blötlägga loppfrön?

N

nixa 324

undrar bara om loppfröna enbart ska blötläggas?
det blir ju gelé av det. är de färdigt att blanda i fodret då?
eller måste det ligga i blöt ett ex antal minuter/timmar?

Sv: blötlägga loppfrön?

läste just i en annan tråd att loppfrön inte ska blötläggas pga att det ska blir gelé i magen, inte innan.
men på förpackningen står det att de ska blötläggas och vet sa samma sak????????

Gelén finns kvar hela vägen så om du får din häst att äta blöta loppefrön så är det ok. De ska inte blötas mer än ca 10 minuter.
Det går utmärkt att strö fröna över kraftfodret, så får jag göra med min.
Det allra bästa är om man kan ge loppfröna i stor mängd så koncentrerat som möjligt.
En rekommendation är 100 g loppefrön/100 kg häst vid varje tillfälle.
Småduttar har ingen verkan alls.

men varför sa vet 1-2dl då?
om det inte har någon verkan?
så det bästa är att blanda det torrt i fodret?

Två dl räcker förmodligen. Jag får inte i min mera vid varje tillfälle.
Strö det över så lite kraftfoder som möjligt. Du får prova dig fram.
Med smådutt tänkte jag mig en liten sked i mycket foder.

jaha :)
provade att ge blött idag, men det ville finsmakaren verkligen inte veta av. så jag får väl prova torrt då. trodde att det var farligt att ge det eftersom vet poängterade att man ska blötlägga det......

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
641
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka