Blötlägga betfor

Imnir

Trådstartare
Jag vet inte om det redan finns någon tråd, jag hitta ingen när jag sökte. So here we goo!

Hur länge kan befor ligga i blöt utan att bli dåligt?
Kan det t.ex om man blötlägger det på tisdagen stå i blöt tills på onsdag kväll?

Tacksam för svar! Och om det finns en sådan här tråd innan så får ni gärna länka den för jag hittade inget!

Sv: Blötlägga betfor

det beror mycket på hur varmt det är i stallet.
annars kan man blanda med varmt vatten o då behöver det inte mer än ca 30min för att svälla.
om det är mycket svalt i stallet kan det kanske stå 1 dygn. men helst så kort tid som möjligt.
varför behöver du ha det stående så länge?

Stallet är ett kallstall.
På Onsdagar så rider jag på ridskola, då hinner det inte bli klart innan det ska ges på kvällen. För jag åker ut efter och mockar, och dom kvällsfodras kl. 19-20.00.
Därför undrar jag om man kan blötlägga det på tisdagen (eftermiddag, kväll) och sen ge det på onsdag kväll?

Jag lånar din tråd lite grann istället för att starta en ny.

Vattnet som blir av betfor innehåller det lite mycket energi som själva betforn?

jag tror det skall gå bra, men använd inte lock, då blir det dåligt...testa en gång när du kan kolla det, lukta på det då märker du om det är ok...

På vintern fungerar det säkert, men nu skulle jag inte göra så.
När det är plusgrader tycker jag det blir dåligt "direkt".
Då är detr bättre att ge på en annan tidpunkt på dagen.

Tack för alla svar!

Det har löst sig nu men kunskapen är om hur det fungerar är alltid bra att ha med sig fram över :laugh:

Absolut inte mer än 12 timmar! (kallt vatten) Så du kan inte göra som du tänkt! Eventuellt att du gör i ordning det på tisdag kväll och ger på onsdag morgon.

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Foder & Strö Hej! Jag har googlat och sökt här på buke, men hittar inte riktigt det jag söker. Så jag postar en egen tråd :) Jag ger min häst...
Svar
12
· Visningar
4 041
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
19 011
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Efter att den mest hundkunniga i min familj gav mig rådet att posta en tråd här, så sitter jag nu o gör det! Jag har sökt men inte...
Svar
7
· Visningar
609
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur