Sv: Blöta kraftfoder/pellets?
Jag ger torrt förutom att jag en gång om dagen blöter upp en viss sorts pellets med varmt vatten för att jag vill ge dem lite gröt!
Största faran för att hästar ska få foderstrupsförstoppning tycker jag är när de blir insläppta i en box och det ligger mat i krubban, eller hästar som presterat hårt, inte druckit efteråt, ställs in i en hästtransport och får äta hö på vägen hem.
Hästar som kommer in från hage eller arbete ska inte ha något i krubban, de ska äta grovfoder först så att salivproduktionen är igång innan de får något i krubban.
Vet en häst som inte klarade av att äta tidigt skördat hö, i princip bara blad, foderstrupsförstoppning direkt, medans lusernpellets torr inte var något problem!
En häst jag hade var fruktansvärt glupsk och för henne var risken större när det var blöt betfor med i maten, då kunde hon äta ännu fortare än när maten var torr. Fick aldrig någon förstoppning, men tendens till, men det släppte av sig självt efter någon minut, troligen för att det var blöt betfor med. Men som sagt när hon fick torr mat var det inga problem.