Blött parti i hösilagebal..?

Sv: Blött parti i hösilagebal..?

Jag läste på en amerikansk hemsida att dom tyckte vi var galna i Sverige som trodde att vi kunde ha torrhö utan att det möglade. Vi har alldeles för fuktiga höstar o vintrar för det.

Sjukdomer, död häster från botulism.
Mina egen sunt förnufft, erfarenhet och friska häster är bevis nog för mig.
En så länge har jag tillgång till bra hö, den dagen jag få inte ta på det är den dagen jag för sluta med häster eller flytta till ett annat land.

Nu kan ju hästar bli sjuka och dö även av dåligt hö. Och för den delen få botulism fast de äter hö med.

Men, jag ogillar kraftigt din jämförelsen mellan bra hö och dåligt silage.

BÅDE hö och silage är UTMÄRKT hästfoder så länge man just ser till att välja bra foder med omsorg. BÅDE hö och hösilage är ett värdelöst hästfoder när det inte är bra. Men av någon anledning så vill gärna de som inte föredrar silage använda dåligt silage som jämförelse, och det blir tämligen onyanserat och är svårt att diskutera då.

Sen, du ska givetvis ge hö till dina hästar om det passar dig och dina hästar bäst. Men varför kan inte de som anser att silage passar de och deras hästar bäst få ge det? Att du personligen tycker en sak är okej, men varför känner du att du måste försöka övertala andra att tycka som du - när det är just tyckande och inte fakta?

Jag läste på en amerikansk hemsida att dom tyckte vi var galna i Sverige som trodde att vi kunde ha torrhö utan att det möglade. Vi har alldeles för fuktiga höstar o vintrar för det.

En korv med bröd tack.
Skulla var rolig att läsa.
Förfättern kan inte har kommit från west coast Oregon/Washington!
Bonder i fuktig klimat här lärt sig hur man undvika utta mögel. Jag har nämnt övertäckning, ett annat sätt var att strö på sält.

Det är mångdubbelt fler hästar som dör av dåligt hö (luftvägssjukdomar) än de som blir dåliga och dör av silage. Botulism kan komma av torrt kraftfoder (vill minnas att Tyskland hade en stor besättning som dog av botulism via pelleterat foder), eller som här i Skåne, bete på strandängar som legat under vatten delar av året.

Alla väljer själv SINA för- mot SINA nackdelar, men du är väl kategorisk i dina uttalanden.

Att salta hö har bevisat drar ner fukt i höet snarare än tar fukt UR höet. Vi har alltid täckt med halmbalar, men ändå fått fukt i torrhö. Vissa år inget, andra år mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 973
Senast: trollmamma
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 407
Foder & Strö Hej hösilagekunniga! Anv 100kg hösilagebalar med ts-halt på ca 50. Jäst har förekommit mer eller mindre i samtliga balar. Öppnat 4 st...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: experten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka