själva avelsmålet. Treårstest och kvalitets ska ju vara en spegel av hästens framtida möjligheter som tävlingshäst.

Blir bara så frustrerad när man läser sådant här:

Jag fattar absolut inget alls!! I alla andra länder så räknar man på fälttävlan och de senaste åren har ju det varit hur mycket startande som helst i just fälttävlan!

Läser man den nya tabellen så ligger fäderna till VÄLDIGT många framstående fälttävlanshästar bland de sämsta :mad:

Inte ens deras egna prestationer i fälttävlan räknas in!

Dåligt anser jag!!!!

Jag kan inte för mitt liv anse att man kan bedriva avel genom att gå på siffrorna i Bluppen!

Att de dessutom baserar dessa siffror på förbundets redovisade resultat gör ju saken ännu mer osäker eftersom alla som tävlar vet hur mycket fel det finns i de redovisade resultaten

Jag tycker inte alls att det är konstigt. För att kunna beräkna ett index, och för att det överhuvudtaget ska säga något och vara intressant, måste hingsten ha 15 bedömda avkommor eller fler. Och det måste vara några hingstar som har det, annars finns det ju inget att jämföra mot.

Tar man dressyr och hoppning har vi ju tidiga resultat att räkna index på. Som speglar väl de framtida möjligheterna som dressyr eller hopptävlingshäst (finns studier på detta). Vi har inga fälttävlanstest, alltså finns det bara tävlingsmeriter att beräkna index på. Och då måste hingstarna ha 15 eller fler tävlande avkommor med placeringar. Hur många har det?

Jag förstår inte hur man ska bedriva avel utan ett BLUP-index. Vad ska man gå på då? Hingstägarnas egna upprapningar av hingstens och avkommornas meriter? Hur ska man kunna värdera dem objektivt?

Självklart ska man om man bedriver seriös avel inte stirra sig blind på BLUP, men de ger ändå en fingervisning om hingstarnas nedärvning.

Man kan ju faktiskt utifrån vad man själv anser sålla bland BLUP-delindexen och på så sätt få fram t ex ett "fälttävlansindex".

Treårstest och kvalitets ska ju vara en spegel av hästens framtida möjligheter som tävlingshäst.

Exempelvis en yngre hingst som Quite Easy, enligt delindex har han130 och 130 ( 351 stycken i 3årstest+kval.tävl), med tävlingar blir det index 131 ( 100 stycken). Jämför med Irco Marcos delindex, där har 129 och 125 ( 114 st kvaltävl), med tävling index 158 ( 310 stycken).

Speglar delindexen från unghästtiden det hingsten har lämnat? Jag tycker nog t ex att IM blev en bättre förärvare än vad delindexen säger. Om QEs delindex speglar hans förärvning på samma vis som IM vet vi om 10 år.
I dag tycker jag att man borde ha hingstarna i t ex 5-årsintervaller och jämföra deras blupvärden där och på så vis få det mer överskådligt vilka hingstar i en viss åldersgrupp som lämnat vad.

Jag tycker inte alls att det är konstigt. För att kunna beräkna ett index, och för att det överhuvudtaget ska säga något och vara intressant, måste hingsten ha 15 bedömda avkommor eller fler. Och det måste vara några hingstar som har det, annars finns det ju inget att jämföra mot.

3årstest fanns ju in et förr i tiden varför då jämföra hingstar som har avkommor där???

Tar man dressyr och hoppning har vi ju tidiga resultat att räkna index på. Som speglar väl de framtida möjligheterna som dressyr eller hopptävlingshäst (finns studier på detta). Vi har inga fälttävlanstest, alltså finns det bara tävlingsmeriter att beräkna index på. Och då måste hingstarna ha 15 eller fler tävlande avkommor med placeringar. Hur många har det?

Just därför så skall man ju inte blanda ihop tävling med 3årstest, och gör man det inte så skulle man kunna ta ut index på ren tävling i samtliga grenar!

Jag förstår inte hur man ska bedriva avel utan ett BLUP-index. Vad ska man gå på då? Hingstägarnas egna upprapningar av hingstens och avkommornas meriter? Hur ska man kunna värdera dem objektivt?

BLUP som används på rätt sätt! Iom detta så är visar detta ju att några av de allra främsta fälttävlanshingstarna inte har så värst bra BLUP eftersom man inte räknar in den grenen. Och tittar man rent krass så skulle ju dessa hingstar inte användas och då försvinner några av Sveriges (världens) bästa fälttävlanshästar som placarer sig högt på OS/VM etc

Självklart ska man om man bedriver seriös avel inte stirra sig blind på BLUP, men de ger ändå en fingervisning om hingstarnas nedärvning.

Men helt ärlig är den ju inte!

Man kan ju faktiskt utifrån vad man själv anser sålla bland BLUP-delindexen och på så sätt få fram t ex ett "fälttävlansindex".

Jasså på vilket sätt då?? Visa mig gärna det

Det finns en del problem om man bara skulle använda sig av tävlingsprestationer.

Det största är att hingstarna skulle vara mycket äldre innan de fick en BLUP, eftersom tävlingsresultat kommer senare i livet än treårstest och kvalitets. Därmed skulle avelsframsteget bromsas betydligt.

Ett annat prolem är säkerheten i tävlingsresultaten. olgaklara nämner en faktor: tillförlitligheten i resultatinrapporteringen. En annan sak är att tävlingresultat inte kan jämföras med varandra rakt av. En placering på en tävling är inte helt jämförbar med en annan. Där är treårs och kvalitets bättre, eftersom de är standardiserade.

Men det är intressant med dina jämförelser!

3årstest fanns ju in et förr i tiden varför då jämföra hingstar som har avkommor där???

Alternativet hade ju varit att inte kunna jämföra hingstarna alls. Hade det varit bättre?

Just därför så skall man ju inte blanda ihop tävling med 3årstest, och gör man det inte så skulle man kunna ta ut index på ren tävling i samtliga grenar!

Se mitt svar till Pastejja.

BLUP som används på rätt sätt! Iom detta så är visar detta ju att några av de allra främsta fälttävlanshingstarna inte har så värst bra BLUP eftersom man inte räknar in den grenen. Och tittar man rent krass så skulle ju dessa hingstar inte användas och då försvinner några av Sveriges (världens) bästa fälttävlanshästar som placarer sig högt på OS/VM etc

Om de hade ett bra fälttävansindex skulle de hingstarna som låg i topp där förmodligen, som jag tippar på att de redan görs idag även utan index, användas av de uppfödare som satsar på fälttävlansavel. Tyvärr är de inte så många idag. Min gissning är att de flesta av dagens fälttävlanshästar är hästar framavlade utan fälttävlansavelsmål.

Men helt ärlig är den ju inte!

Ärlig? Det är statistik, alltså rena siffror. De ljuger inte, men visar inte heller alla gånger hela sanningen. Som BLUP ju betyder så är det den bästa skattningen (dvs kvalificerade "gissningen") av hästens avelsvärde.
Jasså på vilket sätt då?? Visa mig gärna det

Nu är jag inte helt inne på vad för egenskaper man vill ha hos en fälttävlanshäst. Men ta de egenskaper du tycker är viktigast och kolla vilken hingst som ligger i topp där. T ex bra hopp, bra galopp och hyfsad dressyr. Eller vad man nu kan tänka sig. Man skulle t o m kunna tänka sig att vikta de egenskaper man tycker är viktigast och räkna ihop någon slags fälttävlanspoäng.

Senast ändrad:

Jag menar att Blup ljuger när det gäller tävlings statestik.

Det står att man hämtat resultaten från förbundets databas, men denna databas är hur opålitlig som helst och framför allt så tas inte resultat med från tävlingar utomlands!

Jag vet inte om jag anser att man kan ta med 3års och jämföra med gamla hingstar som inte har någon avkomma med i 3års eftersom det inta fanns när hingsten var aktuell, det är det jag menade

Nej Blup genom att ta ut olika kriterier i det för att hitta en hingst som passar till fälttävlansavel går ju inte med tanke på att de hingstar som nu lämnat de bästa ligger nästen sist i listorna :crazy:

Det här med att ha med tävlingresultat i BLUPen är ju ganska nytt, och tillkom efter önskemål från allmänheten (efter studier om det var möjligt).

Om du anser att databasen är opålitlig hoppas jag att påpekat detta för de inblandade i den?

Om resultat utomlands ifrån inte är med är det en klar miss, det finns ju då en rätt stor risk att man missar de allra bästa klasserna, är det verkligen så?

Tanken med att ha med treårs är ju att man ska kunna få resultat så tidigt som möjligt. Det finns studier på att resultaten från treårs och resultaten från kvalitets har ett högt samband (dvs att det är samma egenskaper man bedömer) vilket innebär att resultaten från de båda bedömningarna kan värderas ganska lika (avelsmässigt sett). Därför spelar det inte så stor roll att en del hingstar har avkommor med båda bedömningarna och en del bara från kvalitets.

Är du säker? Ligger de sist på alla kriterier? Kanske kan du hitta den punkt där de inte gör det?

Om man nu skulle överväga ett fälttävlansindex. Skulle det endast baseras på tävlingsresultat? Som du anser inte är tillförlitliga? Där de svåraste tävlingarna går utomlands och inte finns med? Hur många hingstar har 15 avkommor med resultat i fälttävlan?

Du har en hel del poänger i det du skriver. Speciellt det med att få ett snabbt avkomme resultat.

Men det kanske inte är rätt väg att jämföra äldre hingstar som var verksamma då 3års inte fanns det är det jag menar. Man kan ju faktiskt ha olika Blup index för de olika kriterierna.

Jo det med förbundets resultatdatabas har påpekats under många år och även här på buke har det diskuterats.

tyvärr så kommer inte utländska resultat med, nu menar jag inte bara de internationella FEI tävlingarna för det finns ju faktiskt en hel drös exporterade hästar som tävlar i höga klasser utomlands. Dessa kommer aldrig med i Blup indexen :(

Även förr i tiden så kom inte de internationella FEI tävlingarna med i förbundets resultat, det har det dock blivit bättre med. Men då tänker jag mest på de äldre hingstarna.

jag har en uppfödning som blev tvåa i en internationell fälttävlan i Schweiz för många år sedan, denna finns ingenstans redovisad och gagnar ju inte hingsten eller henne själv. detta är inte ett undantag tyvärr

Det är ju verkligen jättedåligt om det är så! Med de internationella tävlingarna menar jag. Någonting som kommer förändras kan man hoppas.

Det jag menar med treårs är att det egentligen inte spelar så stor roll om hingsten har avkommor med treårsres. eller kvalitetsres., de är jämförbara.

Jag tror att eftersom allmänheten redan har problem med att läsa och förstå BLUP som den är idag så skulle det tyvärr inte bli bättre om man delade upp den i ännu fler index. Dessutom skulle det ta längre tid innan hingstarna fick BLUP.

Vilka hingstar räknas som bra fälttävlansförvärvare?

De jag nämt tidigare i tråden har alla avkommor i svår internationell klass, tillika OS,VM etc

Hade avkommornas prestationer i fälttävlan räknats in så hade nog inte Artist sänkts.

Liknande trådar

S
Avel En lång historia kort - Jag har helt plötsligt ett fullblodsto hemma. Tanken var att sälja henne när hon fått ordning på sina...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: sarabacklund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka