Blöta kraftfoder/pellets?

Lona

Trådstartare
Baldur äter Hippo Bas, dvs pelleterat kraftfoder. Jag har aldrig fuktat/blött det men har fått höra att risken är ganska stor att de får foderstrupsförstoppning om man inte blöter dem. Borde det inte stå på förpackningen i så fall? Hur gör ni, torra eller blöta pellets?

Sv: Blöta kraftfoder/pellets?

Vi blöter allt foder i stallet efter att flera hästar satt olika sorters foder i halsen trots noggranna rutiner och att de inte är hungriga så de kastar i sig maten heller.

Endera blötlägger vi det i förväg (5 av 6 hästar), eller så häller vi betfor eller vatten över det direkt i krubban (häst 6 som är lite mer kräsen). Det är lucernpellets och Hippo Grow Alfa.

Med tanke på hur många tusen hästar som äter torra pellets varje dag utan att få foderstrupsforstoppning av det så tycker jag det i de allra flesta fall är onödigt hysteriskt att fodra hästarna med gröt i stället för med torra pellets.
De gånger det är ökad risk för foderstrupsförstoppning är med hästar som inte tuggar maten ordentligt och äter alldeles för fort. Såna hästar kan för övrigt få foderstrupsförstoppning av hö och gräs också...
Man ska också komma ihåg att uppblötta pellets blir som färdigtuggad mat och gör att tuggbehovet inte blir tillfredsställt.

Jag fodrar alltid med torra pellets.

Tror inte att tuggbehovet tillfredställs av en giva torra pellets, det tillfredsställs av god tillgång av ett bra grovfoder. Efter att ha spolat en häst i fyra timmar på strömsholm med efterföljande lunginflammation så chansar i alla fall inte jag.

Jag ger torrt förutom att jag en gång om dagen blöter upp en viss sorts pellets med varmt vatten för att jag vill ge dem lite gröt!

Största faran för att hästar ska få foderstrupsförstoppning tycker jag är när de blir insläppta i en box och det ligger mat i krubban, eller hästar som presterat hårt, inte druckit efteråt, ställs in i en hästtransport och får äta hö på vägen hem.

Hästar som kommer in från hage eller arbete ska inte ha något i krubban, de ska äta grovfoder först så att salivproduktionen är igång innan de får något i krubban.

Vet en häst som inte klarade av att äta tidigt skördat hö, i princip bara blad, foderstrupsförstoppning direkt, medans lusernpellets torr inte var något problem!

En häst jag hade var fruktansvärt glupsk och för henne var risken större när det var blöt betfor med i maten, då kunde hon äta ännu fortare än när maten var torr. Fick aldrig någon förstoppning, men tendens till, men det släppte av sig självt efter någon minut, troligen för att det var blöt betfor med. Men som sagt när hon fick torr mat var det inga problem.

KL

Jag är intresserad av detta ämne, då jag haft foderstrupsförstoppning en gång på en häst efter att den åt K-t pellets som ej var uppblötta. Har även en del bekanta med samma erfarenhet.

har sen dess alltid resonerat som så att dessa bör blötläggas. Även K-t hade faktiskt en rekommendation på sin hemsida under allmänna råd för några år sen vet jag, men de verkar ha tagit bort det rådet nu.
rent teoretiskt: blöter man pelletserna så blir de rätt degiga - kan inte risken vara lika stor för foderstrupsförstoppning i såfall egentligen, eftersom det blir som en deg som bakas ihop och kan fastna i strupen?

spånar bara lite, men är intresserad som sagt eftersom jag nu står inför faktumet att fodra med detta i år.

Ett sätt att få ner äthastigheten ur krubba är att lägga i några stora stenar som de måste knuffa runt för att få tag i alla pelletsar.

Att ha krubban ända nere vid golvet är inte fel, naturlig ätställning, provade på mina förut, men de använde dem till att klia benen på blev inte så fräscht, så nu sitter de lite mittemellan höjd!

Lös hink, däckkrubba på golvet kan vara ett annat alternativ!

Senast ändrad:

Min kompis som är veterinär säger att anledningen till att pelletsen lätt fastnar är för att hästen är programmerad att svälja när det som är i munnen är i tillräckligt små bitar. Pellets tuggar de i så små bitar med ett par tuggtag och då hinner inte saliven blandas med alls och därför fastnar det på vägen ner. Uppblötta pellets är ju en gröt och rinner således ner bättre även om hästen skulle svälja fort.

Jag upplever att de äter mer försiktigt och under längre tid när maten är blöt än när den är torr, då känns det som att de 'kastar' i sig den mer.

Tack för utförligt svar ang. resonemang. :bow: Jag fortsätter blöta tror jag : )
Hur stor vattenmängd använder du, dvs hur blött är blött?

KL
jag skulle helst vilja kunna lägga i blöt när jag mäter upp maten för kommande dag, dvs mäter upp kväll samma kväll, och sen morgon och insläpp inför nästa dag. Kan man blöta så tidigt i förväg utan att närings ämnen eller hygien aspekten på fodret blir förstört?

Senast ändrad:

Risken är väl att det börjar jäsa, i alla fall om det är varmt ute.

*KL*
Tack för era svar! Får diskutera med Bs ägare hur vi skall göra, det är inte jag som bestämmer. Är müsli bättre ur foderstrupsförstoppningssynpunkt? (Jag tycker att det ser godare ut men det behöver ju inte betyda att B tycker att det smakar bättre.)

Det är kallt, inga jästemperaturer ö.h.t, sommartid har vi maten i ett kallt vattenrum där vattentanken befinner sig, vintertid är det kallt av sig själv.

jäsrisken borde väl vara liten med pellets av den här typen, då det väl främst är höga sockerhalter i varmgrader som orsakar jäsning - eller?

fler svar?

Det är kallt, inga jästemperaturer ö.h.t, sommartid har vi maten i ett kallt vattenrum där vattentanken befinner sig, vintertid är det kallt av sig själv.

jäsrisken borde väl vara liten med pellets av den här typen, då det väl främst är höga sockerhalter i varmgrader som orsakar jäsning - eller?

fler svar?

Jag blöter allt foder (utom höet då), även det som inte är pellets :)

Lucernhack, havre, korn, müsli, aspbarkpellets (säsong), bryggerijäst eller bakjäst (ibland) och mineraler häller jag i en hink och fyller på med vatten så att det täcker ordentligt, rör om och låter stå. Blandar 1 hink/häst och dag, så får de hälften på kvällen och hälften på morgonen. Jag har aldrig varit med om att det har jäst, däremot är det ett elände på morgonen om det varit rejält kallt på natten och man inte isolerat hinken ;)
Hästarna älskar sitt "slabb" och sörplar i sig det sista.

Nu kommer säkert någon ifrågasätta varför jag använder så många sorter och svaret är helt enkelt att det är lättare att laborera med beroende på vilket hö man har och att jag inte är överdrivet förtjust i "färdigfoder" och dessutom får jag både korn o havre (ypperlig kvalitet) hemlevererat i storsäck direkt från bonden :D

Senast ändrad:

Nej jäsningsaspekten är jag som sagt inte över huvud taget orolig för. Däremot borde det vara intressant huruvida blötlagd krafft tappar i energi eller näringsinnehåll ö.h.t om det får stå ett tag, det var lite det jag hoppades att ngn kanske kunde svara på.

bara hö tappar ju massor av socker/energi av att bli blötlagt en halvtimma, så rimligen borde samma risk gälla för kraft? eller?

Jamen, det kan ju inte bara försvinna ut i tomma intet, eller?

Folk som blötlägger hö, häller ju av vattnet just för att bli av med socker o sånt.
Det här är ju annorlunda, de får ju hela sörjan :)

Soppa med tuggmotstånd ;)

Senast ändrad:

sant : )
Men jag fortsätter envisas med frågan: några belägg för att näringsinnehållet påverkas om fodret står i vatten mer än någon timme bara osv?

Jag skulle bli väldigt förvånad om så vore :)

Visst kan det urlakas, men så länge du använder vattnet också, så finns ju samma substanser, om än i annan form.

Jag blöter upp pellets beroende på hur mycket de sväller och suger åt sig. Kraffts pellets behöver typ 2/3 vatten över för att bli bra konsistens eftersom de sväller massor. Kvarnbys lucern räcker med ungefär lika mycket vatten ovanför som det är pellets. Jag gör en gröt/massa och inte en soppa/sörja.. :p

Jag blöter också inför nästa dag dagen innan.

Senast ändrad:

Våra hästar har i stort sett fri tillgång till hö/hösilage i hagen alla timmar de är ute och vi har dessutom torra gräshagar som dom kan knapra i så magen är alltid igång! :laugh:

Men jag blöter ändå mina pellets, just för att hästen vill det!
Hon knuffar ut allt ut krubban om du lägger in torra, blött mumsar hon i! :d
Men erbjuder du henne pellets ut handen äter hon dom också, så det är just när hon skall äta middag som hon vill ha det blött och mumsigt!
(Kan ju bero på att hon äter betfor och är van vid att den är blöt)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 540
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 816
Senast: mackan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 825
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka