Blött parti i hösilagebal..?

Sv: Blött parti i hösilagebal..?

På sista kakan in den balen var det en blöt fläck + en handflatestort ludd... Mögel? Luktade dock inget konstigt men slängde den naturligtvis...

Jag gissar att detluktade konstigt men att du ännu inte har lärt dig känna igen hur mögel i silage luktar. Det är en helt annan lukt än den vanliga mögellukten. Nästa gång du ser en sådan fläck ta då en tuss frächt foder och lukta och jämför med så tror jag du upptäcker vad jag menar :laugh:.

Jag gissar att detluktade konstigt men att du ännu inte har lärt dig känna igen hur mögel i silage luktar. Det är en helt annan lukt än den vanliga mögellukten. Nästa gång du ser en sådan fläck ta då en tuss frächt foder och lukta och jämför med så tror jag du upptäcker vad jag menar :laugh:.

Jag gjorde så. Var i och för sig några år sen jag hade hösilage men tror mig komma ihåg hur det luktar. Brukar hur som helst alltid lukta på en bra bal, bara för att vara säker.

Jag rekommenderar en genomläsning på sidan, det finns mycket som är intressant inte bara artikeln i länken.

Jo, många av dina frågor får svar där.

Jag ska slå en flukt när jag har lite mer tid att tröska igenom alster på engelska, det var ett tag sedan.

Dåliga hästmagar i samband med blött grovfoder kan ju ha med så mycket att göra, fiberhalt och ev. tillsatsmedel. Jag vill minnas att just blött ensilage i början av sin karriär som hästfoder introducerades rätt häftigt i foderstat (kanske sämre kunskap om vikten av långsamma foderbyten?) och att det då ofta var rena kofoder med just tillsatsmedel för konserveringseffekten. Det har ju hänt en del både med kunskapen och fodermedlen sedan hästägare började överväga att fodra med annat än torrhö.

Jag ska slå en flukt när jag har lite mer tid att tröska igenom alster på engelska, det var ett tag sedan.

Dåliga hästmagar i samband med blött grovfoder kan ju ha med så mycket att göra, fiberhalt och ev. tillsatsmedel. Jag vill minnas att just blött ensilage i början av sin karriär som hästfoder introducerades rätt häftigt i foderstat (kanske sämre kunskap om vikten av långsamma foderbyten?) och att det då ofta var rena kofoder med just tillsatsmedel för konserveringseffekten. Det har ju hänt en del både med kunskapen och fodermedlen sedan hästägare började överväga att fodra med annat än torrhö.

Man kan alltid peka finger på den ena eller den andra, slut result andra sig inte. Aven efter tillvänjning hästerna som togs i arbete på sådan blott foder bliv dålig.
DET ÄR RENA FÄKTA.
David Slottner i sina avhändling har inte lägt främ non bevis på sitt påståenda att "torr foder mögler forter an blott". Snarer research från Purdue University vissa motsätts! som för oss vanliga folk är helt logisk, trolig och en ren fakta i livet, "ett blott miljö ger upphov till mögel tillväxt" man behöve inte att vara Einstien for att begripper det.

Fakta:
Igen häst har nonsin dott av vatten och gott hö, och sånt råd har funnits i all lititure om hästhållning i alla tider.
Att gå utt och rådgiva okunnig ungdom om deras häst foderstätt är att sticka utt haken.
Vem stå till svars om valmenning råd slår fel?

Jag har inte rådgett någon i det här fallet. Däremot menar jag att blött foder inte per automatik inte innebär en större risk för mögel. Eftersom blött silage just ensileras ger det en sämre miljö för mögeltillväxt. Torrt plastat grovfoder innebär däremot en rad risker, både vad gäller plastskador och mikroskopiska luftinsläpp och den miljö fodret erbjuder mögel efter öppnandet.

Tvärtom skulle jag vilja säga att det är farligt som skett i stor utsträckning de senaste åren; att lovsjunga torrt hösilage som det enda rätta. Jag har själv delat stall med många som anser att med torrt hösilage finns inga risker, och de hästarna har ofta fått mögelangripet hösilage eftersom deras balar har stått öppnade upp till två veckor. Inte sällan har det dessutom gått värme i balen.

Oavsett vad man väljer för foder måste man söka kunskap om foderslaget, inte bara lyssna på försäljare och de som lovsjunder produkten. Det finns alltid en baksida på varje mynt. Titta på den.

Fast det är ju en viss skillnad på att förvara hö i en "blöt" miljö (där högre mängd vatten ökar risken för mögel) och blötheten hos ett ensilage där vattenmängden är inblandad konserveringsprocessen - som är en helt annan process än att torka hö. Den sida du hänvisar till handlar i stor sett bara om hö.

Jag har inte rådgett någon i det här fallet. Däremot menar jag att blött foder inte per automatik inte innebär en större risk för mögel. Eftersom blött silage just ensileras ger det en sämre miljö för mögeltillväxt. Torrt plastat grovfoder innebär däremot en rad risker, både vad gäller plastskador och mikroskopiska luftinsläpp och den miljö fodret erbjuder mögel efter öppnandet.

I am not yelling! just trying too answer.
Nej du har inte rådgivet har, men du kom utt att med händsen till mögel är blott foder bättre och peka på what´s his name now? där hans huvud studia är foder ått mjälk och kött djur besättning med lite händvissing till häster.
Han prata om oplästed torr båler och dessa socker kristaler som kan ger upphov till mögel om allt är gynsam för dess uttvekling, allså syra och ett visst fuktighet, finns inte den vatten mängd kan det inte växer mögel.
Det kan uppstå damn mögel på torr båler på uttsiden där höet dra till sig fuktig luft som på host kanten, det är därför vi alltid täckt över höet med hälm, själv har jag änvant armé filter,dom blir helt vit av damn, och höet är sååå finn.

Tvärtom skulle jag vilja säga att det är farligt som skett i stor utsträckning de senaste åren; att lovsjunga torrt hösilage som det enda rätta. Jag har själv delat stall med många som anser att med torrt hösilage finns inga risker, och de hästarna har ofta fått mögelangripet hösilage eftersom deras balar har stått öppnade upp till två veckor. Inte sällan har det dessutom gått värme i balen.

Ja visst Lovi, god om du visst hur många ladugård har bränt ner från Spontanias Conbustion, från hö som var inte tillräklig torrt, eller ensilage silo som har gott upp i rök. Det har jag känt sen barns ben och det prata dom om i den siten du fick av mig.

Oavsett vad man väljer för foder måste man söka kunskap om foderslaget, inte bara lyssna på försäljare och de som lovsjunder produkten. Det finns alltid en baksida på varje mynt. Titta på den.
Försäljare är utt att känna penger och fast talk det du vill höra, (you know, USED CAR SALESMEN) Det bäste kundskap är good erfarenhet, look, feel, smell. Sånt är lite svårt med plasted foder, där kan man snacka om Grisen i Sacken.
Hoppas det är läsbar.
Later Lovi

Fast du kan se, lukta och känna på plastat foder med, såfort du öppnat balen. Dvs är fodret minsta tveksamt kan du låta bli att ge det. På samma vis som en höbal som är tveksam när den ska användas.

Bara för att det är inplastat innebär det ju inte att man skär upp balen och serverar utan att kolla. Lika lite som folk struntar i att kolla så höet i en höbal verkligen är okej.

Förlåt jag kom inte tillbaka.
Visst, med hög fuktighet kan det bli mögel som läger sig om höet, därför övertäckning med hälm, filter eller nåt.

Siten jag händvisa är av hästens gov foder.

Nackdel är att du vet inte vad du har föran du kommit hem och sprätt upp bålen.
Vad ska man göra då om det vissa sig att den är dålig? Du med en 35kg. kan kör den tillbaka till bonden men dom som har en 300-400kg?! Jag tro inte han har lust att komma och hämta den, då för du själv bäxa utt det non stans där den inte stå i vägen, och sen hur ska man bli av med det? den är för blott för att elda upp!

Nackdel är att du vet inte vad du har föran du kommit hem och sprätt upp bålen.
Vad ska man göra då om det vissa sig att den är dålig? Du med en 35kg. kan kör den tillbaka till bonden men dom som har en 300-400kg?! Jag tro inte han har lust att komma och hämta den, då för du själv bäxa utt det non stans där den inte stå i vägen, och sen hur ska man bli av med det? den är för blott för att elda upp!

En seriös producent har garanti på sina balar. Dvs om en bal skulle vara dålig (det bör vara ytterst få balar/säsong som är dåliga dock) så byts den ut utan kostnad.

Har haft likadant oavsett producent och oavsett små eller storbal. De små balarna är ju rätt lätta att slänga själv. Storbalar har tagits med i retur och kasserats hos producenten/leverantören.

Så, inget problem alls faktiskt? Det enda jag gör det fåtal dåliga balar som är på en säsong, är talar om det för den jag köper mina balar av. Då får jag en ny bal. Och som sagt på den tiden jag hade storbal så den dåliga balen togs med tillbaka vid nästa leverans.

Då var det värre det extremt regniga år 2000. Det bara regnade den sommaren. Jag avstod att köpa årshö det året då jag hade tillräckligt av 1999 års skörd för att klara mig. Allt för att inte riskera få in fuktigt hö. TYvärr var det lika blött den vintern, det regnade och regnade och luftfuktigheten var skyhög. Så det var ett problem för många att snustorrt hö på skullarna möglade. Så även hos oss - första gången på 35 år. Så jag tillbringade mellandagarna julen -00 att elda upp flera ton hö. Det var många gånger jobbigare kasta ut det från skullen, köra det till eldningsvänlig plats, och sen sitta och vakta det stora bålet och lägga på mer hö i lagom takt.

(Det mesta brinner för övrigt med rätt accelerator, så man kan elda upp silage med - men man får rätt mycket vit rök när vattnet som finns förångas)

Så, jag tycker du målar upp en extremt onyanserad bild. Det finns för- och nackdelar både med plastat vallfoder och hö. Båda två är utmärkt hästfoder om man bara har kunskap och väljer sitt foder med omsorg - men det är väl en självklarhet att man gör..?

Senast ändrad:

Baby, can you keep i short.
Du som har tur med din producent :bow:
Some are not so lucky :mad:.
Allt har fördel-nackdel.
Trotts Garanti verka det som du kan till o med få dåliga hö bål som du måste bli av med på ett eller annat sätt.
Köp du din gris i sacken och jag kan inspekter mina innan jag släpper hem fan skapet:
Då bli vi båda Glad o Njöd :D

Du får det att låta så enkelt. Välj hö för att det är lättare att inspektera innan köp.

Men vi som bor i fuktiga Skåne och har svårt att lagra torrhö? Som får slänga tusentalskronor rätt ut i gödselhögen och dessutom har svårt att hitta torrhö från första början?

Sett till alla parametrar är då plastat vallfoder ett bra val. Särskilt eftersom hö kan vara svårt att få bra utan rejäl skulltork. Många som tidigare haft skulltork har lagt ner producerandet av torrhö, med dagens elpriser går det inte ihop.

Plastat vallfoder är då ett bra alternativ som inte är så beroende av långa regnuppehåll och bra torkväder. Det är större chans att få skördat när det är optimalt för näringsvärdena (i rätt växtfas) hellre än att skörda efter en darrig väderprognos. Även om silage torkas på fält är det inte lika beroende av torkväder i långa perioder, som torrhö.

OCH väljer man silage ska man vara medveten om riskerna med torrt respektive vått material. Oavsett vad man väljer. Vem gör inte en riskbedömning innan man investerar för sin och hästens välbefinnande?

Baby, can you keep i short.
Du som har tur med din producent :bow:
Some are not so lucky :mad:.
Allt har fördel-nackdel.
Trotts Garanti verka det som du kan till o med få dåliga hö bål som du måste bli av med på ett eller annat sätt.
Köp du din gris i sacken och jag kan inspekter mina innan jag släpper hem fan skapet:
Då bli vi båda Glad o Njöd :D

Fast om du läser igen. Höet möglade på skullen. Jag köpte finfint hö. Extremt hög luftfuktighet under lång tid gjorde det möglade efter inköp. Dvs precis samma sak som LovisaEleonora förklarar. Tyvärr så blir ju vintrarna bara blötare och blötare, så problemet ökar. Både i producentledet och bland kunderna.

Och nej, det är inte 'tur' med en bra producent - det är kunskap.

Och ja, det kan bli 1 - 2 dåliga balar (av ca 200 st) på en säsong. Vissa år är det 0, vissa år kan det vara 3 st. Det är omöjligt skydda sig ifrån. Men du påstod det var ett problem för djurägaren, och det är det ju inte om man väljer rätt producent/levrantör, dvs en som lev bra foder, och har garanti just för de där enstaka balarna som kan komma.

Jag håller med, det är ju en av de saker som man behöver titta på när man köper in. Vad händer om något reklameras? Vem tar ansvar för det förkastade materialet?

Vi hade inte köpt balar från vår leverantör om han inte tagit fullt ansvar för det han levererat. D v s vi får ny bal, han tar med den gamla. Nu har jag ett väldigt långt samarbete med leverantören ifråga, och är mycket nöjd med hur det fungerar. Vissa år har han fått lite torrare silage än jag önskar, men eftersom jag känner till hans noggrannhet och goda inställning till reklamationer har det inte hindrat mig från att köpa just där.

Under de åren (måste vara 13 år nu) jag beställt av denna leverantör har jag nog inte haft mer än 5 dåliga balar totalt. Och då har tre av dem varit i samma leverans, det hade med lagringen på fält att göra.

Fast om du läser igen. Höet möglade på skullen. Jag köpte finfint hö. Extremt hög luftfuktighet under lång tid gjorde det möglade efter inköp. Dvs precis samma sak som LovisaEleonora förklarar. Tyvärr så blir ju vintrarna bara blötare och blötare, så problemet ökar. Både i producentledet och bland kunderna.
Jag sa tidigar, "vi täckt över höret med hälm, eller som jag göra med mina 2oo+kg båler med filter". Putting them too bed

Och nej, det är inte 'tur' med en bra producent - det är kundskap.

Och ja, det kan bli 1 - 2 dåliga balar (av ca 200 st) på en säsong. Vissa år är det 0, vissa år kan det vara 3 st. Det är omöjligt skydda sig ifrån. Men du påstod det var ett problem för djurägaren, och det är det ju inte om man väljer rätt producent/levrantör, dvs en som lev bra foder, och har garanti just för de där enstaka balarna som kan komma.
Good you have faith in human nature.

Du får det att låta så enkelt. Välj hö för att det är lättare att inspektera innan köp.

Men vi som bor i fuktiga Skåne och har svårt att lagra torrhö? Som får slänga tusentalskronor rätt ut i gödselhögen och dessutom har svårt att hitta torrhö från första början?

Sett till alla parametrar är då plastat vallfoder ett bra val. Särskilt eftersom hö kan vara svårt att få bra utan rejäl skulltork. Många som tidigare haft skulltork har lagt ner producerandet av torrhö, med dagens elpriser går det inte ihop.

Plastat vallfoder är då ett bra alternativ som inte är så beroende av långa regnuppehåll och bra torkväder. Det är större chans att få skördat när det är optimalt för näringsvärdena (i rätt växtfas) hellre än att skörda efter en darrig väderprognos. Även om silage torkas på fält är det inte lika beroende av torkväder i långa perioder, som torrhö.

OCH väljer man silage ska man vara medveten om riskerna med torrt respektive vått material. Oavsett vad man väljer. Vem gör inte en riskbedömning innan man investerar för sin och hästens välbefinnande?

This damn PC.
Göra det har kort.
I det har hästägendet för ta det man kan få. Bara att man kan inte få ta på torr hö innabar inte att den är sämra eller mer riskfylld?
Ska vi behöva gå intill alla Pro x Con argument?
Du sa själv du har slängt en hel del.
Sjukdomer, död häster från botulism.
Mina egen sunt förnufft, erfarenhet och friska häster är bevis nog för mig.
En så länge har jag tillgång till bra hö, den dagen jag få inte ta på det är den dagen jag för sluta med häster eller flytta till ett annat land.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 973
Senast: trollmamma
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 407
Foder & Strö Hej hösilagekunniga! Anv 100kg hösilagebalar med ts-halt på ca 50. Jäst har förekommit mer eller mindre i samtliga balar. Öppnat 4 st...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: experten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka