Blöta luzernpellets?

Sv: Blöta luzernpellets?

Nu har jag provat att ge honom luzernpellets som legat i vatten och svält till en gröt men det vägrade han äta. Gjorde sen som du, hälde vattnet direkt på luzernpelletsen i krubban, det slaffsade han glatt i sig! Tack för tipset.

Får du problem igen kan du ju prova att blöta upp luzern och betfor tillsammans för att göra det lite godare :)

Tack för tipset men min häst tillhör de få som totalvägrar att äta betfor. Blev glatt överraskad i morse då jag såg att han hade ätit upp all sin mat. Både luzernpellets(1kg torr vikt) med vatten och musslin(500 gram med extra mineraler och 1,5 dl vetekli). Serverat i två olika krubbor och båda var slickade!

Jag ha samma lusernpellets hemma men brukar ge så det blir gröt, men han ha börjat nosa på det o sen titta han på mig som om jag va dum i huvudet. Cirka hur mkt pellets i vikt ta du o ca hur mkt vatten häller du på? kan ju testa att göra som du.

Jag ger 500 gram luzernpellets och häller på 2-2,5 liter vatten. Det får han vid intag och sen en gång till vid nattrundan. Då hinner han äta upp innan det blir grötigt.

Bara kallt kranvatten. Inga frågor är dumma.

Senast ändrad:

*kl*
När jag gav min häst blötlagd lusern (vilket han inte var så förtjust i) så fick han det bara på kvällen, han åt det efter att höt var slut.

Gav oxå Kvarnbyfoders lusern torrt, men när det inte gick att få tag på längre fick jag byta och gav det nya blött.
Gav det torrt för han tyckte bättre om det.

kl

Jag har förvisso Spannex lucern, men den sväller något sjukt mycket.
Blötlägger jag 0,5 liter pellets så tycker jag (och hästen...) att det blir en lagom fast sörja om man använder ca. 2 liter vatten till det.

Min häst äter ej, om jag blöter pellets till gröt. Jag kan fukta det lite, eller blanda med betfor. Men då tycker jag han får för mycket energi.
Från början åt han inte lusern alls, men nu funkar kraffts. Köpte ett annat märke utan melass en gång, det åt han ej.

Testade att hälla i krubban med kallvatten på direkt, inget hästen diggade precis. Sen tog jag 0,5 kg (Kvar*byfoder) lusernpellets ca 8 dl o hällde på 1,5 liter hett vatten, kanon! Det blir ingen välling liksom utan precis så att alla pellertsen gick sönder. Hästen älskade det :)

Man kan göra ett experiment med lusern.
Hästen tuggar ju sönder lusernpelletsen innan den sväljer. Pröva att hacka sönder lusernet och blötlägg det. Sväller det då?
Nej det gör det inte. Vad kan man dra för slutsatser då?
Jo att man inte behöver blöta lusernpellets.

Vissa sorter av lusernpellets måste blötläggas, t.ex. Kraffts. Hästen tuggar sällan sönder pelletset så mycket som om det skulle hackas, vilket gör att det sväller i magen. Självklart ska pelleterat foder blötläggas!

DanGrönts lucernpellets bör man blötlägga, tillverkaren rekommenderar det också. Det räcker med att lägga dem i blöt och se hur pass mycket de sväller för att inse att de bör läggas i blöt inte de ges till hästen.

Personligen har jag sån tur att pållan äter det utan att klaga. Hon tycker visserligen inte att det är så gott som betfor eller havre men det slinker ner i alla fall. Bra att ha ett matvrak ibland :D

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 865
Senast: Buck
·
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 280
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?