BLUP och index...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rigoletto
  • Startdatum Startdatum
R

Rigoletto

Jag förstår mej inte alls på det här med BLUP och index. Hur vet man vad som är bra och inte? Hur räknar dom ut det?
Är det någon som kan förklara det lite enkelt för mej?? :confused:
Om en hingst har ett totalindex på 117, är det bra eller dåligt?

Sv: BLUP och index...

BLUP är en enkel översikt över våra hingstar. 100 är som sagt ett normalvärde. Så använd inte något under 100... Det brukar betyda att dom inte är nåt vidare. Sen beror det ju på hur kinkig man är. Det är enkelt att skaffa sig en översikt av hur hingsten förvärver sig. Om en hingst tex har 105 i gångarter och 175 i hoppning så visar hans avkommor mycket bra resultat i hoppningen men bara medel i gångarter.

Titta gärna i övriga indexdelen eftersom (om jag inte misstar mig) BLUP räknas på 3-årstestresultaten. Tex procent av avkommor i tävling, samt mankhöjd brukar finnas. Det bästa brukar vara att köpa Ridsport när dom har BLUPindex för dom brukar förklara också.

Blup-indexen beräknas på härstamning, egna resultat vid kvalitetsbedömning och avkommors (och släktingars) resultat vid kvalitetsbedömning och ger en fingervisning om förväntad förvärvning.

Alltså inga 3-årstest, tävlingsresultat, fölmönstringsresultat eller annat räknas med.
Det får man titta på i annan statistik.

Du ska inte välja hingst/sto enbart efter Blup-index. Det är bara en liten del av all information som finns om hingstar och ston.

En hingst med 117 i totalindex kan vara en bra hingst om han har ett högt index i t ex hoppning - ca 130 eller mer (hans ev låga index i dressyr kan då ha dragit ned totalindex). Har hingsten mellan 100 och 120 i både hopp och gångartsindex finns risk för att han sänks ned till C om han inte har avkommor som tävlar framgångsrikt.

Det är viktigt att komma ihåg att ett sto kan vara jättebra trots att det har under 100 i index.

Senast ändrad:

En av våra nu döda elithingstar har 51 på ben och 163 på skritten...

Det här med benen är intressant - ädla hingstar med stort fullblods inslag har nästan alla lågt index på ben.
Det är väl så att gracila ben har setts som en större styggelse än grova ben ("rejält skelett").
Gillar man ädla hästar kanske man inte behöver fästa så stor vikt just vid det indexet.

Det är Ceylon som har den BLUP-en, och han var ju över 60% fullblod...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: Myzan87
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka