Blöta krossat foder?

Sv: Blöta krossat foder?

en vän till mig har en hostkänslig häst, hon blöter alltid.
 
Sv: Blöta krossat foder?

Jag rör ihop min pålles krossade korn med ordentligt blöt betfor.

Delvis har hon kronisk bronkit, delvis tycker jag det vekar väldigt torrt att äta sådär torr mat.. torr, liksom.
 
Sv: Blöta krossat foder?

jag blöter det alltid men det är för att mitt sto frustar alltid när hon äter krosskorn och allt far iväg...
 
Sv: Blöta krossat foder?

Jag blötlägger ingenting, min häst gillar inte vått foder... Så därför får hon t.ex. inte betfor (som för övrigt är det äckligaste hon vet :D ).
 
Sv: Blöta krossat foder?

Om jag inte blandar uppblött betfor med kornkross så matar Calle mössen över hela stallet :crazy: Om allt är ordentligt uppblött så har han bara gröt i halva ansiktet..
 
Sv: Blöta krossat foder?

Har jag inte tänkt på men det verkar som en bra anledning att blöta, så att inte allt far iväg om hästen fnyser... :)
 
Sv: Blöta krossat foder?

Jag håller med om att blötlägga. Det blir så himla dammigt annars och det är inte bra i längden. Blötlägger man maten kan man även vara säker på att hästen får i sig tillräckligt med vätska.

Jag är nog knäpp, men jag tycker att det ser godare ut :d
hehe
 
Sv: Blöta krossat foder?

Ja, åtminstone fukta det innan fodring eftersom speciellt kornkross blir så dammigt annars.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp