Blött ensilage i kylan

Cyllene

Trådstartare
Har ett ensilage med TS 38% vilket såklart gör att det fryser lätt nu när det är så kallt.

De har fri tillgång på mkt bra halm i deras ligghall, men finns det något mer jag kan göra? Hur farligt är det för dem? De tuggar ju och det bör väl vara varmt när det kommer i magen, men ändå. Blir lite oroad...

Sv: Blött ensilage i kylan

Vi har alltså minus 15 nu och det ska krypa ner till minus 25 senare i veckan.

Ska jag åka och köpa några höbalar åt dem och blanda med? Det tar dock emot då jag har supervärden på ensilaget och höt jag kan köpa inte är mkt att ha proteinmässigt...

Det enda du behöver oroa dig för är att de möjligen inte får i sig tillräcklig mängd om de bara får loss enstaka strån. Men det brukar lösa sig genom att de äter längre perioder istället. :)

Det är inget farligt alls på något vis hälsomässigt för hästarna att äta fruset silage. Hästar är gjorda för att äta frostigt foder. Det det pillar i sig ute under vintern är djupfryst med..

Det tinar dessutom i princip innan det ens hunnit in i munnen, och ofta tinar de loss stråna där de äter med utandningsluften med, så de inte äter det lika fruset som det ser ut.

Som ngn sa, det enda du behöver oroa dig för är om det fryser ihop så hårt att de inte får i sig tillräcklig mängd för de inte får tag i stråna.

Jag har ju småbal, så jag brukar vara snäll och 'slita loss' det så det blir med uppfluffat, men är ju inte lika enkelt om man har storbal..

Tack båda. Då är det ingen fara, balen de äter av är redan upp-fluffad så det är lugnt. Kan bli värre med de nästkommande men då kanske det inte är lika kallt. Hoppas hoppas. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 039
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 607
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka