blöta kraft grov 125?

A

APOLONIA

Nu har jag börjat ge min häst kraft grov 125.
Innan gav jag henne lucern och då blötte jag alltid de, då det verkligen sväller upp.
Så ska man blöta kraft grov 125, gör ni det? :)

Sv: blöta kraft grov 125?

Kraft grov 125 behöver inte blötas utan kan ätas som det är. Min häst fick det som det var, när jag fodrade med lucern blöt lade jag det. Prova dej fram, en del hästar gillar "blötmat" andra inte,men neejjj det BEHÖVER inte blötläggas. Lycka till!

Okej tack! Lucernen var ju inget hon verkade gilla blöt så hon får äta den som den är :)

Ja jag blöter också mitt då jag också är lite rädd för torra foder:)

blöter också tillsammans med betfor då fullblodsdamen pillade ut pellets och la dom på golvet istället. där gjorde de verkligen nytta:mad:

haha okej!
till alla: är det farlig att inte blöta?

STOPP O BELÄGG! Kraft Grov 125 behöver inte blötas. Orsaka foderstrupsförstoppning? Nja... varför? Det är ju inte som lucern (pelletsform) eller betfor som sväller en massa. I såfall borde ju all världens hästfolk blötlägga hästens hö oxå ifall det finns rädsla för foderstrupsförstoppning!!!!

Jag blötlägger allt pelleterat foder till min häst för att han har överbett (hakar). Jag gör det alltså för att han ska kunna tugga maten lättare :)

Du kan väl prova att blöta lite och se om det händer nåt? Så vet du om du vågar ge det torrt till hästen eller om du vill blöta det. :idea:

(Det finns folk som säger att man inte behöver blöta lusernpellets heller, men efter att ha provat att blöta och sett hur mycket det sväller så ger jag aldrig torr lusernpellets till min häst.)

haha okej!
till alla: är det farlig att inte blöta?

Hej!

Jag brukar blöta grooven för det mesta, och när jag gör de så sväller det till dubbla storleken, så visst sväller det :).

Men om du behöver det eller inte hänger nog mer på din häst och hur hon äter. Mitt sto slänger sig över krubban och har ett par ggr satt i halsen, därför blötlägger jag hellre, och det gör jag med den mesta maten, då den verkar slinka ner bättre då ;).

Men det bästa om de slänger i sig maten är ju dock alltid att inte fodra krafft till en absolut hungrig häst som inte ätit på ett tag, utan ge hö först ;)

okej, jo jag brukar alltid ge hö innan hon får maten annars slänger hon sej i den ;p
tack för alla svar! :)

Jag hade blötlagt det eftersom jag tycker att det sväller för mycket:)

STOPP O BELÄGG! Kraft Grov 125 behöver inte blötas. Orsaka foderstrupsförstoppning? Nja... varför? Det är ju inte som lucern (pelletsform) eller betfor som sväller en massa. I såfall borde ju all världens hästfolk blötlägga hästens hö oxå ifall det finns rädsla för foderstrupsförstoppning!!!!

Foderstrupsförstoppning beror inte bara på foder som sväller, utan kan även orsakas av att hästen äter för mycket torrt foder för snabbt. Det har mycket att göra med utfodringsrutinerna i stort.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 435
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 501
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar