Blöta luzernpellets?

Sam

Trådstartare
Om tråden ligger fel så snälla flytta den.

Ska jag blöta Kv*rnbyf*ders luzernpelletsen till min häst?

Han är inte glupsk snarare långsam i sitt ätande. Har tidigare gett luzernhack men det fanns bara pellets i dag när jag var i foderbutiken. Han får lite uppblött mussli med extra mineraler och lite vetekli varje kväll men det tar honom hela natten att äta upp det. Har försökt att ge mer mat, olika fabrikat på pellets och mussli, men då lämnar han det bara. Han äter dock mer mat om det är torrt men jag är rädd för att han inte ska dricka ordentilgt.

Hur skulle ni ha gjort? Jag har inte vågat ge honom av det än.

Sv: Blöta luzernpellets?

Jag blöter alltid luzernpellets, brukar blanda hack och pellets och ge ganska blött.

Allt foder som är pelletrerat bör blötläggas har jag hört från veterinären..

Jag blöter alltid lusernpellets. Du kan ju testa dig fram med lite olika blöta blandningar och se om han gillar någon variant bättre?

Avan KRAFFT pellet foder?
Kom inte ihåg om det sto på packet att man ska blottlägges?
Om inte vad är der för skillnad mellan KRAFFT pellets och Lusen Pellets?

Lusernen sväller snabbt och till den dubbla storleken minst och om hästen får det torrt och äter långsamt så kan det börja svälla i halsen och hästen får foderstrupsförstoppning och kan i värsta fall dö av det = onödig risk = BLÖT ALLTID LUSERN

Vad det gäller krafft pellets så skulle jag blöta det också även om det inte sväller lika mycket så känns det säkrare.

ts:
Hur man kollar om sin häst dricker på nätterna: Använd vattenhink i boxen så ser du precis hur mycket den dricker.

Jag blöter alltid lusernpellets. Har samma sort som du och de sväller mest av alla sorter jag prövat, blir minst tre gånger så stort uppblötta.

Just det märket får min häst. Enligt tillverkaren ska det gå bra att ge torrt. Jag har tidigare gett det torrt i flera månader utan några som helst problem. Hon fick då alltid lite hö först ska tilläggas. Sedan blev jag trots allt lite nojig över risken för foderstrupsförstoppning så då började jag blöta det. Min uppfattning är att det inte sväller så mycket, inte som Kra**t tex, det skulle jag aldrig våga ge torrt. Pelletsen är inte så hårda heller, utan ganska mjuka och går lätt sönder, jämfört med andra märken.
Man behöver ju inte blöta så mycket om hästen inte gillar blöt mat.

Blöt alltid lucernpellets men ge honom müslin torr om han föredrar det.
Sätt in vattenhink för dels så ser du hur mycket han dricker och dels så dricker dom gärna mer ur hink än ur vattenkopp.
Dessutom dricker dom hellre ur en ljus hink än en mörk :)

Blöt alltid lucernpellets men ge honom müslin torr om han föredrar det.
Sätt in vattenhink för dels så ser du hur mycket han dricker och dels så dricker dom gärna mer ur hink än ur vattenkopp.
Dessutom dricker dom hellre ur en ljus hink än en mörk :)

Det där är ganska olika. Min nosar bara på vattnet ur ljusa hinkar medan hon dricker massor ur mörka. Det tog mig nästan en hel 50km tävling i stekvärme att haja det och när vi väl satte fram en svart hink drack hon som tokig :p

Din häst var visst "undataget som bekräftar regeln" men det finns undersökningar som säger så.
Teorin var att hästen blev lugnare och drack mer om den såg att inget farligt lurade i vattnet dvs gammal hederlig överlevnadsinstinkt.
Din häst har visst kommit längre i evolutionen än så ;)

Vi ger Kvarnbys och blötlägger alltid då vi har haft flera hästar som satt i halsen av det.

Problemet med pelletsen är att det så lätt smulas sönder att hästen slarvar med antal tuggtag och då blandas det inte upp med tillräcklig mängd saliv och packas således på nere i matstrupen istället för att enkelt glida ner hela vägen som t.ex. hö gör när hästen tuggat ordentligt.

Det resonemanget gäller alla pelletssorter eftersom de är så lätt sönderfallande.

Tack alla för era svar. Jag ska blöta det! Vattenspann har han, och har alltid haft hos mig, så det fortsätter jag med men tack i alla fall för tipset.:)

Det där är ganska olika. Min nosar bara på vattnet ur ljusa hinkar medan hon dricker massor ur mörka. Det tog mig nästan en hel 50km tävling i stekvärme att haja det och när vi väl satte fram en svart hink drack hon som tokig :p

Då är min häst oxå ett undantag. Han hade både en vit (jättedyr) hink och en svart. Jag blev aldrig klok på vilken han föredrog. Skiftade plats på dem men det hjälpte inte. Vissa perioder drack han bara ur den vita och sen i vissa perioder drack han bara ur den svarta.

*halvknapplån*

jag ger samma märke till min häst. Har tidigare gett (en mindre mängd) torr eftersom hästen konsekvent vägrade få i sig mer än några tuggor av det blöta.
Nu har han tack och lov vant sig, så jag kan blötlägga. Även om tillverkaren säger att man kan ge torr (och jag upplevde inga problem) så känns det såklart tryggast att låta den svälla innan.

jag låter antingen ligga från morgon/förmiddag till kväll (eller morgon därpå, nu på vintern) och blöter då i kallvatten. tycker det tar ett litet tag innan det börjar svälla, om man fodrar med kallvatten, men när det väl börjat går det rätt fort.
har jag mer bråttom och ska sätta till t.ex. kvällsfodringen använder jag ljummet vatten, då sväller det på väldigt kort tid, precis som betfor.

Alltid blöta pellets!

Själv kör jag på spannex lusernpellets och de sväller snabbt när de får vatten på sig. Jag blötlägger inte i förväg utan gör det direkt i krubban när hästarna får det.

När jag har använt kvarnbyfoders har jag blötlagt strax innan jag fodrar, tycker det sväller väldigt fort.

Min ponny får bara 0,5 dl lusernpellets (och tre dl havre fördelat över tre mål) om dagen, då vi har så bra hösilage. Det blötläggs något någon minut innan den ges främst för att saltet ska lösas upp något. Eftersom att det är sådan liten mängd så gör det inte heller så mycket om det inte lösts upp helt.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 865
Senast: Buck
·
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 280
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?