Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
jag brukar alltid göra det.. det blir ju så dammigt annars... blir väl lite mera lätt-ätet om man blöter det. men jag vet inte om det är farligt att ge torrt, jag tror inte det.. nån annan som vet kanske??
Jag tycker det för att jag tycker att det sväller en aning, men 15-20 minuter räcker fast lättast är ju att blanda det med betfor och annat i samma så det inte blir så bökigt.
Jag blöter det alltid (när nån av mina hästar fått det) dels för att det inte kan vara så kul å käka torrt... å sen för att jag fått för mig att det sväller en aning.
vetekliet sväller inte mycket, dvs inte så mycket att dte är farligt för hästen på något vis.. men det flyger lätt iväg om hästen frustar till med nosen i krubban ("Hey! vart tog maten vägen??")
så blöta, röra om så att de blir gröt och servera
Hästar som lätt får foderstrupsförstoppning måste absolut få det blött, annars fastnar det lätt i halsen. Överhuvudtaget är det inte bra att ge torrt eftersom det retar slemhinnorna.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.