Blött parti i hösilagebal..?

Skruttan

Trådstartare
Testar småbalar (ca 35 kg) med hösilage, för att ev köpa det till nästa vinter.

Men nu när 2 balar är öppnade blir jag fundersam:

Bal 1: Vägde kanske 20 kg - och de kan väl inte bli lättare med tiden?
På sista kakan in den balen var det en blöt fläck + en handflatestort ludd... Mögel? Luktade dock inget konstigt men slängde den naturligtvis...

Bal 2: Hade is i plasten, dvs mellan flera lager plast! Och när jag tog bort plasten helt så var den ju jätteblöt på den sidan där det varit is i plasten...
Hur kan det bli så? Inget ludd, luktade normalt och resten av balen ser ok ut.

Sv: Blött parti i hösilagebal..?

Mögel brukar ofta se luddigt ut, medan jästfläckar (som också är vitaktiga) ofta är mer blanka och "platta".
Om det inte finns några synliga åkommor på den blöta delen av hösilaget, det inte luktar konstigt på något sätt eller liknande kan du ju ha det liggande i stallet eller garaget ett tag och "torka" det lite om det verkar för blött att fodra med.

bal 1, har den fått mögel då måste den har en hög vatten halt, då är det inte Hösilage!

bal 2, låter som det har gått hål i plasten och vatten har kommit in.
Nackdel med plast boler, som att köpa gris i saken, du vet inte vad du har köpt föran du kommit hem.

Testar småbalar (ca 35 kg) med hösilage, för att ev köpa det till nästa vinter.

Men nu när 2 balar är öppnade blir jag fundersam:

På sista kakan in den balen var det en blöt fläck + en handflatestort ludd... Mögel? Luktade dock inget konstigt men slängde den naturligtvis...

Bal 2: Hade is i plasten, dvs mellan flera lager plast! Och när jag tog bort plasten helt så var den ju jätteblöt på den sidan där det varit is i plasten...
Hur kan det bli så? Inget ludd, luktade normalt och resten av balen ser ok ut.

Nej, de ska inte bli lättare med tiden. Kanske var denna bal löst packad? Inte omöjligt eftersom det även var mögel i balen

Hur kan det bli så? Inget ludd, luktade normalt och resten av balen ser ok ut. Jag kan tänka mig att plasten glappat lite på den sidan. Sedan har balarna stått ute och vatten har då runnit in mellan lagren. Jag skulle inte använda den balen heller I övrigt ser jag ingen större anledning till att torka ensilage/hösilage. Gräs har en ts-halt på ca 20% medan ett blött ensilage ligger på mellan 35-55% alltså torrare än gräs. Blir hästarna risiga i magen av ensilaget beror det snarare på ensileringsprocessen än ts-halten.

bal 1, har den fått mögel då måste den har en hög vatten halt, då är det inte Hösilage!

.

Nu har du fel igen. Mögel kan du få oavsett TS-halt.

Till TS:

Mögel i ett parti av em bal kan bero på en rad saker, men balen ska precis som du gjorde kasseras. Oftast men inte alltid beror det på att det gått hål på plasten. Om möglet däremot ligger 'inne i' balen så har det gått snett redan vid inplastningen. En seriös producent byter ut sådana balar.

Vatten mellan plasten (som blir is när det är kallt) kan du få om balen lagrats ute och allrahelst på 'fel ledd'. Sålänge det ligger bara mellan plasten är det irriterande hanteringsmässigt men inte farligt. Dock kan av någon anledning vissa balar bli komplett dyngsura. Om de är alldeles för blöta kan pressvatten läcka ut mellan plastlagren, och då kan du få en hemskt blöt bal, med vatten/is mellan plasten men som kommit inifrån. Det kan vara så illa att du när du öppnar hittar en 'isbit med silage i'. Kassera sådana balar med.

ANg vikten så det växer ofta inte exakt likadant på ett fält. Skuggiga partier och/eller kanterna kan ha glesare gräs, och då kan man få lättare balar. Torrare balar (t ex av samma anledning, eller att det var en av de balar som balades sist) kan också väga mindre. De minskar inte i vikt efter plastning, men det är svårt få alla balar på ett fält väga exakt likadant.

Jag gör av med ungefär 200 småbal silage/år, och mellan 2 - 5 balar/år är 'inte okej' av någon anledning. Så, du KAN ha haft en extrem otur och fått just de dåliga balarna som provbalar, men jag skulle bli lite skeptisk ändå. Och ringa bonden/producenten och be om 2 nya, och se om det är lika.

Senast ändrad:

Glomt att fråga:
Varför ska du köpa nu :confused:

Vill testa hösilage, om jag ska köpa det nästa vinter. Är trött på att hämta hö, det möglade för mig i vintras så jag törs inte ta hem för mkt hö. Det här hösilaget får jag köpa till ett ok pris av en granne och kan få allt hemkört.

Håller med om möglet, troligast hål i plasten eftersom det var i ytterkakan. Ja, så är det ju säkert med vikten! Tänkte inte alls på det. Hur ligger de på fel sida? Kan ju vara bra att veta om jag tar hem ett lass i höst. Jag får byta ut dåliga balar, hoppas jag bara hade otur med de första 2. Verkar väldigt smidigt annars!

Om själva 'plastskarven' ligger uppåt så att säga, dvs när det snöar/regnar så kommer nederbörden rakt ner emellan skarvarna. Dock, lite beroende på om det är rund- eller fyrkantsbal och så så är det inte säkert det finns uttalat 'fel' sida.

Men om du tänker dig om lagren av plast ser ut såhär II jmf med = och tänk dig regn uppifrån. Om du hänger med hur jag menar?

Om själva 'plastskarven' ligger uppåt så att säga, dvs när det snöar/regnar så kommer nederbörden rakt ner emellan skarvarna. Dock, lite beroende på om det är rund- eller fyrkantsbal och så så är det inte säkert det finns uttalat 'fel' sida.

Men om du tänker dig om lagren av plast ser ut såhär II jmf med = och tänk dig regn uppifrån. Om du hänger med hur jag menar?

Aha! Jag fattar! Det är fyrkantsbalar, ska kolla hur de är plastade...

Nu handlade det ju inte om att argumentera, utan ett rent faktafel.

Det kan - tyvärr - mögla helt oavsett TS-halt. Dvs från blött, blött silage till torrt, torrt inplastat nästan-hö/'hösilage'. Så man kan inte skydda sig mot risken för mögel genom TS-halten. Även om det vore behändigt.

Tvärtom, med högre vattenhalt minskar mögelrisken eftersom man då får en bra process i silaget. Något som ju inte händer alls med högre ts, då får man förlita sig till lufttät lagring.

Själv är jag inte förtjust i torrt hösilage, det ökar risken för mögel både vid mindre plastskador och efter öppnandet.

Tvärtom, med högre vattenhalt minskar mögelrisken eftersom man då får en bra process i silaget. Något som ju inte händer alls med högre ts, då får man förlita sig till lufttät lagring.

Ena gången jag fick mögel var när några båler vid åker kanten var inte tillräklig torr.

Själv är jag inte förtjust i torrt hösilage, det ökar risken för mögel både vid mindre plastskador och efter öppnandet.

Du kan ger dina häster vad du vill.

Att du har fått mögel i balarna motbevisar ju inte fakta. Det behöver ju inte alls ha med ts att göra, det kan ju lika gärna vara materialet i sig som inte varit tillräckligt bra.

Det finns mycket forskning på just detta med ts, och det har varit åtskilliga artiklar i våra hästtidningar om just riskerna med för torrt silage. Plastskador, känsligare foder efter öppnande av balen är bara ett par.

Jag pratar inte om vad jag ger. Jag pratar om att jag inte är förtjust i torrt hösilage (till NÅGON häst) eftersom jag inte tycker att NÅGON häst förtjänar foder som inte håller kvalité. Är man duktig på att verkligen ha koll på fodret så är det ju upp till var och en, men min erfarenhet är att många hästägare förväxlar ekonomi med kvalité och dessutom kombinerar med dålig kunskap och därför ger foder som borde ligga på gödselstacken.

Hi Lovis:
Om det se utt att jag skriker, det göra jag inte, jag bara har inte lärt mig hur man läppa och plucka, för lära mig med tiden.

Tack för länken, att läs all dessa studia och förskning kan vara intressant. Jag kan bara smila när ett år experterna säger Ba och näste år en annan expert som säger Bo, och sen är det dom som kan påstå dom mest Crazy Idea utanför allt rym och reson som man har igen lust att ger sig in i.

Jag tro att dom flest vill vet hur man hålla sina häster frisk och inte hamna i en sjuk stuga sitts där skadan är redan gört.

Fast ang TS-halten har experterna i flera år nu försökt påtala nackdelarna med det alltför torra hösilage som blivit populärt.

Just detta med torrt hösilage har hela tiden poängterats som en risk. Att det inte diskuterats förrän de senaste 10 åren har att göra med det faktum att det inte var någon som ville ha så torrt material innan. Det var få som använde silage till sina hästar just för att det ansågs vara ett blött kofoder.

Någon smart producent insåg att marknaden kunde vidgas genom att göra en specialnisch för hästägarna, kalla det något annat (hösilage) och vips! så käkade också hästarna plastat grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 973
Senast: trollmamma
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 407
Foder & Strö Hej hösilagekunniga! Anv 100kg hösilagebalar med ts-halt på ca 50. Jäst har förekommit mer eller mindre i samtliga balar. Öppnat 4 st...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: experten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka