Blött foder på vintern

Dorinda

Trådstartare
Jag funderar på hur jag ska lösa fodret i vinter. Just nu får hästen uppblötta pellets till frukost(kraft protein), men jag gör iordning fodret dagen innan. Men hur gör jag i vinter? då det lär frysa, och hästen kan ju inte få en isklump till frukost.
Är lösningen att gå över på någon müsli som inte behöver blötas? Men egentligen skulle jag vilja att han fick lucern pellets till frukost, men dom vågar jag inte heller ge torrt.
Hur har ni andra med kall stall löst det?

Sv: Blött foder på vintern

Finns det inget varmare rum? Sadelkammare?
Vi kan inte ha vårat i foderkammaren på vintern för det fryser direkt.

Annars är ju bästa alternativet att blöta det varmt och ge det till kvällen. Det är inte bra att det står ½ dygn nu heller, med tanke på att det blir ofräscht direkt. (Nu börjar det väl bli kallare men de nätter det är milt.)

Vi har vårt i sadelkammaren. Du kan kanske ställa hinkarna i en kylväska om de får plats, blir ju isolerat därinne.

Om du kan tänka dig lucernpellets till frukost men inte kan blötlägga, så varför inte ge lucernhack istället. Det är samma värden på hack och pellets om du väljer K****t.

Men hacket kostar betydligt mera.

Ioförsig är den främsta anledningen att jag inte vill ge hästen mera melas än nödvändig. Han åt senast Danegronts(hur det nu stavas) och det är dessa jag skulle vilja ge även i vinter.

på vintern då jag fodrar 3gr/dag blöter jag oftast upp med varmt vatten.
Går mycket snabbare då och även om man väntar några timmar innan man ger det så hinner det inte och frysa kan jag tänka mig. Alt. ta med varmt vatten i termos? (Har stall hemma så jag halvt om halv kokar upp vattnet och gör iordning sånt inne i huset. Tar ej varmvatten direkt genom kranen för att varmvattnet leds i kopparledningar)

Men om du inte har någon tillgång till något varmare rum, eller varmt vatten så kan man kanske försöka isolera spannen?
Tänkte på kaninen som jag har inne i stallet på vintern (omkring nollan till 3-) Dens lilla vattenflaska som sitter i en hållare fryser väldigt lätt pga den lilla mängden. Men jag har satt en toarulle runt flaskan och vattnet fryser alldrig.
Tänkte om det borde funka om man isolerar med halm och liknande runt spannen?

Kom och tänka på salt, i mineraler/vitamin-bladningar så finns det med koksalt och salt gör väl de "svårare" för och frysa?

hm, känns som detta blir lite lulligt skrivet med massor med tankar, men hoppas du förstår något av det :D

Men hur mycket KP ger du då?

Kan du inte ge allt i en giva, och så bara någon morot, mineralfodret eller en näve havre på morgonen, så slipper du krånglet.
Eller prova att ge det torrt, det funkar bra på min häst som äter långsamt och försiktigt. :)

jag tycker inte att man behöver blöta dangrönts lucern för det e så lätta och ta isär och så är det mindre jämfört med kraffts pellets som då innehåller melass..vilket gör att de blir "hårdare"

Vågar inte ge honom det torrt, stor häst som är hungrig och äter snabbt!

Slå varmt vatten på dangrönts så är de upplösta på några minuter. Faller otroligt lätt isär. Jag ger den ena pellets med vatten på direkt vid utfodring, och man hinner knappt vända ryggen till innan de börjar gegga.

Jag står i ett kollektiv stall, så det är andra som fodrar åt mig. Så fodret bör stå redo i hyllan.

Däremot kom jag på en annan lösning. Suddar(klipper eller något) ner lite hösilage i en hink och sen på med lite soya:idea: Betydligt lättare än att hitta mellas fritt hack, och mega mycket billigare!
Hästen får protein(soyan är han redan invand på) och annars inget som borde störa magen.
Känns bättre att göra så än att vänja in på müsli som innehåller massor med potentiella faror och saker som han egentligen inte behöver.

Ger du så mycket kraftfoder så du behöver dela upp det ? Hur mycket ger du ? Om hästen är hungrig på morgonen, som du säger, kanske du ska överväga att ge mera strå kvällen innan.

Hästen är alltid hungrig!
Klockan 6 får han 3 kg hösilage(finns foderautomater) så det enda dom får när fodraren kommer (mellan 7 och 8) och krafftfoder. Jag vill inte ge större dos soya än han redan får på kvällen. Så något protein foder är det bra om han får på morgonen. Egentligne skulle han nog kunna äta all soya på kvällen, men det är gränsfall om man räknar på det, då ger jag hälldre det på två gånger.

Jag vill inte öka på mera stråfoder då hästen är tjock, och han får inte i sig några onödiga MJ via kraftfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 647
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar