Blötlägga Havre??

trevligtjej86

Trådstartare
Hej folket!!

Jag har hört lite olika om detta med havre.
Vissa säger att man inte ska blötlägga det för att det kan bildas mögelsporier å andra säger att de inte alls e så.. Men vad är sant??

Jag undrar eftersom jag vill veta vad som är rätt.. Tyckte annars att de va smart att blötlägga de eftersom min häst är ganska glupsk å minska risken för foderstrupsförstoppning.. Men nu vet jag ju inte om det är okej att göra det??

Om man nu kan blötlägga havren hur länge kan det då ligga i blöt??

Mvh Lilla Jag

Sv: Blötlägga Havre??

Det bildas både det ena o andra när man blötlägger spannmål. Men det beror på hur länge det ligger i blöt samt tempraturen.
// Linda

Om du blöter strax innan - eller precis innan, utfodring hinner inte mögelsporer bildas, men du får fördelarna att det inte dammar, eller är torrt med småpartiklar som retar luftvägarna och det minskar också risken med foderstrupsförstoppning.
Tror inte du vinner något på att ha det blötlagt under längre tid, möjligen att skalet mjukas upp...

Jag brukar fukta havren,men jag gör det precis innan hästen får det.

Min erfarenhet av stöpt havre (läs kokhett vatten) är att det går att ge till "havre heta hästar" som inte kunnat gå på havre innan.
Dessa hästar har kunnat gå på högfettshavre (Matilda) men ej vanlig havre.

Min egna teori är att stärkelsen bryts ner iom stöpningen.

Okej då vet jag hur deet ligger till... Tack för alla svar! Då kommer jag att blötlägga det bara lite strax innan för att minska risken för foderstrupsförstoppning å få bort möjligt damm..

Va nån här inne som undra varför jag tycker det är bra att blötlägga. Det är iaf för att min häst är ganska glupsk av sig å jag vill helt enkelt minska riskerna.

Det med den andra sortens havre kanske e något att tänka på om han nu blir för pigg med vanlig havre det ska jag komma ihåg.. Vet ni vad man kan ha annars??

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 972
Senast: sandrafors
·
Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 771
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Undrar om ni kan hjälpa mig med att hitta havre fria foder? Intresserad av alla dess former, pellets, musli, uppblött eller inte...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: WestCott
·
S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 298
Senast: Angelique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka