Blötlägga betfor - hur länge?

Lady_D

Trådstartare
Är det någon här som vet om det finns någon längsta blötläggningstid för betfor? (dvs innan det blir dåligt)
Spannarna kommer dock inte att stå i solen eller på något annat varmt ställe.

Sv: Blötlägga betfor - hur länge?

Det tar ungefär 40 minuter för den snitslade betforn att svälla. Är enkelt att se, ta upp en näve betfor och kläm ur vätskan. Betforn blir vitaktig när den är färdig. Har ingen aning med den pelleterade, har aldrig använt den.
När jag fodrat med betfor har mina hästar fått det efter ridning, som en belöning för ett duktigt arbete :banana:
Brukade då blöta betforn när jag kom till stallet och ge det innan jag åkte hem...

Lycka till

Har också bara använt den snitslade typen, vill personligen att det ska ligga i blöt minst en timma innan jag ger det till min pålle.
Slänger Betforn om den av någon anledning legat i blöt mer än tolv timmar :)

Mvh

galoppirruette skrev:
.
När jag fodrat med betfor har mina hästar fått det efter ridning, som en belöning för ett duktigt arbete :banana:

Lycka till

För att hästen ska förstå att den får godisen (eller i det här fallet, betforn) för att den presterat bra så måste han få det inom loppet av ca 10 sekunder.
Om man ger hästen det efter ridning, för att belöna för duktigt arbete, förstår inte hästen att det är därför. Men tycker såklart att det är gott med betfor;)

MVH
Sanna

Lady_D skrev:
Är det någon här som vet om det finns någon längsta blötläggningstid för betfor? (dvs innan det blir dåligt)
Spannarna kommer dock inte att stå i solen eller på något annat varmt ställe.

Jag har pelleterad betfor och den ska stå minst 1 timme men helst 3-4 timmar. I vintras stod min betfor blöt i ca 10 timmar. Du märker klart och tydligt om det pelleterade stått för länge för då luktar det jäst.

PÅ Granngården så sa de att den kunde stå 12 timmar utan problem. En av tjejerna som jobbar där har sitt betfor blötlagt i drygt 12 timmar under vintern.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama