Jag har inte rådgett någon i det här fallet. Däremot menar jag att blött foder inte per automatik inte innebär en större risk för mögel. Eftersom blött silage just ensileras ger det en sämre miljö för mögeltillväxt. Torrt plastat grovfoder innebär däremot en rad risker, både vad gäller plastskador och mikroskopiska luftinsläpp och den miljö fodret erbjuder mögel efter öppnandet.
I am not yelling! just trying too answer.
Nej du har inte rådgivet har, men du kom utt att med händsen till mögel är blott foder bättre och peka på what´s his name now? där hans huvud studia är foder ått mjälk och kött djur besättning med lite händvissing till häster.
Han prata om oplästed torr båler och dessa socker kristaler som kan ger upphov till mögel om allt är gynsam för dess uttvekling, allså syra och ett visst fuktighet, finns inte den vatten mängd kan det inte växer mögel.
Det kan uppstå damn mögel på torr båler på uttsiden där höet dra till sig fuktig luft som på host kanten, det är därför vi alltid täckt över höet med hälm, själv har jag änvant armé filter,dom blir helt vit av damn, och höet är sååå finn.
Tvärtom skulle jag vilja säga att det är farligt som skett i stor utsträckning de senaste åren; att lovsjunga torrt hösilage som det enda rätta. Jag har själv delat stall med många som anser att med torrt hösilage finns inga risker, och de hästarna har ofta fått mögelangripet hösilage eftersom deras balar har stått öppnade upp till två veckor. Inte sällan har det dessutom gått värme i balen.
Ja visst Lovi, god om du visst hur många ladugård har bränt ner från Spontanias Conbustion, från hö som var inte tillräklig torrt, eller ensilage silo som har gott upp i rök. Det har jag känt sen barns ben och det prata dom om i den siten du fick av mig.
Oavsett vad man väljer för foder måste man söka kunskap om foderslaget, inte bara lyssna på försäljare och de som lovsjunder produkten. Det finns alltid en baksida på varje mynt. Titta på den.