Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min har 91 men det förklaras av att det är så få visade i hennes släkt. Hennes allra närmaste släkt är iallafall omgärdade av väl tilltagna goda vitsord av proffs. T ex om min hästs nu vuxna dotter är det sagt att hon skulle blivit förstaklassbedömd om hon visats och att hennes exteriör är exakt idealet för en islandshäst. Med mera. Känns lite dumt att avla på ett sto med så låg BLUP, men alla berömmer denna familjen, ju. Och jag skulle gärna vilja ha hennes avkomma.
Har en ettåring med 110 i BLUP, vill gärna visa henne när det blir dags och låta henne få några föl. Men det är långt dit nu.
Man ska nog inte stirra sej blind på BLUP:en, utan mest se det som ett hjälpmedel bland flera. Har man inga möjligheter att skaffa mer information om hästen i fråga så är BLUP:en bra att börja med. Men det finns fler egenskaper än de som mäts i siffror, och som sagt så är inte BLUP:en alltid så rättivs heller eftersom så många hästar inte visas.
Vad jag avsåg här var ett väntat föl, som man själv kan räkna ut blupen på, genom att plusa ihop båda föräldrarnas blup och dela med två. Och det kan ju hamna på en halvpoäng..
Hundavel & Ras Då hundarna är ca 100 mil ifrån oss så skulle vi endå köra förbi. Uppfödaren fick akut förhinder men sa vi kan komma endå för hans mamma...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.