blötlägga eller inte?

E

eloon__

Har bytt ut havren mot krafft (groov eller grund eller va den heter..). Finns också krossad korn. Ska man ha havre så får man köpa det själv nu. Det är vissa på "privatsidan" som gör i ordning krafften själva istället för att vbara skriva vad den ska ha. Kollade varför och då var det så att dom blötlägger den!

Fattar inte vad det gör för skillnad riktigt..? Ingen av dom här hästarna som får uppblött har problem med tänderna så det är inte det. Dom kanske tycker om blött foder, men dom ju betfor samtidigt.. Ridskolans hästar och ponnyer får inte uppblött och dom mår ju finfint..! Såå.. Nån som vet vad det gör för skillnad?

Sv: blötlägga eller inte?

inte speciellt stor skillnad, det bara är mer lätt-tuggat och dammar inte.. hästar som har en benägenhet att slänga i sig kraftfoder utan att tugga kan få foderstrupsförstoppning av krafften.. men det är ovanligt..

Okej, Tack för svaret! Då är det alltså ingen fara för dom älskade ridskole hästarna *puhh* :D

jag vet inte om detta stämmer men jag har hört att det som gör att krafften är så "slät" på utsidan är som något slags lim och det kan göra att hästarna får foderstrupsförstoppning lättare..:confused: :confused: vet inte men när jag hörde det så började jag blöta min krafft med för att vara säker..

Det är inte en liten chans för foderstrups förstoppning utan ganska stor med pelleterat, man rekommenderar att pelleterat foder blötläggs. Har haft hästar i vårt stall som fått foderstrups förstoppning när pellets inte blötlags - har inget att göra med glupska hästar som kastar i sig - de har fått det ändå - riktigt otäckt.

blötlägger ALLTID pelleterat - särskilt Kr**s produkter....

Det som får krafts pellets att klibba ihopa är bara helt vanlig melass.

Mvh
Camilla

Jag har gett Krafft Groov i åtminstone tio år till mina hästyar. Jag har aldrig varit med om en foderstrupsförstoppning orsakat av Krafft. Då var ändå min förra häst heltokig i mat och kastade sig i den... De gånger jag har hjälpt hästar med fodersrupsförstoppning har det faktiskt varit vanligt havre som varit boven i dramat.

Jag hade aldrig velat ge uppblött krafft, dels för att mina hästar garanterat inte hade ätit det och dels för att hästarna behöver och kan använda sina tänder. Är man rädd för att de ska sätta i halsen hjälper det oftast att man ger betfor samtidigt.

Däremot är pelleterad lusern en helt annan sak. De pelletsen är stenhårde och MÅSTE verkligen blötas upp!

Ja det är ju upp till var och en hur man väljer att göra. våra hästar står ej på pelleterat som enda krafft, så att de inte får använda sina tänder om vi blötlägger är inte aktuellt, de tuggar resten av krafft och grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka