gylle

Trådstartare
Blev ju en avstickare i en annan tråd så nu startar jag en egen för det, såg idag att de nya danska Blup kommit nu även med ett tävlings Blup finns artikel om det på Ridsports hemsida. Var inne och kollade hela på dansk hästdata.
Trevlig läsning för mig;) Casir Ask toppar hoppningens totalindex (unghästblup + tävlingsblup), Carano toppar unghästblup och trea i total, överraskningen Willemoes (lillkillens mormors helsysters avkomma) toppar överlägset tävlingsblup och tvåa i totalen så tjocka släkten sköter sig.

Såg i den andra tråden att bla Görel själv hade räknat ut blup för sin blivande fölis. Hur räknar man ut blup själv ? Trodde jag skulle vara smart och kollade på lillkillens helsyster då jag trodde alla stona fått blup men tji fick jag endast visade ston i Danmark har blupsiffror. Så hur räknar jag ut hans blup i förhållande till hans föräldrar och hur lägger jag sedan in i beräkningen hans resultat från kvalitet som ju påverkar ?

En rolig liten detalj som genast stack mig i ögonen och gjorde att jag var tvungen att kolla generation efter generation bakåt är att hans släkts (samtliga individer med blup) starkaste förärvning med högst siffror exteriört ligger på överlinjen (vilken var densamma som fällde honom exteriört på bruksprovet ifjor;) )

För övrigt behöver jag väl inte tillägga vem som toppar dressyrindex i Danmark kan det vara någon annan än Don Shuffro.

Sv: Blup

....och jag har aldrig varit speciellt intresserad av BLUP utan ser det mer som en massa siffror redovisade i tabeller uppifrån och ner med alldeles för många avvikande faktorer att ta hänsyn till...alldeles för mkt: - och -men - tänk på, osv....:crazy:

Det jag däremot är intrsserad av är hur många % svårklassavkommor en hingst har ( om han uppnått den åldern ).

Dessutom är jag mer för att titta på avelsindividerna själva, både hingstar och ston - deras mödernelinjer och deras prestationer i avel och sport...ridbarhet, temperament etc.

Jag tycker även att det ger mig mer att titta på andra uppfödares individer hur har dom tänkt och vilket blod har dom korsat och vad har det gett osv...typ goldencross...

Nej om det vore så enkelt att BLUPPEN vore så fantastisk då skulle alla anhängare av Bluppen ha mkt större framgångar i avelsammanhang än vad dom faktist har idag...:crazy:

Nu är det nog dags att ducka :angel: :D

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Nu är jag inte så insatt i just Blup, men den danska (som jag efter att ha läst på lite om den förstått omfattar mer än den svenska) kan jag nog säga är ett ganska bra mått på vad hingstarna ger. Nu är ju danskarnas alla tester mer utförliga vad gäller poängsättning på mindre grupper än våra klumpbedömningar som inte utkristalliserar så mkt. I danskarnas unghästblup har du med även alla unghästchampionat (alltså även 4-5 och 6 års) vilka ju i Danmark poängbedöms och inte som här enbart efter resultat. I deras tävlings blup(nytt för i år) har du just avkommernas tävlingsresultat. Ridbarheten är ju en mkt stor bedömningspunkt i Danmark och de har testryttare på alla sina unghästbedömningar tom på 3-års sadelkåring. Domaren sätter ett betyg under egen ryttare, ett betyg under testryttare och testryttaren sätter också betyg. Och ridbarheten har självklart en egen plats i blupen i så väl hopp som dressyr.

Vad jag alltid har reagerat på är hur tydligt blupen i Danmark stämmer med nedärvningen på avkommer till just den hingsten, för ett par år sedan innan Carano användes lika friskt till gångartsavel som han gör idag (vilket tydligt har sänkt hans blup i hoppningen) så såg man mkt tydligt att hans starkaste nedärvning var ryggverksamhet och ridbarhet vad gällde hoppningen vilket stämt på varenda avkomma jag sett efter honom medans Casir var mkt tydlig i sin förärvning vad gällde taxering och benteknik och ridbarhet men något svagare ryggverksamhet vilket också stämde exakt med avkommerna. CB II gav mkt bra benteknik, taxering lite mindre rygg och ridbarhet lika klockrent där.

Där finns ju även en stor skillnad i den danskas innehåll/säkerhet och det är ju att alla ston måste visas innan de sätts i avel och inte som här att det är frivilligt.

Här förstår jag knappt vad de grundar sin blup på med tanke på att om jag fattat det rätt bara är härstamning och kvalitetsbedömning som är med, och med tanke på hur få hästar som visas på kvalitet så kan det ju inte ge så mkt underlag. Eller jag har fattat fel om vad som ingår ?

Nu vet du säkert att jag är mkt noga med att kolla upp mödernestammarna på det jag avlar på, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Det mesta man lär sig om hingstarnas förärvning gör man ju genom att se avkommerna ute på vanliga tävlingar och just se vilka bitar de förärver starkt. Det mesta jag kan om de danska hingstarna har jag lärt mig av danska uppfödare och genom att titta på och prova stora mängder av deras avkommer, genom en tabell lär man sig ingenting men man kan få tips om i vilken riktning man skall styra blicken.

Du har helt klart en poäng i att det danska Blup systemet verkar mer välorganiserat och lite mer översiktligt och genomtänkt än det svenska.

Just detta med treårstetster och kvalitetsbedömningarnas tyngd i det svenska blupsystemet vänder jag mig också emot - då jag inte har som avelsmål att avla fram unghästar som ska klara av dessa bedömningar med strålande resultat som huvudmål utan jag vill i första hand avla fram prestationsstarka hästar för sporten - därför vill jag se resultat från dessa prestationer...i detta följer också att jag hellre väljer unghästchampionaten till mina unghästar framför kvalitetsbedömningarna...

Däremot så skulle jag gärna se att vi hade bruksprov för våra ston då med ungefär samma upplägg som kvalitetsbedömningarna, men att man lade till dels testryttare men även en bedömning av temperamnetet och ridbarheten under dessa ryttare...

....och hingsten din har ett mkt meriterat möderne :D det är jag den första att hålla med om...du behöver inte räkna Blup på honom - du har ju allt svart på vitt :D lita på det du ser och känner och redan vet...

Helen

clownen skrev:
Däremot så skulle jag gärna se att vi hade bruksprov för våra ston då med ungefär samma upplägg som kvalitetsbedömningarna, men att man lade till dels testryttare men även en bedömning av temperamnetet och ridbarheten under dessa ryttare...

....och hingsten din har ett mkt meriterat möderne :D det är jag den första att hålla med om...du behöver inte räkna Blup på honom - du har ju allt svart på vitt :D lita på det du ser och känner och redan vet...

Helen

Danskarna har ju sina varianter dels sadelkåring för treåringar ingår ju ungefär samma som vårt treårstest men dock även uppsutten ridning med såväl egen ryttare och testryttare, har sett filmer från dessa och tycker dock att de ställer för höga krav på treåringarna, dessutom är flera av dessa mitt i sommaren vansinnigt enligt mig då tycker jag att en treåring skall vara på bete och inte i full visningskondition. I ridningen skall de arbeta i form och även kunna länga och korta sig och dylikt alltså betydligt större krav än vi har på vårt ridprov.

Sedan har de ju egenskapstesterna som jag tycker är något vi borde införa. Dessa kan genomföras när som helst från 4 års ålder och uppåt alltså även på äldre ston. Upplägget är som vår kvalitet ungefär med skillnaden att det även är testryttare och man kan även välja att endast genomföra en av disiplinerna (man är alltså inte tvungen att genomföra hoppning på gångarts sto och vise versa). Tycker just den biten att man även kan få ett äldre sto testat och bedömt, det är något som saknas i sverige.

Betr Blup på lillkillen så skulle jag ju räkna ut på honom för att kunna räkna ut på fölisarna (måste ju planera in om jag skall köpa hopp eller dressyrsadel till dem:D )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka