Blup på islandshäst

T

Trolltyg

Läste just en annons där det stod "Blup-sto". När blir de det? Alla hästar har väl en blup om än en låg sådan? Vad är en hög blup? Medel? Låg? Mitt föl för i år har 112,5 i blup, vad anses om en sådan siffra?

Sv: Blup på islandshäst

Mera om Blup kan du läsa här:
http://www.icelandichorse.se/new/avel/BLUPinled.htm

Det finns mera att läsa om avel och blup hos SIF, under just avel. Med ett blup-sto menar man alltså en häst som har hög blup, och troligen att hon kan producera hingstar med tidig betäckningsrätt.

Dock räknas blupen om varje år efter bedömningar osv, så inget är skrivet i sten. Några blir höjda, vissa har till och med fått rejäla sänkningar.

Det finns även många som inte använder sig av blupen alls, det är ju ett förväntat avelsvärde. Själv skulle jag inte stirra mig blind på totalen, i en potentiell avelsmatchning är vissa egenskaper viktigare än andra - beroende på vad man vill avla och inte minst komplettera sin häst med.

Medel tror jag är 100 i blup. Har för mig att man ej rek att avla på ston under 100...
Vid 115 får en hingst begränsat betäckningstillstånd utan avelsvärdering vill jag minnas, så 115 måste väl räknas som ganska bra.
Tror att avelshingstar osv har kring 130 i blup.

Min lilla gullis har 110, ska tydligen vara lovande, men knappast hingstämne.

Runt 130 är att ta i. Orri har t ex 126 vilket är imponerande med tanke på antalet avkommor (1054 i WorldFengur, 416 bedömda), och exaktheten i hans blup - hela 100% ...

Inom hopp och dressyr ligger blupsiffrorna högre.

Att vissa hingstar får betäcka tack vare sin blup är jag med på. Men när säger man blup-sto!

Jag har hört blup-sto om ston som har haft över 110 i blup. De kan ju med en bra hingst producera hingstar som får över 115 i blup och därmed begränsat betäckningstillstånd när de är två år.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar