Blötläggning av foder

ponilover

Trådstartare
Min hund är riktigt kräsen av sig i matväg och jag har bytt foder otaliga gånger och varje fodersort är populärt i ungefär en månad innan hon inte vill ha det längre. Ibland äter hon ändå det man ställer fram, ibland går det bara bra om hon får äta rakt från handen, i vissa fall duger det om man sitter bredvid och håller sällskap men nu är hon inne i en period där hon vill ha maten blöt. Det tar ungefär en timme innan hennes mat är tillräckligt svälld (men har ändå en hård kärna) och den tiden finns inte på morgonen..

Så min fråga är, kan jag göra ordning maten på kvällen och ställa in i kylskåpet eller blir det dåligt på något vis?

Sv: Blötläggning av foder

tack för svar! :)

Red_Chili nej det har jag inte.. Jag hade tanken förut på det men just nu tillåter inte min ekonomi att hon skulle kunna äta enbart färskfoder tyvärr :(

tack för svar! :)

Red_Chili nej det har jag inte.. Jag hade tanken förut på det men just nu tillåter inte min ekonomi att hon skulle kunna äta enbart färskfoder tyvärr :(

Har du räknat på det? Många gånger blir det nämligen billigare med färskfoder än med torrfoder.
Hur stor hund har du och hur mycket betalar du i dagsläget för foder per månad?

Just nu köper jag en Axess storsäck varannan månad på 270 kr, så månadskostanden är 135kr..
Har en mellanstorhund på ca 14 kg :)

Jag ska försöka att inte slå dig allt för hårt på fingrarna, men det är inte konstigt att hunden inte är så sugen på maten om du köper Axess. Det är inte på något sätt ett kavlitetsfoder, och borde smaka där efter för hunden.

Inte ens mina matvrak äter Axess. Den säck jag fick gav jag till grisarna.

Mitt tips till TS är att byta foder och köpa mindre mängd. Jag upplever på mina hundar att torrfoder tappar i smak och kvalite om en säck står öppnad länge.

Om du läste mitt första inlägg ordentligt så ser du att jag har BYTT fodersort FLERA gånger och hon har ätit Axess i ca 3 månader och det är det som funkar bäst just NU. Vi har provat flera olika "märkesfoder" och veterinärfoder och alla är endast populära ett kort tag. Axess är det som funkat längst faktiskt.

Jerseyko - läs tidigare svar.
Och ja, foder som allt annat tappar i smak om det står öppnad, därför har jag mitt foder väl förvarat i en lufttät låda som gör att fodret håller smaken längre, förvarar alltså inte i säcken :)

Det står inte i första inlägget att hon gillar Axess bättre än kvalitetsfoder, så hur skulle jag kunna veta det?

Titta på innehållet på Axess, ingen hund förtjänar sådant foder.

Färskfoder är det naturliga för en hund och som tidigare skrev är det oftast billigare, det innehåller inte massor av utfyllnad. Du får också en friskare hund, något som definitivt lönar sig i längden.

Ska man ge torrfoder ska man välja ett spannmålsfritt med väldigt högt köttinnehåll.

Så min fråga är, kan jag göra ordning maten på kvällen och ställa in i kylskåpet eller blir det dåligt på något vis?

är det torrfoder du tänker blöta upp och ha i kylen under natten, så tycker jag nej - absolut inte. Så fort du lägger torrisar i blöt börjar bakterietillväxten och har du otur så står du med en magsjuk hund sen om det ska ligga blött hela natten.

KL..

Varför kan aldrig någon få ställa en fråga här på buke utan att ni ska klaga.
Hon frågade om hon kunde blötlägga fodret på kvällen, så svara på det då eller strunta i det.

Visst, det fodret är inget att ha. Men ibland finns det faktiskt hundar som gillar skitfoder eller mår bra av det. Jag fick en säck av detta foder en gång, faktum var att mina älskade det fodret.
Har en kompis som hade magproblem på sin hund och åt dåligt. Det fodret som hunden till slut mådde bra av var ett sk skitfoder.

Och varför ska det jämt tas upp att ge färskfoder istället. Ger folk torrfoder så är det väl för de tycker det passar dom bäst.

Till TS. Jo du kan blanda fodret på kvällen :)

är det torrfoder du tänker blöta upp och ha i kylen under natten, så tycker jag nej - absolut inte. Så fort du lägger torrisar i blöt börjar bakterietillväxten och har du otur så står du med en magsjuk hund sen om det ska ligga blött hela natten.

Står det i kylskåpet så tror jag det fungerar bra.

Jag har valpar här hemma nu. Och de står inte och väntar en timme på morgonen på sin mat, då skulle de bli galna här. Så vi blandar på kvällen och har alltid gjort när vi har valpar. Ingen har blivit dålig eller lös i magen.

Äter folk aldrig rester här :)

Senast ändrad:

Ställ undan maten om hunden inte äter så får den vänta till nästa måltid.

Så hårt är livet hemma hos oss om man matvägrar ;)
Har haft en del omplaceringar som matvägrat direkt de kommit hit, har hållt i sej från någon dag till max 2 veckor sen har de börjat äta, normala portioner, som inget annan hänt.

Fast det funkar faktiskt inte alltid. Har själv haft en hund som var mer än kinkig med maten, hin blev ett benrangel och fick dessutom magbesvär om man inte fjäskade med maten.

TS :Axess må vara ett skitfoder men det viktigaste är ju att hunden äter! Spelar ingen roll hur bra ett foder är om det blir kvar i matskålen eller slängs ut oätet...

Personligen skulle jag hellre köpa små säckar à 5-7kg kvalitetsfoder och byta sort när maten är slut än att ge Axess. Men jag har också full förståelse för om ekonomin sätter käppar i hjulet för den metoden.

Som ett allmänt tips kan jag säga att ljummet vatten förkortar svällningstiden väldigt mycket om du tvekar på att låta fodret stå över natt i kylen. 15-20 minuter tar det för det torrfodret jag ger = lagom efter morgonrastningen. Och ställer du i kylen skulle jag hälla på lite varmt vatten så det blir ljummet. Kylskåpskall mat är inte gott!

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 145
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 039
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar